Bilen dör om jag åker en stund,parkerar och åker igen - OPEL ASTRA 5D 1.6 COMFOR

basparbo
10 april 2020 · 1 Inlägg

Hej,
Har ett underligt problem med min bil jag fick köpa i panik,

n OPEL ASTRA 5D 1.6 COMFORT -00

Bilen går hur bra som helst oavsett om jag åker en kort eller lång sträcka, Men får jag upp värmen i motorn till 80, parkerar och stänger av bilen 10-30min för att handla eller träna och sen ska åka vidare så startar den ej först (eller startar direkt men "segt"), sedan hoppar den igång för att sen dö efter 300meter mitt i körning, bilen hoppar inte eller hostar utan bara slutar fungera och alla lampor lyser.

Så kan man bli stående en stund för att sen starta, åka några hundra meter eller femtio meter för att sen få samma problem, efter 40min-60min så kan den starta och rulla som vanligt.

Det jag noterat när det uppkommer är att motorvärmen överstiger 80 ( inte ens hälften på visaren) utan endast någon centimeter över, för att sen när den startar vanligt vara under 80, nästan hälften emot kall och 0.  Kanske lite dåligt förklarat, skrivet via telefonen, kan ge en utförligare beskrivning vid en dator!

Någon som känner igen detta fel sedan tidigare??

temps
17 april 2020 · 5 Inlägg

Tja!

Hade liknande problem med min Clio 99.

Då var det vevaxelsgivaren som glappade. Det kunde komma och gå både efter att ha stått parkerad men också under körning. Bilen dog eller startade inte men all el var intakt i övrigt. Vid startförsök rullade motorn men den gick aldrig igång. Så vitt jag förstår det kommer en felaktig vevaxelsgivare inte skicka korrekt signaler om timing och tändning till motorn vilket gör att den inte startar eller slutar fungera vid körning.

Det kan räcka med att rengöra den men jag köpte en ny och installerade vilket löste problemet.

Det andra jag skulle kolla är bensinfiltret. Om det är gammalt kan det "clogga" igen efter en stunds körning och sluta ge bensin till motorn vilket gör att den helt enkelt dör vid körning. Låter man bilen stå rinner det undan och fungerar för en stund igen vilket delvis verkar ske för dig om jag förstod det rätt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2020 · 17 455 Inlägg

Enkel tändspole på den?

När de ger upp så fungerar de ofta innan de värmt upp sig.
Bränslefilter är lätt att kolla: När bilen inte vill starta så spruta in rikligt med startgas i insuget. Då ska den starta omedelbart och gå på tomgång några sekunder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
17 april 2020 · 1 588 Inlägg

Vevaxellägesgivare, Spole,  e´min gissning. Ta felkoder på den e´en bra start. Finns inga koder- så e´det bränslerelaterat eller ECM.
Lycka till/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang