Oljeläckage vid tändstift!

Evelinaw
15 april 2020 · 1 Inlägg

Hej,

Jag har en lupo vw från 00 som inte kört många mil, bilen är i det stora hela i mycket gott skick. Dock har jag haft problem med oljeläckage sedan första början, och trots dyra reparationer fortsätter problemet. För ett par år sedan började bilen stanna helt utan förvarning och tomgången gick ner till minsta möjliga, även efter längre körningar så kunde man inte svänga på ratten och ha radion på samtidigt, då stannade bilen. Jag gjorde en snabb undersökning och såg att vid ett tändstift så hade det läckt in stora mängder olja. Jag rensade bort detta och bilen blev som ny igen, men oljan fortsätter läcka in (endast vid tändstiftet till höger). Har nu lagt ny ventilkåpspackning och dragit åt bultarna samt bytt oljefilter och rengjort topplocket, men det läcker fortfarande in. Vad kan felet vara?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 april 2020 · 14 042 Inlägg

Evelinaw skrev:
Hej,

Jag har en lupo vw från 00 som inte kört många mil, bilen är i det stora hela i mycket gott skick. Dock har jag haft problem med oljeläckage sedan första början, och trots dyra reparationer fortsätter problemet. För ett par år sedan började bilen stanna helt utan förvarning och tomgången gick ner till minsta möjliga, även efter längre körningar så kunde man inte svänga på ratten och ha radion på samtidigt, då stannade bilen. Jag gjorde en snabb undersökning och såg att vid ett tändstift så hade det läckt in stora mängder olja. Jag rensade bort detta och bilen blev som ny igen, men oljan fortsätter läcka in (endast vid tändstiftet till höger). Har nu lagt ny ventilkåpspackning och dragit åt bultarna samt bytt oljefilter och rengjort topplocket, men det läcker fortfarande in. Vad kan felet vara?

Du har väl rengjort ventilkåpan, inte topplocket, tror jag du menar. Eftersom motorn är tvärställd så kanske du ska berätta vilket tändstift det gäller. Till höger om du står framför bilen och tittar på motorn eller till höger om du sitter i bilen. Bara för att att nån som kan detta ska veta vilket tändstift det gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr9409209
15 april 2020 · 716 Inlägg

Höger sida är alltid höger sida på bilen .
Om ratten sitter på vänster sida, så är ju bilen vänsterstyrd, det blir ju inte tvärt om för att man står framför bilen o tittar!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 april 2020 · 14 042 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Höger sida är alltid höger sida på bilen .
Om ratten sitter på vänster sida, så är ju bilen vänsterstyrd, det blir ju inte tvärt om för att man står framför bilen o tittar!

Jag vet men det kanske inte TS vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr9409209
16 april 2020 · 716 Inlägg

Ja,det verkar vara vanligt här på garaget, att många inte kan vänster o höger...och om bilen börjar att gå konstigt,så är det alltid topplockspackningen!

torsen
16 april 2020 · 7 234 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Ja,det verkar vara vanligt här på garaget, att många inte kan vänster o höger...och om bilen börjar att gå konstigt,så är det alltid topplockspackningen!

Hahaha - håller med!!!!

jaka54
16 april 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du har inte kollat varifrån oljan kommer?! Om det rinner olja ner i ett av "tändstiftbrunnarna" så måste oljan komma uppifrån (har aldrig sett olja rinna uppåt) och det betyder vanligen att ventilkåpspackningen ovanför är trasig ...eller att packboxen bakom kamdrevet läcker.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2020 · 13 736 Inlägg

börja med att berätta vad det är för motor?  dom mesta luposarna har ju en 1.4liters 16v motor och den har inga packningar mellan toppen och kåpan som håller kammarna.  den är limad och ska limas med vw gröna lim som är speciellt för ändamålet.     vanligt fel är oljelocket som läcker och då kan det rinna ner vid stiften men det är ju väldigt lätt att se var oljan kommer ifrån om man gör rent överallt och sen kör en stund så ser man rätt bra var olja sipprar in om det är en 16v maskin du har.      det är ju ett rätt tråkigt jobb att riva då kamremmen måste släppas osv om man måste limma om kåpan.  sen gäller det att moment dra kåpan och allt där till..     har aldrig läckt för mig när jag rivit toppar på dom motorerna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang