3164
Sök

Varm motor

15 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#1
Har en Toyota Yaris 01. Generatorremmen gick förra veckan men fixades. Nu har jag märkt att motorn blir varm fort och röda kylarlampan blinkar.  Stannar i ett par minuter och sen är den ok igen.  Kan köra på vanlig väg men om det blir backar o den måste jobba lite mer blir den för varm.

Vattnet försvinner inte dock.

Displayen på den här modellen är enkel så man ser  ju inte HUR varm motorn är. Ingen mätare som på andra bilar.  Men vågar inte köra vidare.

Har fått tips om vattenpump, luftbubblor i vattensystemet men tacksam för tips innan jag ringer bilverkstad.

Vettemannen
27 april 2020
#2
Kristina67 skrev:
Har en Toyota Yaris 01. Generatorremmen gick förra veckan men fixades. Nu har jag märkt att motorn blir varm fort och röda kylarlampan blinkar.  Stannar i ett par minuter och sen är den ok igen.  Kan köra på vanlig väg men om det blir backar o den måste jobba lite mer blir den för varm.

Vattnet försvinner inte dock.

Displayen på den här modellen är enkel så man ser  ju inte HUR varm motorn är. Ingen mätare som på andra bilar.  Men vågar inte köra vidare.

Har fått tips om vattenpump, luftbubblor i vattensystemet men tacksam för tips innan jag ringer bilverkstad.

Är du säker på att det är en speciell generatorrem? Kan vara en multirem som tar alla funktioner, även vattenpump. Körde du utan rem så kan motorn ha blivit för varm om vattenpumpen inte snurrat och kastat ur sig kylarvätska som du inte märkt. Det kan vara för låg kylarvätskenivå och därför blir motorn för varm.
Värt att kolla.

/Benny

15 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#3
Hej !

Ja locket till tanken där man fyller på vatten hade öppnats och en del vatten hade tryckts ut som du skriver.  Men fyllde på vatten då och det är rätt nivå fortfarande.  Men ska kolla vattenpumpen då. Den kan ju ha tagit skada. Tack för svar!

Forummoderator
18 338 Inlägg
27 april 2020
#4
Håller med Vettemannen.

Börja med att lufta och ha på full värme i bilen. Det är gratis. Kör även runt med full värme en sväng, du vet ju ungefär hur långt du kommer innan lampan tänds. Med full kupevärme och fläkt tar bilen längre tid på sig att bli varm.

Man kan även köpa en ELM327 felkodsläsare på exempelvis Kjell & co och via gratisappen Torque Lite läsa av alla värden på motorn inklusive tempen i exakt gradtal. Hade själv en Yaris -01 och det gick utmärkt. Dessa är den bra att ha i framtiden om en motorlampa skulle tända sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

15 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#5
Tack! Det ska jag göra!

6 541 Inlägg

Sök