Köpråd Begagnad Kombi

SimonV
13 april 2020 · 17 Inlägg

Hej.

Jag och frugan ska köpa ny bil och tänkte satsa på en begagnad kombi. Just nu Kör vi en äldre Saab 9-3 Aero med typ 200hk från 2002 eller 2003. Rolig bil att köra men den har gjort sitt nu. Vi vill ha något rymligare, modernare och något som inte drar så mycket.

Vi har provkört rätt mycket olika bilar och kommit fram till 2-3 st alternativ. Vi skulle vilja ha all typ av tips, förslag och hjälp. Är det något märke/årsmodell man ska akta sig för? Ska vi ha bensin eller Diesel osv..

Våran budget ligger på mellan 120 och 160k. Gärna mellan 130-150, någon stans där. Vi vill helst ha automat och en kombi som inte är av största sorten utan lite mindre. Undviker gärna fyrhjulsdriven då jag förstått att det blir dyrare service, skatt och däckbyte. Roligare att köra dock..

Vi har tittat på:
Volvo V60 D4 (181hk) 2014-15
Skoda Octavia 2016-18
Toyota Auris
VW Golf Sportcombi
VW Passat

Volvon var väl den jag tyckte var absolut roligast att köra. Lagom stor också. Toyota håller ju bra säger dom men alla jag testkört är otroligt tråkiga både utvändigt, invändigt och att köra. Golf och passat är fint men skjuter ofta iväg i pris precis som Volvon.. Frugan tycker skodan och jag börjar också luta mot att det är ett bättre köp. Mer för pengarna. Sen är det ju vilket bränsle man ska köra på.. Jag har ingen åsikt om varken disel eller bensin, jag vill bara välja rätt för oss. El och hybrider tenderar till att även dom skjuta iväg i pris så dom har vi väl undvikit. Hemma i Falun kör vi bara kortare enstaka statsturer i vardagen, men åker även hyffsat regelbundet ner till Småland och även Stockholm då och då. Skulle gissa på att det blir ca 1500 mil om året.

Senast redigerat av SimonV (13 april 2020)

jaka54
13 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ska du köra långt = Diesel!
Annars Bensin.
Samtliga är bra val men som alltid gäller det att hitta ett bra exemplar som inte gått allför långt och som är rökfritt och djurfritt.

Senast redigerat av jaka54 (13 april 2020)

SimonV
13 april 2020 · 17 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ska du köra långt = Diesel!
Annars Bensin.
Samtliga är bra val men som alltid gäller det att hitta ett bra exemplar som inte gått allför långt och som är rökfritt och djurfritt.

Tack för svar!

Vad definitionen av långt då? Skulle tippa på att det blir mellan 1500-2000mil om året för oss som max.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2020 · 17 380 Inlägg

Titta på KIA Ceed kombi eller Hyundai i30 kombi. Samma bil.
En Ceed GT-Line med diesel & automat är en trevlig reskamrat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
13 april 2020 · 7 198 Inlägg

Av de du listat utan minsta tvekan Toyota Auris.
Tätt följda av Honda och Mazda.
Passa dig för VAG-bilar!

Utmarks-Loke
13 april 2020 · 5 813 Inlägg

Skodan är nog inget dåligt val. I den prisklassen får du ju en såpass ny att du slipper oroa dig för de gamla dåliga DSG-lådorna. Samma med motorn tror jag, du får nog en såpass ny att du slipper de med dåliga kamkedjespännare. Och du kör antagligen för lite för att ha en diesel, de bör gå turer på åtminstone fem mil med jämna mellanrum för att få bli riktigt genomvarma.

SimonV
14 april 2020 · 17 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Titta på KIA Ceed kombi eller Hyundai i30 kombi. Samma bil.
En Ceed GT-Line med diesel & automat är en trevlig reskamrat.

Provkörde en Kia Ceed 2015 med manuell låda. Den hade väl iofs gått en del men gillade inte alls den bilen. Men jag kanske ska försöka provköra någon till nyare..

SimonV
14 april 2020 · 17 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skodan är nog inget dåligt val. I den prisklassen får du ju en såpass ny att du slipper oroa dig för de gamla dåliga DSG-lådorna. Samma med motorn tror jag, du får nog en såpass ny att du slipper de med dåliga kamkedjespännare. Och du kör antagligen för lite för att ha en diesel, de bör gå turer på åtminstone fem mil med jämna mellanrum för att få bli riktigt genomvarma.

Har du koll på vilka årsmodeller av skoda/VW som har dessa problem?

torsen
14 april 2020 · 7 198 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skodan är nog inget dåligt val. I den prisklassen får du ju en såpass ny att du slipper oroa dig för de gamla dåliga DSG-lådorna. Samma med motorn tror jag, du får nog en såpass ny att du slipper de med dåliga kamkedjespännare. Och du kör antagligen för lite för att ha en diesel, de bör gå turer på åtminstone fem mil med jämna mellanrum för att få bli riktigt genomvarma.

Gäller så gott som ALLA bilmotorer - speciellt under den kalla årstiden.
Därför kan det ha stor betydelse att, om det är möjligt, fråga föregående bilägare om hur bilen brukats!

1Adrian1
14 april 2020 · 356 Inlägg

En Mazda 6 kanske? Den är möjligtvis lite av den större kombin men det är från person till person. Otroligt mycket bil för pengarna! Strular inte särskilt otfta om ens alls, är hur bekväm som helst samt en trevlig motor som inte drar särskilt mycket.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/m … e/89351628

caromania Forummoderator
14 april 2020 · 9 296 Inlägg

Accord Tourer. Oftast trevligare inredningsdetaljer och materialval än japaner överlag kombinerat med samma fina kvalitet. Det verkar som om de ligger precis i ert prisspann.

Det är inte för inte som det sålts fler Honda Accord bara i USA än vad Volvo tillverkat bilar sedan 1927.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang