Det här med släckta bakljus är ett påfund från EU.
Dikterat av miljömupparna.
Varför?
Jo för att baklysena drar ström, som belastar generatorn, som dras av bilmotorn som kräver energi.
Men miljömupparna vet inte att ungefär samtidigt deras "seger" i EU fick de flesta bilar LED i bakljusen.
Och resultatet blev som det blev.
Irritation i trafiken och ingen(nästan) sparad energi.
Min Honda CR-V -16 har en mycket känslig sensor som tänder bakljusen "i tid", tycker jag.
Däremot är min erfarenhet att det mest är BMW, AUDI och VW som kör med släckta bakljus i skymning.
Apropå bakljus så borde alla bilar ha bakljusglas som är utförda som Mercedes har(hade).
Kraftigt räfflade så att yrsnö inte lägger sig på linserna och bildar ett ogenomsiktligt skikt på dem.
En annan bra sak som Mercedes, vad jag vet, var först med är "läppen"/"regnrännan" på A-stolpen.
Den leder bort smutsvattnet från sidorutor och backspeglar.
I dag har de flest bilar det.
En av de sämsta bilarna är SAAB från och med 99.
Regnvatten stänker upp på sidorutorna och på de utvändiga backspeglarna.
Smutsiga backspeglar i kombination med smutsiga sidorutor i mörker blir till en mardröm.
När jag ändå spårat ur så tror jag Honda E och Suzuki Wapu Spo är på rätt väg med sina backspeglar.
Ursäkta o t.