Hjul helvete!

Ztoffe99
19 april 2020 · 6 Inlägg

Hejsan.
Var och köpte begagnade fälgar med nya däck och gav dem en rejäl tvätt och balanserade dem på verkstad MEN! På verkstaden så sa han att det ena hjulet ”hoppar” efter han balanserat de,  jag var så trött den dagen så tänkte inte på vad han sa lät konstigt. Så undrar om det finns något jag kan göra åt det eller om jag ska kasta möget och köpa nytt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 april 2020 · 4 917 Inlägg

Chansa och lägg på ENDAST det felaktiga så ser du väl om det skumpar under rumpan din..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
19 april 2020 · 5 714 Inlägg

Hej!
Vad är det för fabrikat på däcken? Michelin, Continental?

Subtext
20 april 2020 · 107 Inlägg

axxet skrev:
Chansa och lägg på ENDAST det felaktiga så ser du väl om det skumpar under rumpan din..smile

Skulle jag också gjort.
Nej förresten inte på den bil jag har numera.
Med ständig 4wd måste alla hjul vara lika. I alla fall på Subaru Outback, (annars slits
fördelningslådan på nolltid sägs det)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 april 2020 · 4 917 Inlägg

Han behöver BARA köra ett par minuter för att konstatera bumberiet, och på den korta tiden fördärvar man väl inte en 4wd får man hoppas, om han nu har det..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ztoffe99
20 april 2020 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för fabrikat på däcken? Michelin, Continental?

Det är Tristar SportPower.
Men borde det inte ha mer med fälgen att göra?

rcy
21 april 2020 · 1 705 Inlägg

Ztoffe99 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för fabrikat på däcken? Michelin, Continental?

Det är Tristar SportPower.
Men borde det inte ha mer med fälgen att göra?

Även däck kan givetvis vara obalanserade, är inte särskilt ovanligt bland billiga kinadäck.

Utmarks-Loke
21 april 2020 · 5 833 Inlägg

När gummilagren börjar separera från varandra hoppar det ganska mycket när man kör. Men man får väl anta att däckkillen skulle ha förklarat bättre om så vore fallet här, då det är farligt att köra på.

jaka54
21 april 2020 · 5 714 Inlägg

Hej!
Antingen är det fäljen som är "skev"/"Oval" eller också är det däcken.
Varför köpte du såna däck? Aldrig hört talas om dem. Michelin, Continental, eller Goodyear skulle jag valt.

Senast redigerat av jaka54 (21 april 2020)

Ztoffe99
21 april 2020 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antingen är det fäljen som är "skev"/"Oval" eller också är det däcken.
Varför köpte du såna däck? Aldrig hört talas om dem. Michelin, Continenltal, eller Goodyear skulle jag valt.

Blev dem däcken för för köpte dem av nån jag känner för knappt något och det är bara tillfälligt men om nu fälgen är oval/ skev går det att fixa om man lämnar de hos nån sån fälg expert?

Myhran
21 april 2020 · 452 Inlägg

Lämna in fälgar/däck till en firma som har vägkraftbalancering som kan matcha däck/fälg så ser de ännu bättre om det är fälgen eller däcket eller båda som är skräp,

OBS Nisse på hörnet kommer inte ha en sådan maskin då de kostar runt 150-200k

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (21 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 april 2020 · 4 917 Inlägg

Detdär kommer nog att kosta mer än det smakar..
Har du nåt innanför pannbenet så provar du mitt BILLIGA förslag FÖRST..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myhran
21 april 2020 · 452 Inlägg

axxet skrev:
Detdär kommer nog att kosta mer än det smakar..
Har du nåt innanför pannbenet så provar du mitt BILLIGA förslag FÖRST..

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet / farbror Barbro.

Ztoffe99
21 april 2020 · 6 Inlägg

Hörde från en på jobbet idag att han haft exakt samma problem för några år sedan. Att bilen känns normal tills man är uppe i ~70 och börjar därefter skaka ordentligt upp till ~140 där det sedan blir behagligt att köra. Han sa att han lämnade in bilen och det visade sig att den ena fälgen var oval och då gjorde dem något med fälgen (förstod inte vad pga hans danska är rätt grov) men de kostade han några hundralappar sen var de löst. Han kommer inte ihåg var förutom att det var i Helsingborg.
Någon idé på var i Helsingborg?

Utmarks-Loke
21 april 2020 · 5 833 Inlägg

Ztoffe99 skrev:
Hörde från en på jobbet idag att han haft exakt samma problem för några år sedan. Att bilen känns normal tills man är uppe i ~70 och börjar därefter skaka ordentligt upp till ~140 där det sedan blir behagligt att köra. Han sa att han lämnade in bilen och det visade sig att den ena fälgen var oval och då gjorde dem något med fälgen (förstod inte vad pga hans danska är rätt grov) men de kostade han några hundralappar sen var de löst. Han kommer inte ihåg var förutom att det var i Helsingborg.
Någon idé på var i Helsingborg?

Kanske på "Fälgfixarna", som verkar ligga i Helsingborg.

http://www.falgfixarna.se/

Ztoffe99
21 april 2020 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Ztoffe99 skrev:
Hörde från en på jobbet idag att han haft exakt samma problem för några år sedan. Att bilen känns normal tills man är uppe i ~70 och börjar därefter skaka ordentligt upp till ~140 där det sedan blir behagligt att köra. Han sa att han lämnade in bilen och det visade sig att den ena fälgen var oval och då gjorde dem något med fälgen (förstod inte vad pga hans danska är rätt grov) men de kostade han några hundralappar sen var de löst. Han kommer inte ihåg var förutom att det var i Helsingborg.
Någon idé på var i Helsingborg?

Kanske på "Fälgfixarna", som verkar ligga i Helsingborg.

http://www.falgfixarna.se/

Tackar, tar och kontaktar dem

Subtext
30 april 2020 · 107 Inlägg

axxet skrev:
Han behöver BARA köra ett par minuter för att konstatera bumberiet, och på den korta tiden fördärvar man väl inte en 4wd får man hoppas, om han nu har det..

Ja men känner man inte till risken så kan det bli mer än ett par minuter.
eller hur.
Det är kanske bättre med en varning för mycket än för lite?

torsen
1 maj 2020 · 7 230 Inlägg

Beg fälgar i kombination med Kina däck.
Kan det bli annat än problem?

Om gummigubben säger att "det hoppar" så är det nog så.
Sådant ser man tydligt i balanseringsmaskinen.
Obalansen går att balansera bort - men inte ovala fälgar eller felaktigt gjutna Kinadäck.

Kasta skiten eller sälj som släpvagnshjul.

Är det problem med hjul, fälgar och/eller däck, så börjar det nästan utan undantag vid 70 km/t.

Varför sålde den du köpte hjulen av?

Ztoffe99
6 maj 2020 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Beg fälgar i kombination med Kina däck.
Kan det bli annat än problem?

Om gummigubben säger att "det hoppar" så är det nog så.
Sådant ser man tydligt i balanseringsmaskinen.
Obalansen går att balansera bort - men inte ovala fälgar eller felaktigt gjutna Kinadäck.

Kasta skiten eller sälj som släpvagnshjul.

Är det problem med hjul, fälgar och/eller däck, så börjar det nästan utan undantag vid 70 km/t.

Varför sålde den du köpte hjulen av?

Han skrotade sin bil pga en olycka och tog hem fälgarna för att sälja dem.
Jag köpte dem för en billigt pris så det gör inte så mycket om den fälgen som är ”oval” inte går att fixa, de är bara lite drygt att säljaren inte kunde ha sagt det.

Utmarks-Loke
6 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Lätt hänt att ett hjul blir skevt om bilen tex. kör av vägen eller krockar med något...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang