Varför går den på 3 cylindrar och svartryker? Volvo 744 -89

Jante12
22 april 2020 · 12 Inlägg

Min motor går bara på 3 cylindrar och svartryker och en lamdasond lampa lyser i mätar huset skulle upp skatta om någon skulle komma med en ide varför den gör detta. Volvo 744 -89



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Utmarks-Loke
22 april 2020 · 5 833 Inlägg

Något är ju fel på en cylinder. Antingen saknas gnista, för att fördelarlock, tändkabel eller tändstift är dåligt, eller så saknas bensin för att en spridare inte fungerar, eller så saknas kompression på en cylinder för att ventilerna inte stänger eller för att kolvringarna är kass. Börja med att plocka ur stiften och kolla hur de ser ut. Ett av dom skiljer sig nog från de andra, men beroende på hur det ser ut kan man dra vissa slutsatser om vad som hänt. Så gör det och beskriv för oss.

Utmarks-Loke
22 april 2020 · 5 833 Inlägg

Om den nu verkligen bara går på tre cylindrar. Det kanske bara upplevs så för att den går så jäkla fett att den inte går rent.

Mew
22 april 2020 · 2 156 Inlägg

Lyser lampan så har du felkod, börja med att kolla upp den. smile

Jante12
22 april 2020 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Något är ju fel på en cylinder. Antingen saknas gnista, för att fördelarlock, tändkabel eller tändstift är dåligt, eller så saknas bensin för att en spridare inte fungerar, eller så saknas kompression på en cylinder för att ventilerna inte stänger eller för att kolvringarna är kass. Börja med att plocka ur stiften och kolla hur de ser ut. Ett av dom skiljer sig nog från de andra, men beroende på hur det ser ut kan man dra vissa slutsatser om vad som hänt. Så gör det och beskriv för oss.

Felkåds läsaren säger felaktig singnal från luftmassemätaren men borde det vekligen gör så den går på 3 cylindrar?

Utmarks-Loke
22 april 2020 · 5 833 Inlägg

Är du säker på att den går på tre cylindrar då? Hur vet du det?

Jante12
22 april 2020 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är du säker på att den går på tre cylindrar då? Hur vet du det?

Den bluddrar och hackar och har nästan ingen tomgång als

Jante12
22 april 2020 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om den nu verkligen bara går på tre cylindrar. Det kanske bara upplevs så för att den går så jäkla fett att den inte går rent.

så kan det också vara men om den går fett hur löser jag det isåfall

Utmarks-Loke
22 april 2020 · 5 833 Inlägg

Prova att rycka ur luftmassemätaren och se om den går bättre eller sämre. Du kan även rycka ur tändkablarna en och en och se om det är någon som det inte gör någon skillnad om den är i eller ej.

Jante12
22 april 2020 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Prova att rycka ur luftmassemätaren och se om den går bättre eller sämre. Du kan även rycka ur tändkablarna en och en och se om det är någon som det inte gör någon skillnad om den är i eller ej.

Jag testade att rycka lmm och då gick den typ lite bättre men jag läste att om kamremmen har hoppat ett steg så kan den gå som min bil gör just nu.

Jante12
22 april 2020 · 12 Inlägg

Jante12 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Prova att rycka ur luftmassemätaren och se om den går bättre eller sämre. Du kan även rycka ur tändkablarna en och en och se om det är någon som det inte gör någon skillnad om den är i eller ej.

Jag testade att rycka lmm och då gick den typ lite bättre men jag läste att om kamremmen har hoppat ett steg så kan den gå som min bil gör just nu.

juste det kommer lite vit rök från grenröret kan det ha med saken att göra

Nybergrobin
22 april 2020 · 2 378 Inlägg

Är du verkligen säker på att den går på 3 cylindrar?  Vilken cylinder går den inte på?

Har du gnista och bensin på en cylindern?

Jante12
26 april 2020 · 12 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Är du verkligen säker på att den går på 3 cylindrar?  Vilken cylinder går den inte på?

Har du gnista och bensin på en cylindern?

Jag har gnista på alla men vet inte om jag får benisn till alla men har du ett tips på hur jag kollar ifall alla cylindrar får benisn

Jante12
26 april 2020 · 12 Inlägg

Jante12 skrev:
Min motor går bara på 3 cylindrar och svartryker och en lamdasond lampa lyser i mätar huset skulle upp skatta om någon skulle komma med en ide varför den gör detta. Volvo 744 -89



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Kan lamdasonden ha något med detta att göra för bytte spridare till ett par kraftigare och då var jag tvunge att hålla på gasen för att den skulle fortfarande gå och mina gamla spridare hade den tomgång på fast gick riktigt dåligt.

Utmarks-Loke
26 april 2020 · 5 833 Inlägg

Jante12 skrev:

Nybergrobin skrev:
Är du verkligen säker på att den går på 3 cylindrar?  Vilken cylinder går den inte på?

Har du gnista och bensin på en cylindern?

Jag har gnista på alla men vet inte om jag får benisn till alla men har du ett tips på hur jag kollar ifall alla cylindrar får benisn

Ja, som jag skrev tidigare, dra ur tändkablarna en och en. Om det är en som det inte gör någon skillnad på gången om den är i eller inte så vet du att det är något på den cylindern. Om du nu är säker på att du har gnista så bör det ju vara något med spridaren då. Men om den svartryker så får den alldeles för mycket bensin och därför tror jag fortfarande inte att den går på tre cylindrar.

BossesMekk
27 april 2020 · 164 Inlägg

Kan ju pröva rycka lös kontakt till spridare 1 å 1

Senast redigerat av BossesMekk (27 april 2020)

Allting har sin tid.
Brådhis * Voff voff *
27 april 2020 · 10 276 Inlägg

Jante12 skrev:

Jante12 skrev:
Min motor går bara på 3 cylindrar och svartryker och en lamdasond lampa lyser i mätar huset skulle upp skatta om någon skulle komma med en ide varför den gör detta. Volvo 744 -89



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Kan lamdasonden ha något med detta att göra för bytte spridare till ett par kraftigare och då var jag tvunge att hålla på gasen för att den skulle fortfarande gå och mina gamla spridare hade den tomgång på fast gick riktigt dåligt.

Är den mappad för dom större spridarna? För annars har du nog en bra ledtråd till varför den går fett där. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang