BMW e46 går dåligt

F3
27 april 2020 · 8 Inlägg

Tja, bilen gick hur bra som helst tills jag stängde av den på icas parkering sen ville den inte starta längre. Jag bytade bränslepump på den o då går den igång men misständer och orkar inte varva mer än 3000 varv, köpte sedan en ny lmm och då går det inte varva mer än 3000varv och misständer när den är kall och när den blir varm så vill bilen knappt starta och tomgången ligger på 500varv och dör efter ett tag. Någon som har någon aning om vad felet kan vara?

Bilen det gäller är en 316ti med n42

Utmarks-Loke
27 april 2020 · 5 833 Inlägg

Steg ett, läs ut felkoder.

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 april 2020 · 3 352 Inlägg

Har du provat att läsa felkoder? Knackar den något från motorn? Inte ovanligt att kamkedjespännaren blir slapp och kedjan kuggar ett varv på dessa motorerna. Annars kan det vara kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Men lättast att börja med att läsa felkoder. När är den servad senast?

F3
27 april 2020 · 8 Inlägg

Inga felkoder finns, kamkedjan är ny

F3
27 april 2020 · 8 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Har du provat att läsa felkoder? Knackar den något från motorn? Inte ovanligt att kamkedjespännaren blir slapp och kedjan kuggar ett varv på dessa motorerna. Annars kan det vara kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Men lättast att börja med att läsa felkoder. När är den servad senast?

Servad nyligen, kam och vevaxelgivaren är båda byta för några mil sedan

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 april 2020 · 4 917 Inlägg

Jag siktar på kamkedjan eftersom den är ny, så har det nog hänt något med inställningen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
F3
27 april 2020 · 8 Inlägg

axxet skrev:
Jag siktar på kamkedjan eftersom den är ny, så har det nog hänt något med inställningen..

Ny och ny det var någon månad sedan den blev byten, finns det något snabbt sätt att kolla inställningen eller måste man skruva isär allt igen?

Utmarks-Loke
27 april 2020 · 5 833 Inlägg

F3 skrev:

axxet skrev:
Jag siktar på kamkedjan eftersom den är ny, så har det nog hänt något med inställningen..

Ny och ny det var någon månad sedan den blev byten, finns det något snabbt sätt att kolla inställningen eller måste man skruva isär allt igen?

Du kan nog få felkod på att timingen är fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang