Varm motor

Kristina67
27 april 2020 · 9 Inlägg

Har en Toyota Yaris 01. Generatorremmen gick förra veckan men fixades. Nu har jag märkt att motorn blir varm fort och röda kylarlampan blinkar.  Stannar i ett par minuter och sen är den ok igen.  Kan köra på vanlig väg men om det blir backar o den måste jobba lite mer blir den för varm.

Vattnet försvinner inte dock.

Displayen på den här modellen är enkel så man ser  ju inte HUR varm motorn är. Ingen mätare som på andra bilar.  Men vågar inte köra vidare.

Har fått tips om vattenpump, luftbubblor i vattensystemet men tacksam för tips innan jag ringer bilverkstad.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 april 2020 · 14 048 Inlägg

Kristina67 skrev:
Har en Toyota Yaris 01. Generatorremmen gick förra veckan men fixades. Nu har jag märkt att motorn blir varm fort och röda kylarlampan blinkar.  Stannar i ett par minuter och sen är den ok igen.  Kan köra på vanlig väg men om det blir backar o den måste jobba lite mer blir den för varm.

Vattnet försvinner inte dock.

Displayen på den här modellen är enkel så man ser  ju inte HUR varm motorn är. Ingen mätare som på andra bilar.  Men vågar inte köra vidare.

Har fått tips om vattenpump, luftbubblor i vattensystemet men tacksam för tips innan jag ringer bilverkstad.

Är du säker på att det är en speciell generatorrem? Kan vara en multirem som tar alla funktioner, även vattenpump. Körde du utan rem så kan motorn ha blivit för varm om vattenpumpen inte snurrat och kastat ur sig kylarvätska som du inte märkt. Det kan vara för låg kylarvätskenivå och därför blir motorn för varm.
Värt att kolla.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Kristina67
27 april 2020 · 9 Inlägg

Hej !

Ja locket till tanken där man fyller på vatten hade öppnats och en del vatten hade tryckts ut som du skriver.  Men fyllde på vatten då och det är rätt nivå fortfarande.  Men ska kolla vattenpumpen då. Den kan ju ha tagit skada. Tack för svar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2020 · 17 477 Inlägg

Håller med Vettemannen.

Börja med att lufta och ha på full värme i bilen. Det är gratis. Kör även runt med full värme en sväng, du vet ju ungefär hur långt du kommer innan lampan tänds. Med full kupevärme och fläkt tar bilen längre tid på sig att bli varm.

Man kan även köpa en ELM327 felkodsläsare på exempelvis Kjell & co och via gratisappen Torque Lite läsa av alla värden på motorn inklusive tempen i exakt gradtal. Hade själv en Yaris -01 och det gick utmärkt. Dessa är den bra att ha i framtiden om en motorlampa skulle tända sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kristina67
27 april 2020 · 9 Inlägg

Tack! Det ska jag göra!

jaka54
27 april 2020 · 5 729 Inlägg

Hej!
Sen kan du kolla kylaren! Den kan vara igensatt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang