VW Passat 2006 ABS samt felaktiga co-värden

hagenius
19 april 2020 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har en passat 06 som har börjat strula en del.
Jag besiktigade nyligen bilen och fick ett par två:or.

Co-halt: FÖR HÖG
Lambdavärde: FELAKTIGT
ABS varnar för fel i systemet.

Jag var sedan hos en verkstad för att genomföra en felundersökning och de konstaterade att röret mellan ventilkåpa och oljefälla var trasigt samt att ABS-sensor och hjullagersats vänster bak behövde bytas.

De sa att byta vevhusröret är knepigt och ville ha 2250 kr arbete + 500 materialkostnad för det (inkl moms)
ABS + hjullagersats ville dem ha 1700 kr arbete + 2500 kr materialkostnad (inkl moms)
så totalt cirka 7000 kr.

Jag kan inte ett smack om bilar så är egentligen här för att få hjälp med att uppskatta om priset de ger mig är rimligt, samt om det är värt att lägga ner pengarna på en så gammal bil. jag tycker det låter väldigt dyrt då jag hittar delar väsentligt billigare online. Men det kanske är en kvalitétsfråga?

Sen är det rimligt att hjullagersatsen behöver bytas, Räcker det inte bara med ABS-givaren?

Tacksam för rådgivning! smile

MVh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 april 2020 · 4 917 Inlägg

Det ser ut som normal kostnad med dagens valör på kronan..
Det är en himla sits att tveka vilket man ska göra och jag har varit däri ett flertal gånger..
Men jag kom till den slutsatsen att kan jag inte göra det själv, så får det vara..
Det är bättre att lägga dom 7 k på en annan begagnad kärra..
Men ha en koll på blocket och ser du att någon gammal filur som jag ,vill sälja så köp där istf hos en
vältalande bilförsäljare som visar upp en välpolerad bil , där dom lagt på extra tusenlappar på priset..
Ett extra tips är att inte köpa av någon yngre förmåga, på blocket alltså, för då kan du råka ut för överraskningar, som du kanske inte hade tänkt dig..

Senast redigerat av axxet (19 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
19 april 2020 · 2 834 Inlägg

Att lägga 7000 på en begagnad bil blir inte bättre, måste upp avsevärt i pris om det ska va nåt.

Är bilen bra förövrigt skulle inte tveka att kosta på den summan på bilen.

Antagligen sitter ABS givaren och hjullagret som en hel enhet och då springer det lätt iväg. Finns billigare delar men verkstäder brukar inte vilja sätta i några andra delar än "sina egna" dels för garanti, dels för de vill ju själva göra sig nån krona på delar.

Gör man det själv är det en annan sak, men att köpa för billigt....nja, man får vad man betalar för.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2020 · 14 038 Inlägg

hagenius skrev:
Hej!

Jag har en passat 06 som har börjat strula en del.
Jag besiktigade nyligen bilen och fick ett par två:or.

Co-halt: FÖR HÖG
Lambdavärde: FELAKTIGT
ABS varnar för fel i systemet.

Jag var sedan hos en verkstad för att genomföra en felundersökning och de konstaterade att röret mellan ventilkåpa och oljefälla var trasigt samt att ABS-sensor och hjullagersats vänster bak behövde bytas.

De sa att byta vevhusröret är knepigt och ville ha 2250 kr arbete + 500 materialkostnad för det (inkl moms)
ABS + hjullagersats ville dem ha 1700 kr arbete + 2500 kr materialkostnad (inkl moms)
så totalt cirka 7000 kr.

Jag kan inte ett smack om bilar så är egentligen här för att få hjälp med att uppskatta om priset de ger mig är rimligt, samt om det är värt att lägga ner pengarna på en så gammal bil. jag tycker det låter väldigt dyrt då jag hittar delar väsentligt billigare online. Men det kanske är en kvalitétsfråga?

Sen är det rimligt att hjullagersatsen behöver bytas, Räcker det inte bara med ABS-givaren?

Tacksam för rådgivning! smile

MVh

Du säger att du kan köpa delarna billigare online. Okay, men då får du nog byta grejorna själv för det är inte alls säkert att någon firma ens tar i grejorna som du kommer släpande med. Iaf. så lämnar dom ingen garanti på delarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 april 2020 · 4 917 Inlägg

Det var FN vad folk kan uppfatta fel..
Dom 7 k kan han lägga på en annan bil istället,.
Det betyder för 17 att han kan lägga YTTERLIGARE 7 k, inte köpa en för summan..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
19 april 2020 · 2 834 Inlägg

axxet skrev:
Det var FN vad folk kan uppfatta fel..
Dom 7 k kan han lägga på en annan bil istället,.
Det betyder för 17 att han kan lägga YTTERLIGARE 7 k, inte köpa en för summan..sad

Varför köpa en för 14000 om det kostar 7000 att laga den som redan finns om den nu är bra förövrigt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang