Tända bakljus ihop med Drl

Lowpass
12 mars 2020 · 1 224 Inlägg

Hej!

Nu har jag gått och skaffat mig en nyare bil. Den är inkluderad av det nya Eu-påhittet om släckta bakljus.
Detta ogillar jag starkt så det blir att vrida på ljusen varje gång.

Jag skulle dock vara intresserad av en lösning där jag kan ha kvar reglaget i autoläge. På så sätt kan man ha drl framåt och positionsljus bakåt konstant med skillnaden att den byter till halvljus när det blir mörkt.

Bilen det rör sig om är en Honda Civic 2014.
Har kollat med aukt. Verkstad ifall detta går att lösa med någon inställning men svaret är nej.

Har ni några tips på hur man kan gå tillväga för att tända upp bakljusen konstant?

Mycket tacksam för tips.

i-vtec Do you?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2020 · 17 455 Inlägg

Jag lämnade in min bil från 2009 och Chrysler kunde programmera om så bakljusen lös med. Frågan är om verkstaden vet att detta inte går eller om det saknas kunskap i att programmera om mjukvaran?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
12 mars 2020 · 7 286 Inlägg

hoppas verkstaden vill göra detta,, på våran Ford ville dem INTE det,, jag kontaktade då en datakunnig Fordvän, vi programmerade om den så den fick halvljusautomatik istället,, meo  bakljus alltid tända,, som du säger detta med drl å släckta bakljus är total idioti wink

Senast redigerat av granadadr (12 mars 2020)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Lowpass skrev:
Hej!

Nu har jag gått och skaffat mig en nyare bil. Den är inkluderad av det nya Eu-påhittet om släckta bakljus.
Detta ogillar jag starkt så det blir att vrida på ljusen varje gång.

Jag skulle dock vara intresserad av en lösning där jag kan ha kvar reglaget i autoläge. På så sätt kan man ha drl framåt och positionsljus bakåt konstant med skillnaden att den byter till halvljus när det blir mörkt.

Bilen det rör sig om är en Honda Civic 2014.
Har kollat med aukt. Verkstad ifall detta går att lösa med någon inställning men svaret är nej.

Har ni några tips på hur man kan gå tillväga för att tända upp bakljusen konstant?

Mycket tacksam för tips.

Dum fråga. Har alltså Hondan inget ”skymningsrelä” som slår på det automatiskt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
12 mars 2020 · 7 286 Inlägg

caromania skrev:

Lowpass skrev:
Hej!

Nu har jag gått och skaffat mig en nyare bil. Den är inkluderad av det nya Eu-påhittet om släckta bakljus.
Detta ogillar jag starkt så det blir att vrida på ljusen varje gång.

Jag skulle dock vara intresserad av en lösning där jag kan ha kvar reglaget i autoläge. På så sätt kan man ha drl framåt och positionsljus bakåt konstant med skillnaden att den byter till halvljus när det blir mörkt.

Bilen det rör sig om är en Honda Civic 2014.
Har kollat med aukt. Verkstad ifall detta går att lösa med någon inställning men svaret är nej.

Har ni några tips på hur man kan gå tillväga för att tända upp bakljusen konstant?

Mycket tacksam för tips.

Dum fråga. Har alltså Hondan inget ”skymningsrelä” som slår på det automatiskt?

jag kan ej svara just på din fråga,, men MÅNGA bilar inte det,,  inget autläge,, 
men jag har då istället en annan fråga smile  det går ej att ha på lyset då? på ex Golf och Skoda kan man ha vredet på halvljus hela tiden  å då fungerar halvljus aut smile

caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

caromania skrev:

Lowpass skrev:
Hej!

Nu har jag gått och skaffat mig en nyare bil. Den är inkluderad av det nya Eu-påhittet om släckta bakljus.
Detta ogillar jag starkt så det blir att vrida på ljusen varje gång.

Jag skulle dock vara intresserad av en lösning där jag kan ha kvar reglaget i autoläge. På så sätt kan man ha drl framåt och positionsljus bakåt konstant med skillnaden att den byter till halvljus när det blir mörkt.

Bilen det rör sig om är en Honda Civic 2014.
Har kollat med aukt. Verkstad ifall detta går att lösa med någon inställning men svaret är nej.

Har ni några tips på hur man kan gå tillväga för att tända upp bakljusen konstant?

Mycket tacksam för tips.

Dum fråga. Har alltså Hondan inget ”skymningsrelä” som slår på det automatiskt?

jag kan ej svara just på din fråga,, men MÅNGA bilar inte det,,  inget autläge,, 
men jag har då istället en annan fråga smile  det går ej att ha på lyset då? på ex Golf och Skoda kan man ha vredet på halvljus hela tiden  å då fungerar halvljus aut smile

Nä man ser ju en massa bilar ute på stan i mörker utan tända bakljus, ett helt galet påhitt det där!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2020 · 17 455 Inlägg

Bilarna har ljussensor men i många fall fungerar den "sådär".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilarna har ljussensor men i många fall fungerar den "sådär".

Är det generellt? Tycker mång asmå asiater saknar lampor på kvällen, men jag antar att det är handhavandefel, att man inte vet hur bilen man kör fungerar?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
12 mars 2020 · 7 286 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Bilarna har ljussensor men i många fall fungerar den "sådär".

Är det generellt? Tycker mång asmå asiater saknar lampor på kvällen, men jag antar att det är handhavandefel, att man inte vet hur bilen man kör fungerar?

mm föraren förstår ej att man måste tända ljuset manuellt,  stannat endel folk mitt ute i skogen då dem kört med drl i 50 på 90 väg,, klart som faan dem ser ju inget,, å dem fattar ej ens hur man slår på lyset,, skrämmande tycker jag, om jag fick bestämma så skulle det vara lag på bakljus och att vid varje bes fick man en liten
instruktion om hur ljuset fungerar,, behövs ju uppenbarligen  sad

Senast redigerat av granadadr (12 mars 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 mars 2020 · 14 039 Inlägg

Ivel skrev:
Du löper mindre risk att bli påkörd bakifrån vid inbromsning i dagsljus om du har släckta bakljus.
Varför?
Jo för kontrasten mellan tända och bromsande är mindre än släckta och bromsande.
Jag tycker det är skitenkelt att tända mina halvljus när förhållandet så kräver.

Det är ju synd att majoriteten inte tänker som dig. Följer det inte med en instruktionsbok nu för tiden. En bok man tycker att alla ska titta igenom så man får en uppfattning om hur ens fordon fungerar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:
Du löper mindre risk att bli påkörd bakifrån vid inbromsning i dagsljus om du har släckta bakljus.
Varför?
Jo för kontrasten mellan tända och bromsande är mindre än släckta och bromsande.
Jag tycker det är skitenkelt att tända mina halvljus när förhållandet så kräver.

Det är ju synd att majoriteten inte tänker som dig. Följer det inte med en instruktionsbok nu för tiden. En bok man tycker att alla ska titta igenom så man får en uppfattning om hur ens fordon fungerar.

/Benny

Jag tror inte tankeverksamhet eller brist på dito har med saken att göra. 9 av 10 av de släckta bilarna är ju ”Annas hemtjänst” etc och bakom ratten sitter en människa i 19årsåldern som knappt vet hur en bil ser ut.

Felet ligger faktiskt i att det inte framgår när man kör fast eländet till bil är släckt. När det blir mörkt borde en Darth Vader-röst eka i bilen att ”ALL LIGHTS ARE OFF, STOP THE CAR YOU MORON” eller något liknande. Det är fan för mycket high tech för svenne banan att klara av som det är nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 mars 2020 · 14 039 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:
Du löper mindre risk att bli påkörd bakifrån vid inbromsning i dagsljus om du har släckta bakljus.
Varför?
Jo för kontrasten mellan tända och bromsande är mindre än släckta och bromsande.
Jag tycker det är skitenkelt att tända mina halvljus när förhållandet så kräver.

Det är ju synd att majoriteten inte tänker som dig. Följer det inte med en instruktionsbok nu för tiden. En bok man tycker att alla ska titta igenom så man får en uppfattning om hur ens fordon fungerar.

/Benny

Jag tror inte tankeverksamhet eller brist på dito har med saken att göra. 9 av 10 av de släckta bilarna är ju ”Annas hemtjänst” etc och bakom ratten sitter en människa i 19årsåldern som knappt vet hur en bil ser ut.

Felet ligger faktiskt i att det inte framgår när man kör fast eländet till bil är släckt. När det blir mörkt borde en Darth Vader-röst eka i bilen att ”ALL LIGHTS ARE OFF, STOP THE CAR YOU MORON” eller något liknande. Det är fan för mycket high tech för svenne banan att klara av som det är nu.

Ett annat förslag skulle vara att alla bilar med släckta baklysen ska också ha släckt instrumentbelysning. När det blir lite skumt ute så blir det svårt att se instrumenten så man blir tvungen att tända baklysena för att samtidigt tända upp instrumenten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:
Du löper mindre risk att bli påkörd bakifrån vid inbromsning i dagsljus om du har släckta bakljus.
Varför?
Jo för kontrasten mellan tända och bromsande är mindre än släckta och bromsande.
Jag tycker det är skitenkelt att tända mina halvljus när förhållandet så kräver.

Det är ju synd att majoriteten inte tänker som dig. Följer det inte med en instruktionsbok nu för tiden. En bok man tycker att alla ska titta igenom så man får en uppfattning om hur ens fordon fungerar.

/Benny

Jag tror inte tankeverksamhet eller brist på dito har med saken att göra. 9 av 10 av de släckta bilarna är ju ”Annas hemtjänst” etc och bakom ratten sitter en människa i 19årsåldern som knappt vet hur en bil ser ut.

Felet ligger faktiskt i att det inte framgår när man kör fast eländet till bil är släckt. När det blir mörkt borde en Darth Vader-röst eka i bilen att ”ALL LIGHTS ARE OFF, STOP THE CAR YOU MORON” eller något liknande. Det är fan för mycket high tech för svenne banan att klara av som det är nu.

Ett annat förslag skulle vara att alla bilar med släckta baklysen ska också ha släckt instrumentbelysning. När det blir lite skumt ute så blir det svårt att se instrumenten så man blir tvungen att tända baklysena för att samtidigt tända upp instrumenten.

/Benny

Ivel skrev:

caromania skrev:

Jag tror inte tankeverksamhet eller brist på dito har med saken att göra. 9 av 10 av de släckta bilarna är ju ”Annas hemtjänst” etc och bakom ratten sitter en människa i 19årsåldern som knappt vet hur en bil ser ut.

Felet ligger faktiskt i att det inte framgår när man kör fast eländet till bil är släckt. När det blir mörkt borde en Darth Vader-röst eka i bilen att ”ALL LIGHTS ARE OFF, STOP THE CAR YOU MORON” eller något liknande. Det är fan för mycket high tech för svenne banan att klara av som det är nu.

Somliga bilmodeller (läs företrädesvis asiatiska) har på det viset att instrumentbelysning och radio med mera saknar belysning om vredet inte ställs i läge "on" .

Men vad faan dårårå... smile

Fast så är det inte verkar det som. Oftast asiater som är svarta i baken trots att det lyser i ögonen på den som kör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 mars 2020 · 14 039 Inlägg

Hur vi än diskuterar det här med släckta baklysen så tycker jag att det är dårskap utan dess like. Under vintern när det var mörkt fram till nio på morgonen så var det mängder med bilar med släckta baklysen ibland även med dessa övertäckta med snö när den fanns. DÅRSKAP är vad det är!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
-jimmy
12 mars 2020 · 377 Inlägg

Drl är kanon. Har det på min gamle toyota. Dock inget autoläge så man får hålla koll på när soln går ner så man drar på manuell.

torsen
12 mars 2020 · 7 230 Inlägg

Det här med släckta bakljus är ett påfund från EU.
Dikterat av miljömupparna.
Varför?
Jo för att baklysena drar ström, som belastar generatorn, som dras av bilmotorn som kräver energi.
Men miljömupparna vet inte att ungefär samtidigt deras "seger" i EU fick de flesta bilar LED i bakljusen.
Och resultatet blev som det blev.
Irritation i trafiken och ingen(nästan) sparad energi.
Min Honda CR-V -16 har en mycket känslig sensor som tänder bakljusen "i tid", tycker jag.
Däremot är min erfarenhet att det mest är BMW, AUDI och VW som kör med släckta bakljus i skymning.

Apropå bakljus så borde alla bilar ha bakljusglas som är utförda som Mercedes har(hade).
Kraftigt räfflade så att yrsnö inte lägger sig på linserna och bildar ett ogenomsiktligt skikt på dem.

En annan bra sak som Mercedes, vad jag vet, var först med är "läppen"/"regnrännan" på A-stolpen.
Den leder bort smutsvattnet från sidorutor och backspeglar.
I dag har de flest bilar det.
En av de sämsta bilarna är SAAB från och med 99.
Regnvatten stänker upp på sidorutorna och på de utvändiga backspeglarna.
Smutsiga backspeglar i kombination med smutsiga sidorutor i mörker blir till en mardröm.

När jag ändå spårat ur så tror jag Honda E och Suzuki Wapu Spo är på rätt väg med sina backspeglar.

Ursäkta o t.

Lowpass
13 mars 2020 · 1 224 Inlägg

För att klargöra lite. Bilen i fråga har autoläge. Den tänder halv och bakljus automatiskt vid skymning. Vid drl så är allt släckt inne i bilen.
Har jag vredet på halvljus så släcks det inte när jag stänger av bilen.
Min verkstad har mycket god kunskap och det går inte att fippla något i datorn som tänder bakljusen konstant.

Jag håller med om allt som sägs ovan angående idioti och att man kan slå på ljusen själv.

Men för att återgå till den ursprungliga frågan. Vet någon rent praktiskt hur man kan tända bakljusen ihop med drl?
Ska man skarva in sig på befintliga kablar? Dra ström från drl? Hùr skulle ni göra?
Det lättaste är att lägga till nya parkeringsljus och sno ström. Men jag vill undersöka ifall man kan koppla sig förbi detta fenomen först och använda standardbakljusen.

Anledningen till att jag vill göra detta är för att alltid ha bakljus tända.

i-vtec Do you?
clabbe14
13 mars 2020 · 76 Inlägg

Lowpass skrev:
För att klargöra lite. Bilen i fråga har autoläge. Den tänder halv och bakljus automatiskt vid skymning. Vid drl så är allt släckt inne i bilen.
Har jag vredet på halvljus så släcks det inte när jag stänger av bilen.
Min verkstad har mycket god kunskap och det går inte att fippla något i datorn som tänder bakljusen konstant.

Jag håller med om allt som sägs ovan angående idioti och att man kan slå på ljusen själv.

Men för att återgå till den ursprungliga frågan. Vet någon rent praktiskt hur man kan tända bakljusen ihop med drl?
Ska man skarva in sig på befintliga kablar? Dra ström från drl? Hùr skulle ni göra?
Det lättaste är att lägga till nya parkeringsljus och sno ström. Men jag vill undersöka ifall man kan koppla sig förbi detta fenomen först och använda standardbakljusen.

Anledningen till att jag vill göra detta är för att alltid ha bakljus tända.

Utan att veta hur det ser ut på din bil så var min första tanke att det kanske går att lura ljussensorn på något vis,så att den tror att det är kväll?
Sätta en tejpbit över,eller så...
/Hälsningar Claes

granadadr
13 mars 2020 · 7 286 Inlägg

clabbe14 skrev:

Lowpass skrev:
För att klargöra lite. Bilen i fråga har autoläge. Den tänder halv och bakljus automatiskt vid skymning. Vid drl så är allt släckt inne i bilen.
Har jag vredet på halvljus så släcks det inte när jag stänger av bilen.
Min verkstad har mycket god kunskap och det går inte att fippla något i datorn som tänder bakljusen konstant.

Jag håller med om allt som sägs ovan angående idioti och att man kan slå på ljusen själv.

Men för att återgå till den ursprungliga frågan. Vet någon rent praktiskt hur man kan tända bakljusen ihop med drl?
Ska man skarva in sig på befintliga kablar? Dra ström från drl? Hùr skulle ni göra?
Det lättaste är att lägga till nya parkeringsljus och sno ström. Men jag vill undersöka ifall man kan koppla sig förbi detta fenomen först och använda standardbakljusen.

Anledningen till att jag vill göra detta är för att alltid ha bakljus tända.

Utan att veta hur det ser ut på din bil så var min första tanke att det kanske går att lura ljussensorn på något vis,så att den tror att det är kväll?
Sätta en tejpbit över,eller så...
/Hälsningar Claes

borde gå smile antar den sitter i vindrutan wink

Lowpass
13 mars 2020 · 1 224 Inlägg

Det går att lura ljussensorn på sättet ni beskriver ovan.

Men jag är intresserad av att undersöka möjligheten med att ha drl + bakljus.
Anledningen till att jag vill ha bakljus tända under dagtid är att bilen ska synas vid regn och snöfall.

i-vtec Do you?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang