Motorn vibrerar/skakar när bilen är kall Peugeot 307

Jolle87
21 april 2020 · 1 585 Inlägg

Hej köpte för ett par veckor sedan en Peugeot 307 2.0 -05 vilket förmodligen var det sämsta bil köpet jag gjort.

Har ett problem med bilen att när jag startar den när bilen är kall så skakar hela motorn jätte mycket. Går över efter en liten stund och motorn går fint när bilen väl är varm. Det blir även som att bilen studsar fram eller vad man ska säga när man försöker köra iväg på 1ans växel. Vad kan felet vara? Läste någon tråd innan där någon skrev om eventuell trasig ventillyftare men var inte mer skrivit i den tråden så tänkte jag testar att skapa en tråd och ser om någon känner igen problemet eller vet vad det eventuellt kan vara.

Tacksam för all hjälp jag kan få smile

Senast redigerat av Jolle87 (21 april 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 april 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, det fanns tydligen en anledning till att säljaren ville bli av med eländet..sad
Jag själv hade aldrig vågat köpa en 15 år gammal kärra..
Men kolla så det inte är en tändkabel som bråkar bara..
Ta av en i taget och se om det blir någon skillnad..
Ett kompprov hade kanske varit på sin plats också , när den är kall..
Nästa blir väl kolla med dator för att se vad som fallerar..

Senast redigerat av axxet (21 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
granadadr
21 april 2020 · 7 268 Inlägg

har flertalet gamla bilar  bästa man kan ha för att åka till jobbet smile  man gör service själv, man repar dem billigt själv osv smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mangisen
21 april 2020 · 1 034 Inlägg

granadadr skrev:
har flertalet gamla bilar  bästa man kan ha för att åka till jobbet smile  man gör service själv, man repar dem billigt själv osv smile

Håller med dig helt
Min 9-5 2006a är den bästa bilen jag har haft men den är ju dock bara 14år gammal wink
Gör servicen själv enligt boken, enda som behövts göra hittills på snart 3 år smile

Mangisen
21 april 2020 · 1 034 Inlägg

axxet skrev:
Ja, det fanns tydligen en anledning till att säljaren ville bli av med eländet..sad
Jag själv hade aldrig vågat köpa en 15 år gammal kärra..
Men kolla så det inte är en tändkabel som bråkar bara..
Ta av en i taget och se om det blir någon skillnad..
Ett kompprov hade kanske varit på sin plats också , när den är kall..
Nästa blir väl kolla med dator för att se vad som fallerar..

Kan väl aldrig tänka mig att det är tändkablar på en pegga från 05?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 april 2020 · 4 917 Inlägg

https://www.google.se/search?client=ope … AB6BAgLECw
Vad är detta då , bläckfiskarmar ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
21 april 2020 · 5 813 Inlägg

axxet skrev:
https://www.google.se/search?client=opera&hs=OYM&q=t%C3%A4ndkabel+peugeot+307+2005&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjk5Mjdn_roAhXSMZoKHfdJAbgQkeECKAB6BAgLECw
Vad är detta då , bläckfiskarmar ?

Nej, det är inte bläckfiskarmar, det är tändkablar till andra bilar. Denna bil verkar ha något som liknar saabs gamla tändkasetter där alla fyra tändspolar sitter ihop och monterade direkt på tändstiften.

Rensvinf
21 april 2020 · 528 Inlägg

Lite ironi i det att jag förra året var och tittade på en peugeot 307 med exakt det fenomenet. 
Dock var den säljaren mer eller mindre ärlig om problemet. Den bilen gick på 3cylindrar tills den blivit varm.  Jag hoppade givetvis köpet.

Jolle87
21 april 2020 · 1 585 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

axxet skrev:
https://www.google.se/search?client=opera&hs=OYM&q=t%C3%A4ndkabel+peugeot+307+2005&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjk5Mjdn_roAhXSMZoKHfdJAbgQkeECKAB6BAgLECw
Vad är detta då , bläckfiskarmar ?

Nej, det är inte bläckfiskarmar, det är tändkablar till andra bilar. Denna bil verkar ha något som liknar saabs gamla tändkasetter där alla fyra tändspolar sitter ihop och monterade direkt på tändstiften.

Stämmer bra det sitter en tändkasett på dessa bilarna.

Jolle87
21 april 2020 · 1 585 Inlägg

Rensvinf skrev:
Lite ironi i det att jag förra året var och tittade på en peugeot 307 med exakt det fenomenet. 
Dock var den säljaren mer eller mindre ärlig om problemet. Den bilen gick på 3cylindrar tills den blivit varm.  Jag hoppade givetvis köpet.

Okej ja det är ju lite ironiskt kanske är samma tongue

Senast redigerat av Jolle87 (21 april 2020)

jaka54
21 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Då gör du så här! Du startar motorn (kall naturligtvis) och rycker en tändkasset åt gången. När du rycker den felande tändkasseten kommer  du inte märka att motorgången ändrar sig (om nu motorn går på tre cylindrar).Men du får vara snabb så motorn inte blir varm.

Mangisen
21 april 2020 · 1 034 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då gör du så här! Du startar motorn (kall naturligtvis) och rycker en tändkasset åt gången. När du rycker den felande tändkasseten kommer  du inte märka att motorgången ändrar sig (om nu motorn går på tre cylindrar).Men du får vara snabb så motorn inte blir varm.

Det finns bara en tändkassett och tändspolarna är integrerade i den som på saabarna

Utmarks-Loke
21 april 2020 · 5 813 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då gör du så här! Du startar motorn (kall naturligtvis) och rycker en tändkasset åt gången. När du rycker den felande tändkasseten kommer  du inte märka att motorgången ändrar sig (om nu motorn går på tre cylindrar).Men du får vara snabb så motorn inte blir varm.

Tändkassett brukar innebära att alla fyra tändspolar sitter ihop, och då är det svårt att rycka en åt gången. Det går att lösa med koppartråd mellan tändkassettens poler och tändstiften, men är lite bökigt.

Stefan7neson
22 april 2020 · 394 Inlägg

Jag har haft en sådan bil som TS nämner, hade även liknande problem med den, gav felkod på misständning på cyl 2. provade skifta tändstift med cyl 3. Felet låg kvar på 2an, så testade skifta spridare, då flyttade felet sig till 3an. Jag köpte en begagnad spridare på skroten och bytte själv. Bilen gick klockrent sedan.

Har TS kollat felkoder?
Kanonbil i övrigt, riktigt trevlig att köra:)

Jolle87
24 april 2020 · 1 585 Inlägg

Idag tändes motorlampan och det kommer upp antipullotion fault. Har ingen felkodsläsare funderar på om det finns någon billig att köpa typ någon av de som finns på Biltema eller om man ska köra in till någon verkstad och be dem kolla felkodern.

Senast redigerat av Jolle87 (24 april 2020)

Rensvinf
30 april 2020 · 528 Inlägg

Jolle87 skrev:
Idag tändes motorlampan och det kommer upp antipullotion fault. Har ingen felkodsläsare funderar på om det finns någon billig att köpa typ någon av de som finns på Biltema eller om man ska köra in till någon verkstad och be dem kolla felkodern.

De billiga felkodsläsarna är värdelösa. Skippa att slösa bort pengarna.  Att du får ett felmeddelande på avgasvärdena är ju inte så konstigt eftersom din motor inte går rent när den är kall.
Om motorn inte tänder på en cylinder när den är kall så går ju bränsle/luft oförbränt vidare och du får felaktiga avgasvärden.  Jag hade sagt att det är värt att åka till en verkstad och lägga en 500 på felsökning.  De kommer förmodligen be dig byta tändkasset sen men är sura pengar att chansa på utan att ha kollat med felkodsläsare. Min egna erfarenhet är att de billiga läsarna är värdelösa, och att köpa en dyr till din bil är onödigt då du säkert inte kommer ha en peugeot som nästa bil.
Kolla sedan efter tändkasset både på skroten och på europeiska sidor så ska du se att det inte blir så dyrt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang