Problem med saab 9-5 aero

Bonnpojken
8 april · 123 Inlägg
#1

Tja! Jag har problem med min fina saab! Bilen rycker vid fullgas på 2ans växel, samt att motorlampan börjar blinka, turbon laddar inte som den ska, mätaren går inte längre än till mitten av den orangea linjen

husseman
8 april · 243 Inlägg
#2

hmm, kolla vakumslangar runt turbon, försök ta felkoder med Tech2 eller Autocom. Kan vara lite av varje tyvärr, men inget som inte går att fixa.
mvh/husse

Bonnpojken
8 april · 123 Inlägg
#3

Ajjemän, ska göra det imorgon när jag fixat ett nytt T-Kors för då byter jag slangarna samtidigt! Har en felkod som säger P1110

husseman
8 april · 243 Inlägg
#4

Bonnpojken skrev:
Ajjemän, ska göra det imorgon när jag fixat ett nytt T-Kors för då byter jag slangarna samtidigt! Har en felkod som säger P1110

hmm, låter som som slangar eller Bypass ventil.. detta fixar du lätt.

mvh. husse

Bonnpojken
8 april · 123 Inlägg
#5

Glömde tillägga att jag råkade ha sänder T-Korset som sitter original för att jag skulle byta en spucken slang och då fick jag göra en snabb nödlösning och plugga R-slangen och sen koppla ihop C-W slangarna. Blev bra mycket bättre tryck i motorn då men turbomätaren går ändå inte till det röda strecket!

Mew
8 april · 1 310 Inlägg
#6

Är inte så insatt i exakt hur slangarna går på de där, men hoppas det inte innebär skenladd? Hade ju förklarat problemet annars...

Bonnpojken
8 april · 123 Inlägg
#7

Är inte så insatt i turbos, det är min första turbobil, vad är skenladd?

Mangisen
9 april · 957 Inlägg
#8

Bonnpojken skrev:
Är inte så insatt i turbos, det är min första turbobil, vad är skenladd?

Inga slangar ska kopplas ihop, jag gissar att du kommer rasa den motorn inom 2veckor med ditt bonnmeck,
Skenladd innebär att turbon laddar fullt ut utan nån övervakning från styrsystemet.
Slangarna ska sitta där av en anledning.

Bonnpojken
9 april · 123 Inlägg
#10

Slangarna är ju kopplade på ett T-Kors original så de ska visst sitta ihop.

stoltosmart
9 april · 836 Inlägg
#11

P1110 är felkod på avlsatningsventil som kan ge de fel du har på din 9-5 a

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Bonnpojken
9 april · 123 Inlägg
#12

Tack för hjälpen, ska kika på bilen senare idag smile

Bonnpojken
5 maj · 123 Inlägg
#13

Hej igen, det var ett tag sedan. Jag bytte alla vakuumslangar så nu är det problemet löst men uppstod idag ett nytt problem.. har felkod P0303 och P1393 om jag inte minns fel. Bilen går ojämt, ryckigt och bluddrar som fan från tomgång till ca 3000rpm och när man gasar fullt. Det jag har gjort är att plockat bort insugsröret till spjällhuset och lackat om den samma sak med kobran, klamman mellan kobran och turbon ser ut att sitta rätt men jag tror att den drar tjuvluft där emellan för att motorrummet blir ovanligt varmt samt att kylarvattnet kokar "hörs när man stängt av bilen och öppnat huven så hör man i kylarslangen att det kokar men tempmätaren visar som den ska. Är tacksam för alla svar

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang