Audi A6 3.2 fsi (2006) bilen skakar och motor låter konstigt

Brommabo86
7 mars · 10 Inlägg
#1

Hej,

Har en Audi A6 4F 2006 3.2 fsi.


Ifall jag åker över 50 km/h så låter det som bilen går på högvarv fast att motorn gå på 2000 rpm.

Hissade upp bilen och såg att motorskyddet sitter löst där bak se bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-218999686976dc2fbd483fce35c4998f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-c0d547444be5d957e4ef57d42ada8470.jpg




Tycker nu också att motorn låter annorlunda.
Har länkat till en video: https://youtu.be/LgtnvHMlG3o
Vad bör jag göra?


All hjälp uppskattas.

Senast redigerat av Brommabo86 (8 mars )

Presidento Of World
8 mars · 2 691 Inlägg
#2

Brommabo86 skrev:
Hej,

Har en Audi A6 4F 2006 3.2 fsi.


Ifall jag åker över 50 km/h så låter det som bilen går på högvarv fast att motorn gå på 2000 rpm.

Hissade upp bilen och såg att motorskyddet sitter löst där bak se bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-218999686976dc2fbd483fce35c4998f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-c0d547444be5d957e4ef57d42ada8470.jpg




Tycker nu också att motorn låter annorlunda.
Har länkat till en video: https://youtu.be/LgtnvHMlG3o
Vad bör jag göra?


All hjälp uppskattas.

Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Presidento saknar signatur
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars · 12 579 Inlägg
#3

Jösses! Den där maskinen har nog inte många dagar kvar i livet. Som Presidento nämner så kolla kamkedjan. Klassiker på den. Kollat oljetrycket?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Slim
8 mars · 294 Inlägg
#4

Presidento skrev:
Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Hör inget rassel(på min Ipad iaf)? Kedjan är ju ett vanligt problem, så säger inte att du har fel...

Utmarks-Loke
8 mars · 2 513 Inlägg
#5

Tycker inte heller det låter som en rasslande kamkedja, snarare som att det är ventillyftarna som väsnas lite?

Brommabo86
8 mars · 10 Inlägg
#6

Trodde också att det var kamkedje spännerna. Men tydligen låte FSI motorerna en del. Gissar på att det är något annat någon med en audi + fsi motor som vet något?

Brommabo86
8 mars · 10 Inlägg
#7

Hybrid_ skrev:
Jösses! Den där maskinen har nog inte många dagar kvar i livet. Som Presidento nämner så kolla kamkedjan. Klassiker på den. Kollat oljetrycket?

Olje trycket är ok

spillolja
8 mars · 2 348 Inlägg
#8

Ljudet är inte onormalt isig, men hur låter den vid startögonblicket när det har stått något dygn, vad är det för viskositet på oljan som finns i motorn ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Brommabo86
8 mars · 10 Inlägg
#9

spillolja skrev:
Ljudet är inte onormalt isig, men hur låter den vid startögonblicket när det har stått något dygn, vad är det för viskositet på oljan som finns i motorn ?

Hur vet man viskositet:

Serie    SynPower
Viskositet    SAE 5W-30
Typ    Helsyntet
Volym    4 liter
API-klassning    API SL, API CF
ACEA-klassning    ACEA A3, ACEA B4
Tillverkarklassning    BMW Longlife-01, Fiat 9.55535-G1, GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.3, MB 229.5, VW 502.00, VW 505.00
Kompatibel med    ACEA A2, ACEA B2, ACEA B3, API CD, API SF, API SG, API SH, API SJ, BMW Longlife-98, CCMC D, CCM

spillolja
8 mars · 2 348 Inlägg
#10

Inte så tunn olja som 5W-30,  tag 5W-40 istället så blir den tystare
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=21
kör inte länge än 15.000km mellan oljebyterna

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Slim
8 mars · 294 Inlägg
#11

FSI har väl en del problem med koksade toppar. Skulle göra ett kompprov i ditt läge...
Om min Ipad återger ljudet rätt, låter det för mig som ventiler och spridare som väsnas.

Presidento Of World
8 mars · 2 691 Inlägg
#12

Slim skrev:

Presidento skrev:
Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Hör inget rassel(på min Ipad iaf)? Kedjan är ju ett vanligt problem, så säger inte att du har fel...

På min Huawei med stereo ljud (både uppe och nere) hör man rassel därav min fundering, spec när kameran flyttas till bakkant av motorn.

Presidento saknar signatur
Brommabo86
9 mars · 10 Inlägg
#13

Slim skrev:
FSI har väl en del problem med koksade toppar. Skulle göra ett kompprov i ditt läge...
Om min Ipad återger ljudet rätt, låter det för mig som ventiler och spridare som väsnas.

Hur gör man ett komp prov? Kan man göra det själv.

spillolja
9 mars · 2 348 Inlägg
#14

man ta bort säkringen till den tankmonterade förpumpen och låter motorn gå tills den dör,
ta bort tändspolar och Stift, sedan tar man kompprov 1 cyl. i taget när man kör runt motorn med startmotorn

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Presidento Of World
9 mars · 2 691 Inlägg
#15

Presidento skrev:

Slim skrev:

Presidento skrev:
Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Hör inget rassel(på min Ipad iaf)? Kedjan är ju ett vanligt problem, så säger inte att du har fel...

På min Huawei med stereo ljud (både uppe och nere) hör man rassel därav min fundering, spec när kameran flyttas till bakkant av motorn.

Jag tar tillbaka det efter att ha lyssnat på riktiga högtalare. Hör inte något vidare typisk kedjerassel.

Presidento saknar signatur
Brommabo86
24 mars · 10 Inlägg
#16

Ok, efter nogrannare undersökning så visar det sig att ventilskåppspackningen vänster sida cyl 4-6 läcker resulterat i kortslutning i tändspolen (enligt audi). Dom bytte tändspolen. Men nu verkar det som att tändstiftet har gått också. Har beställt nya och ska byta tändstifte och ventilkåpspackningen själv.

Är det svårt att byta packningen, har ni någon bra guide som man kan följa?

spillolja
24 mars · 2 348 Inlägg
#17

På tuben finns några guider:
https://youtu.be/oB740VzMOp0
https://youtu.be/-qZxV1yPHEM

tändstiften behöver nog bara torkas av på utsidan

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Brommabo86
24 mars · 10 Inlägg
#18

perfekt precis det jag behövde. Efter rengöring är det bara att sätta in nya packningen?

spillolja
onsdag 11:36 · 2 348 Inlägg
#19

Torka rent med en trasa, montera

skruvarna för kåpan ska dras med 9Nm (inifrån och ut)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Brommabo86
torsdag 11:53 · 10 Inlägg
#20

spillolja skrev:
Torka rent med en trasa, montera

skruvarna för kåpan ska dras med 9Nm (inifrån och ut)

tack, antar att du menar 9mm torx?
Vad menas med inifrån och ut?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang