Packboxen på växellådan

ante123
2 maj 2020 · 546 Inlägg

har fått ett läckage på en packbox växellådan utgående vänstersidan någon som har byte den och vet om det krävs nå specialverktyg eller liknande?

VW PASSAT TDI 140 DPF 4M

jaka54
2 maj 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
Är det en packbox  som sitter innanför någon av de två drivaxlarna? Det är ofta där det läcker olja.

ante123
3 maj 2020 · 546 Inlägg

Han som hitta det skrev följande till mig

Ja packboxen på växellådan utgående vänster fram va blött runt den

jaka54
3 maj 2020 · 5 713 Inlägg

Hej!
På min Audi 100 Avant 2,0E från 89 (C3 modellen)så lossas den inre drivaxeln (den som sitter fast i växellådan) genom man bara pressar/bänder ut axeln. Två skruvar sätts i några av de fem hål som finns i drivaxelplattan och en stålplatta hålls bakom varje skruv,mellan drivaxelplatta och växellådan,  skruvarna dras åt lite åt gången (de pressar mot stålplattorna) på det viset dras pressas axeln ut från växellådan.

På brorsans Audi 100 Avant Turbo från 91(C3 modellen) sitter den inre drivaxeln fast med en centrumplacerad 6mm insexskruv. Skruven lossas och drivaxeln dras bort. Innanför sitter packboxen. Har bytt på bägge bilarna och ska byta på min Audi TT 3,2lit roadster i sommar då den läcker på höger sida.

Antar man gör likadant på din Passat.
Kolla här så ser du hur det ser ut på din bil. Länken nedan är till Audi 100 . Leta efter VW passat i registret så hittar du axeln och kan okså se hur den sitter fast.
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 03-102000/

ante123
3 maj 2020 · 546 Inlägg

tack för tipset

hua var mkt att välja på där haha se om man lyckas hitta rätt

Senast redigerat av ante123 (3 maj 2020)

Utmarks-Loke
3 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Medbringaren som drivaxeln sitter på är förmodligen fastskruvad med en större Torx-skruv så man behöver någon sorts hylsa eller bits som kan lossa såna. I övrigt brukar det inte behövas några specialverktyg.

ante123
4 maj 2020 · 546 Inlägg

tackar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang