Parkerade bilen handlade och kunde sedan inte starta den

Lyssnaren
2 mars 2020 · 1 Inlägg

Hej jag har en Nissan Micra 1999 års modell. Den har gått ca 17900 mil.
Jag skulle handla, parkerade bilen utanför butiken och när jag kom tillbaka kunde inte starta bilen.

Startmotorn fungerar, bränslepumpen fungerar men det är som om motorn inte reagerar. Den är helt död.
Lysen fungerar.
Batteriet är fulladdat.
Startmotorn bara snurrar utan att motorn visar på något sätt att den rör sig eller försöker röra sig.
Någon säger att det kan röra sig om databoxen.
Finns det någon här som har erfarenheter eller tips om vad det kan vara.
Tacksam för alla tips.

Presidento Of World
2 mars 2020 · 3 306 Inlägg

Det snurrar inte alls?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
granadadr
2 mars 2020 · 7 268 Inlägg

tror solenoiden på startmotorn lagt av,, startmotorn snurrar wink men motorn rör sig ej,, meo kuggar den ej in,, solenoiden funkar ej wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
uhlin
2 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Ja om inte motorn går runt då du kör starten så är det solonoiden som inte slår ut drevet. Precis som granadadr säger. Prova och rulla igång den.

Utmarks-Loke
2 mars 2020 · 5 813 Inlägg

Jag tror ni missförstår felbeskrivningen. Startmotorn drar runt motorn men bilen startar inte. Att i detta läge genast misstänka databoxen är vansinnigt, nästa steg är att någon föreslår att tändstiften är sönder. Alla fyra på en gång.

Steg ett är att ta redan på om det är bränsle eller gnista som fattas. Efter startförsök kan man plocka ur ett tändstift och se om det är vått. Man kan också försöka med en skvätt startgas och se vad som händer. Det kan också vara intressant att kolla om kamremmen är hel.

Presidento Of World
2 mars 2020 · 3 306 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror ni missförstår felbeskrivningen. Startmotorn drar runt motorn men bilen startar inte. Att i detta läge genast misstänka databoxen är vansinnigt, nästa steg är att någon föreslår att tändstiften är sönder. Alla fyra på en gång.

Steg ett är att ta redan på om det är bränsle eller gnista som fattas. Efter startförsök kan man plocka ur ett tändstift och se om det är vått. Man kan också försöka med en skvätt startgas och se vad som händer. Det kan också vara intressant att kolla om kamremmen är hel.

Min tanke gick direkt till ev kamrem.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
mb_pucken
2 mars 2020 · 5 083 Inlägg

Spontant gissar jag på en vev eller kamaxellägesgivare.
Bör ge en felkod så börja med en avläsning av dessa.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mew
2 mars 2020 · 2 152 Inlägg

Presidento skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror ni missförstår felbeskrivningen. Startmotorn drar runt motorn men bilen startar inte. Att i detta läge genast misstänka databoxen är vansinnigt, nästa steg är att någon föreslår att tändstiften är sönder. Alla fyra på en gång.

Steg ett är att ta redan på om det är bränsle eller gnista som fattas. Efter startförsök kan man plocka ur ett tändstift och se om det är vått. Man kan också försöka med en skvätt startgas och se vad som händer. Det kan också vara intressant att kolla om kamremmen är hel.

Min tanke gick direkt till ev kamrem.

Kamkedja på dessa. smile

uhlin
2 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror ni missförstår felbeskrivningen. Startmotorn drar runt motorn men bilen startar inte. Att i detta läge genast misstänka databoxen är vansinnigt, nästa steg är att någon föreslår att tändstiften är sönder. Alla fyra på en gång.

Steg ett är att ta redan på om det är bränsle eller gnista som fattas. Efter startförsök kan man plocka ur ett tändstift och se om det är vått. Man kan också försöka med en skvätt startgas och se vad som händer. Det kan också vara intressant att kolla om kamremmen är hel.

Missuppfatta vad? Står ju att startmotorn snurrar utan nåt tecken på att motorn visar på något sätt att den rör på sig eller ens försöker röra på sig..... Alltså är motorn stilla. Så tyder jag det iallafall.

Utmarks-Loke
2 mars 2020 · 5 813 Inlägg

uhlin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror ni missförstår felbeskrivningen. Startmotorn drar runt motorn men bilen startar inte. Att i detta läge genast misstänka databoxen är vansinnigt, nästa steg är att någon föreslår att tändstiften är sönder. Alla fyra på en gång.

Steg ett är att ta redan på om det är bränsle eller gnista som fattas. Efter startförsök kan man plocka ur ett tändstift och se om det är vått. Man kan också försöka med en skvätt startgas och se vad som händer. Det kan också vara intressant att kolla om kamremmen är hel.

Missuppfatta vad? Står ju att startmotorn snurrar utan nåt tecken på att motorn visar på något sätt att den rör på sig eller ens försöker röra på sig..... Alltså är motorn stilla. Så tyder jag det iallafall.

Ja, men jag tror man måste läsa lite mellan raderna här.

granadadr
3 mars 2020 · 7 268 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

uhlin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror ni missförstår felbeskrivningen. Startmotorn drar runt motorn men bilen startar inte. Att i detta läge genast misstänka databoxen är vansinnigt, nästa steg är att någon föreslår att tändstiften är sönder. Alla fyra på en gång.

Steg ett är att ta redan på om det är bränsle eller gnista som fattas. Efter startförsök kan man plocka ur ett tändstift och se om det är vått. Man kan också försöka med en skvätt startgas och se vad som händer. Det kan också vara intressant att kolla om kamremmen är hel.

Missuppfatta vad? Står ju att startmotorn snurrar utan nåt tecken på att motorn visar på något sätt att den rör på sig eller ens försöker röra på sig..... Alltså är motorn stilla. Så tyder jag det iallafall.

Ja, men jag tror man måste läsa lite mellan raderna här.

eller så väntar vi på uppdatering från TS smile

torsen
3 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Jag råkade för flera år sedan ut för ungefär samma problem som Lyssnaren.
Efter att ha kollat med startgas och tändstiftsgnista så fortsatte jag felsökningen.
Som bekant så infördes det elektroniska stöldskyddet runt 1988(equileizer(stavningen?)).
I början förekom det vissa brister på en del importerade bilar(från Asien).
Detta berodde på att kravet på elektroniskt stöldskydd inte fanns i hemlandet/tillverkningslandet.
Därför eftermonterades stöldskyddet för att uppfylla EU:s krav.
I vissa fall mindre noggrant.
På min "asiat" av 1998 årsmodell var det stomanslutningen(jordningen) av kransen runt tändningslåset som var boven i dramat.
Kabeln var inte tillräckligt pressad i kabelskon som var fastskruvad i chassiet(torpedväggen på min bil).
Mitt bidrag till felsökningen.

granadadr
3 mars 2020 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:
Jag råkade för flera år sedan ut för ungefär samma problem som Lyssnaren.
Efter att ha kollat med startgas och tändstiftsgnista så fortsatte jag felsökningen.
Som bekant så infördes det elektroniska stöldskyddet runt 1988(equileizer(stavningen?)).
I början förekom det vissa brister på en del importerade bilar(från Asien).
Detta berodde på att kravet på elektroniskt stöldskydd inte fanns i hemlandet/tillverkningslandet.
Därför eftermonterades stöldskyddet för att uppfylla EU:s krav.
I vissa fall mindre noggrant.
På min "asiat" av 1998 årsmodell var det stomanslutningen(jordningen) av kransen runt tändningslåset som var boven i dramat.
Kabeln var inte tillräckligt pressad i kabelskon som var fastskruvad i chassiet(torpedväggen på min bil).
Mitt bidrag till felsökningen.

IMOBILIZER wink equlizer är till stereon wink  man ställer in ljudets olika frekvenser smile
jag har garanterat stavat fel jag vet wink

Mew
3 mars 2020 · 2 152 Inlägg

torsen skrev:
Jag råkade för flera år sedan ut för ungefär samma problem som Lyssnaren.
Efter att ha kollat med startgas och tändstiftsgnista så fortsatte jag felsökningen.
Som bekant så infördes det elektroniska stöldskyddet runt 1988(equileizer(stavningen?)).
I början förekom det vissa brister på en del importerade bilar(från Asien).
Detta berodde på att kravet på elektroniskt stöldskydd inte fanns i hemlandet/tillverkningslandet.
Därför eftermonterades stöldskyddet för att uppfylla EU:s krav.
I vissa fall mindre noggrant.
På min "asiat" av 1998 årsmodell var det stomanslutningen(jordningen) av kransen runt tändningslåset som var boven i dramat.
Kabeln var inte tillräckligt pressad i kabelskon som var fastskruvad i chassiet(torpedväggen på min bil).
Mitt bidrag till felsökningen.

En del hade problem med detta - men med just NATS så startar bilen men dör sekunden efter, om jag förstått det hela rätt. Så det borde inte vara felet i det här fallet. Notera BORDE. smile

EDIT: Dubbelkollade detta, och det verkar vara lite olika. En del versioner(?) verkar bryta strömmen till spridarna. Så det kan mycket väl vara problemet då.

Senast redigerat av Mew (3 mars 2020)

uhlin
3 mars 2020 · 2 831 Inlägg

TS får nog återkomma och svara på om motorn går runt eller inte, vilket jag tror den INTE gör, hehe

torsen
3 mars 2020 · 7 198 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:
Jag råkade för flera år sedan ut för ungefär samma problem som Lyssnaren.
Efter att ha kollat med startgas och tändstiftsgnista så fortsatte jag felsökningen.
Som bekant så infördes det elektroniska stöldskyddet runt 1988(equileizer(stavningen?)).
I början förekom det vissa brister på en del importerade bilar(från Asien).
Detta berodde på att kravet på elektroniskt stöldskydd inte fanns i hemlandet/tillverkningslandet.
Därför eftermonterades stöldskyddet för att uppfylla EU:s krav.
I vissa fall mindre noggrant.
På min "asiat" av 1998 årsmodell var det stomanslutningen(jordningen) av kransen runt tändningslåset som var boven i dramat.
Kabeln var inte tillräckligt pressad i kabelskon som var fastskruvad i chassiet(torpedväggen på min bil).
Mitt bidrag till felsökningen.

IMOBILIZER wink equlizer är till stereon wink  man ställer in ljudets olika frekvenser smile
jag har garanterat stavat fel jag vet wink

Ja den får jag väl med skammens rodnad på kinderna bjuda på.

granadadr
3 mars 2020 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:
Jag råkade för flera år sedan ut för ungefär samma problem som Lyssnaren.
Efter att ha kollat med startgas och tändstiftsgnista så fortsatte jag felsökningen.
Som bekant så infördes det elektroniska stöldskyddet runt 1988(equileizer(stavningen?)).
I början förekom det vissa brister på en del importerade bilar(från Asien).
Detta berodde på att kravet på elektroniskt stöldskydd inte fanns i hemlandet/tillverkningslandet.
Därför eftermonterades stöldskyddet för att uppfylla EU:s krav.
I vissa fall mindre noggrant.
På min "asiat" av 1998 årsmodell var det stomanslutningen(jordningen) av kransen runt tändningslåset som var boven i dramat.
Kabeln var inte tillräckligt pressad i kabelskon som var fastskruvad i chassiet(torpedväggen på min bil).
Mitt bidrag till felsökningen.

IMOBILIZER wink equlizer är till stereon wink  man ställer in ljudets olika frekvenser smile
jag har garanterat stavat fel jag vet wink

Ja den får jag väl med skammens rodnad på kinderna bjuda på.

hahaha smile jag tycker det är lugnt,, vem fasen gör ej bort sig då och då smile

husseman
5 mars 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, om motorn går runt eller bara startmotorn snurrar e´ju en viss skillnad? Om motorn går runt så kolla gnista o soppa. En diagnosuppkoppling vore nog smart oxå.. - en Micra-99 borde gå att hitta ett motorstyr-relä på. Kolla så detta drar o funkar. Drar inte detta, så kan de vara Immo problem. Lycka till o Skål /husse

Utmarks-Loke
5 mars 2020 · 5 813 Inlägg

Vid det här laget borde TS kunna tala om för oss vad felet var för det är nog fixat nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang