Audi 100 2.8 går dåligt

lukas72
22 mars · 35 Inlägg
#1

Tog hem en 100 C4 q med AAH motorn i höstas som stått i 8 år. Tänkte försöka få ordning på den nu när det blir varmare ute.

Nu till frågan. Bilen går riktigt dåligt, vad tror ni kan orsaka detta? Trögstartad varm som kall och vill knappt varva. Tror den går fett.

Ska byta bränsle och bränslefilter. Bränsleledningarna är täta (tror jag) och pumpen fungerar.

Luftfiltret ska också bytas och tomgångsmotorn rengöras. Såg idag att den inte sluter 100% tätt i stängt läge, se bild. Så ska det väl knappast vara? Får hoppas att rengöringen hjälper.

Gnistan ska kollas, tändstiften ska också bytas. Dum fråga men borde jag byta tändkablar bara för att dem stått länge?


För övrigt så ska motoroljan såklart bytas. Borde jag också byta växellådsolja och oljan i bakre diffen, eller vågar man köra med de gamla oljorna?

Tack 😁

lukas72
22 mars · 35 Inlägg
#2

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231185/231185-358f1542a4ca4a6fcdd3fd9b25180475.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 mars · 2 714 Inlägg
#3

Den där tomgångsmotorn ska inte stänga helt, då stannar ju motorn smile
Kolla samtliga vakuumslangar, när bilarna blir stående vittrar de bort rätt snabbt.
En idé kan också vara att kolla felkoder om Du har möjlighet till detta.
Behövs en 2+2 till OBD2 adapter, du bör ha uttagen för att kolla koderna antingen i säkringsdosan i motorrummet, under rutan, eller under en lucka i golvet på passagerarsidan, där golvet går upp mot torpedväggen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
lukas72
10 april · 35 Inlägg
#4

Cuefa skrev:
Den där tomgångsmotorn ska inte stänga helt, då stannar ju motorn smile
Kolla samtliga vakuumslangar, när bilarna blir stående vittrar de bort rätt snabbt.
En idé kan också vara att kolla felkoder om Du har möjlighet till detta.
Behövs en 2+2 till OBD2 adapter, du bör ha uttagen för att kolla koderna antingen i säkringsdosan i motorrummet, under rutan, eller under en lucka i golvet på passagerarsidan, där golvet går upp mot torpedväggen.

Yes, kollat det och minst en har gjort sitt

simlar
10 april · 4 301 Inlägg
#5

Antar du bytt bränslet?
8år gammal soppa går ingen motor bra på hur fräscht allt annat än är.

lukas72
17 april · 35 Inlägg
#6

simlar skrev:
Antar du bytt bränslet?
8år gammal soppa går ingen motor bra på hur fräscht allt annat än är.

Yes den är bytt.

lukas72
17 april · 35 Inlägg
#7

Uppdatering: 

Har hittat felet, typ. Om jag kopplar in ett 12v batteri där bränslepumpsrelät ska sitta så fungerar bilen prima. Dock får pumpen 25v då tändningen är på.. någon som har en aning om varför det är så? Liksom dubbla spänningen än vad batteriet ger när man slår på tändningen.

Med relä tror jag pumpen fick typ 11v, visst är det för lite?

Tacksam för svar 😁

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
17 april · 4 732 Inlägg
#8

Om du har det ordinarie batteriet inkopplat så blir det 12,5+12,5 volt och då är du uppe i 25 volt..
Jag tror att du bör kolla bränslepumpen, för det kan ju ha begat igen under åren..

Senast redigerat av axxet (17 april )

Köp inte grisen i säcken..
lukas72
17 april · 35 Inlägg
#9

axxet skrev:
Om du har det ordinarie batteriet inkopplat så blir det 12,5+12,5 volt och då är du uppe i 25 volt..
Jag tror att du bör kolla bränslepumpen, för det kan ju ha begat igen under åren..

Blir det verkligen så? Ordinarie batteri var inkopplat men enligt haynes boken så är det ej inkopplat till pumpen på annat ställe än relä 🤔

Jaja skitsamma, bytte pump idag och nu går bilen som ny igen!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 april · 2 714 Inlägg
#10

Skönt att det löste sig!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
lukas72
21 april · 35 Inlägg
#11

Cuefa skrev:
Skönt att det löste sig!

Absolut, nu är det bara resten kvar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang