Saab 9-5 2.3t -03 felkod p1105

jnord38
20 april 2020 · 7 Inlägg

Tjenare!

Motorlampan tändes igår så kollade felkoderna. P1105 låg sparad.
Har läst mig till att det har med laddtrycket att göra men i stort sett alla har klagat på att bilen går slött/laddar sämre.
Min laddar till mitten av mätaren (det ska den göra va?) och jag märker inte av någon förlorad effekt/ryckningar/turbolagg. Det enda jag kommer på är att jag hör ett svagt turbovissel vid halvhårda gaspådrag, ska man höra tubon alls på lättryckarna?
Nu är frågan, vad kan spöka om prestandan inte påverkas? Har släckt koden men den kom tillbaka efter ca 30 min körning.

Mvh

Tobzter
20 april 2020 · 3 145 Inlägg

Kolla alla vacum slangar,
Turbon skick
Om katalysatorn skramlar
Kolla så armen till wastegaten inte hoppat av.



https://projekt.steffe.net/uncategorize … -och-p1110

Senast redigerat av Tobzter (20 april 2020)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
jnord38
21 april 2020 · 7 Inlägg

Tobzter skrev:
Kolla alla vacum slangar,
Turbon skick
Om katalysatorn skramlar
Kolla så armen till wastegaten inte hoppat av.

Kollade armen till wastegaten och mycket riktigt hade den hoppat av. Trodde inte bilen skulle ladda så mycket men det var en enorm skillnad när jag satte tillbaka den. Den ladda upp till det röda och rörde på sig betydligt fortare.
Problemet kvarstår dock eftersom jag bara kunde göra ett gaspådrag innan armen hoppade loss igen. Ska det sitta en låsbricka på den samt bör jag slipa lite där locket verkar ta i?

Mvh

Christian S
21 april 2020 · 4 816 Inlägg

jnord38 skrev:

Tobzter skrev:
Kolla alla vacum slangar,
Turbon skick
Om katalysatorn skramlar
Kolla så armen till wastegaten inte hoppat av.

Kollade armen till wastegaten och mycket riktigt hade den hoppat av. Trodde inte bilen skulle ladda så mycket men det var en enorm skillnad när jag satte tillbaka den. Den ladda upp till det röda och rörde på sig betydligt fortare.
Problemet kvarstår dock eftersom jag bara kunde göra ett gaspådrag innan armen hoppade loss igen. Ska det sitta en låsbricka på den samt bör jag slipa lite där locket verkar ta i?

Mvh

självklart ska det sitta någon form av låsning som håller kvar den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jnord38
21 april 2020 · 7 Inlägg

Christian S skrev:

jnord38 skrev:

Tobzter skrev:
Kolla alla vacum slangar,
Turbon skick
Om katalysatorn skramlar
Kolla så armen till wastegaten inte hoppat av.

Kollade armen till wastegaten och mycket riktigt hade den hoppat av. Trodde inte bilen skulle ladda så mycket men det var en enorm skillnad när jag satte tillbaka den. Den ladda upp till det röda och rörde på sig betydligt fortare.
Problemet kvarstår dock eftersom jag bara kunde göra ett gaspådrag innan armen hoppade loss igen. Ska det sitta en låsbricka på den samt bör jag slipa lite där locket verkar ta i?

Mvh

självklart ska det sitta någon form av låsning som håller kvar den.

Haha låter ganska logiskt. Vet du om det funkar med en spårryttare från tex. Biltemas kit med alla storlekar eller är det någon konstig dimension på den? Tex https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000033225

Tobzter
21 april 2020 · 3 145 Inlägg

Ja de ska funka vet tyvärr inte vilken dimension.
Rekommenderar att även byta alla vakuum slangar när du ändå håller på

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
jnord38
21 april 2020 · 7 Inlägg

Tobzter skrev:
Ja de ska funka vet tyvärr inte vilken dimension.
Rekommenderar att även byta alla vakuum slangar när du ändå håller på

Får testa mig fram. Ja det ska jag göra! Beställde hem några meter med bra (blå givetvis) silikonslang, någon backventil och lite annat pill som måste göras. Ska bli skoj att fräscha upp kärran, har endast mekat vw och volvo tidigare så blir intressant smile.
Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang