Låg oljetryck efter oljebyte

Eddie-M
2 maj 2020 · 6 Inlägg

Hej,
Jag har haft min Audi TT Roadster-00 1,8 225HK i några månader och kan därför inte mycket om den annat än att den varit servad med oljebyte varje år.
Jag bytte olja och oljefilter i förra helgen till Castrol EDGE 5-30 och original oljefilter från Audi. Nu tänds oljelampan efter en stund normal körning och oftast vid låga varv / står stilla.
Oljenivån är korrekt och ingen läckage finns. Jag tappade oljan på fredagen men kunde inte fylla på nytt först på måndagen eftersom jag hade fått fel packning till oljereturen från turbon. ( den byte jag också )
Kan det vara för tunn olja för en gammal bil således sämre tryck i oljepumpen?

Tacksam för all feedback!

husseman
2 maj 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, kolla oljetryckskontakten. Den vart nog lite go i pärat när den va utan tryck så länge.
Lycka till /husse

Eddie-M
2 maj 2020 · 6 Inlägg

Tack! jag ska prova det. Hoppas det blir bara så simpel sak. 1,8T motorerna har även haft problem med oljepump silen som täpps igen. Inte dyr men mer jobb att riva. Det som är förvirrande är att oljelampan tänds när motorn är varm men inte kall.

Utmarks-Loke
2 maj 2020 · 5 836 Inlägg

Problemet med oil sludge och tät sil tror jag är värst på passat där motorn är längsmonterad, inte lika mycket på TT som väl är baserad på golf med tvärställd motor?

Nybergrobin
2 maj 2020 · 2 378 Inlägg

Eddie-M skrev:
Tack! jag ska prova det. Hoppas det blir bara så simpel sak. 1,8T motorerna har även haft problem med oljepump silen som täpps igen. Inte dyr men mer jobb att riva. Det som är förvirrande är att oljelampan tänds när motorn är varm men inte kall.

Kall olja ger ett högre tryck innan den blir tunn/varm smile 

Kolla silen innan motorn rasar!

jaka54
2 maj 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
På min Audi TT med 3,2lit motorn kör jag med SAE 5Wx40 helsyntet!
Ska du verkligen ha SAE 30 olja i 1,8lit motorn?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Det är väl inte värre än att han kan prova med 40olja..
Lyser då lampan så är saken klar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nybergrobin
3 maj 2020 · 2 378 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
På min Audi TT med 3,2lit motorn kör jag med SAE 5Wx40 helsyntet!
Ska du verkligen ha SAE 30 olja i 1,8lit motorn?

,
Länge sedan jag hade 1,8t men då var det 5w30 som gällde. 

oljetrycksproblem uppstår inte pga viskositet....

uhlin
3 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Nybergrobin skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
På min Audi TT med 3,2lit motorn kör jag med SAE 5Wx40 helsyntet!
Ska du verkligen ha SAE 30 olja i 1,8lit motorn?

,
Länge sedan jag hade 1,8t men då var det 5w30 som gällde. 

oljetrycksproblem uppstår inte pga viskositet....

En tjockare olja blir det ett högre oljetryck med.... Så jo, viskositeten kan ha med oljetrycksproblem att göra. Särskilt om pumpen är sliten.

Myhran
3 maj 2020 · 452 Inlägg

Problemet med oilsludge är eg inte trycket det är flödet, du kan få igenom tillräckligt med olja för att släcka lampan men du har ändå inget flöde,
Lite som skillnaden mellan ampere och volt.

Riv tråget! Inte en jätteoperation på en tvärställd 1.8t

Med vänlig hälsning,

Nybergrobin
3 maj 2020 · 2 378 Inlägg

uhlin skrev:

Nybergrobin skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
På min Audi TT med 3,2lit motorn kör jag med SAE 5Wx40 helsyntet!
Ska du verkligen ha SAE 30 olja i 1,8lit motorn?

,
Länge sedan jag hade 1,8t men då var det 5w30 som gällde. 

oljetrycksproblem uppstår inte pga viskositet....

En tjockare olja blir det ett högre oljetryck med.... Så jo, viskositeten kan ha med oljetrycksproblem att göra. Särskilt om pumpen är sliten.

Självklart smile Men det är inte viskositeten som är problemet isf....då är det oljepumpen som är sopslut.

uhlin
3 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Nybergrobin skrev:

uhlin skrev:

Nybergrobin skrev:

,
Länge sedan jag hade 1,8t men då var det 5w30 som gällde. 

oljetrycksproblem uppstår inte pga viskositet....

En tjockare olja blir det ett högre oljetryck med.... Så jo, viskositeten kan ha med oljetrycksproblem att göra. Särskilt om pumpen är sliten.

Självklart smile Men det är inte viskositeten som är problemet isf....då är det oljepumpen som är sopslut.

Ja, då är vi överens hahaha!

Eddie-M
3 maj 2020 · 6 Inlägg

STORT TACK till er allihop
frågan är nu vilken ände jag ska börja? Kan verkstan mäta sånt eller kör de uteslutningsmetoden?

mb_pucken
3 maj 2020 · 5 087 Inlägg

Innan du börjar riva så tycker jag du ska mäta upp oljetrycket. En verkstad fixar det lätt.
Kan faktiskt vara så enkelt att givaren är trasig.
Steg 2 är att byta oljefilter, har vart med om filter som på något vis flödar för dåligt.
Börja med det :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
3 maj 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
5Wx40 olja var bara ett "långskott". Skulle först kolla oljetrycket.

torsen
4 maj 2020 · 7 236 Inlägg

Kanske helt ute och cyklar - men...……..
Kan det inte vara fel på oljefiltret - trots att det är original?
Har läst/hört om oljefilter där "övertrycksventilen" löst ut/släppt fram "för tidigt".
Men vet inte om din bil har ett sådant oljefilter.
Finns säkert flera andra vet.

Eddie-M
4 maj 2020 · 6 Inlägg

Hmmm...
plockade bort hasplåten och ser att den droppar lite olja vid oljefiltret.
ska jag byta oljefilter till en annan original eller något annat?
Givare oxå?

zzr9409209
4 maj 2020 · 716 Inlägg

Behöver inte vara original, typ Autoxperten,Meca,Mekonomen,BDS,
Osv,osv..inte Biltema...givaren bör du nog köpa original,vissa vw hade två givare,.

torsen
4 maj 2020 · 7 236 Inlägg

Eddie-M skrev:
Hmmm...
plockade bort hasplåten och ser att den droppar lite olja vid oljefiltret.
ska jag byta oljefilter till en annan original eller något annat?
Givare oxå?

Hm, har du hasplåt på en AUDI TT!!!!!!!

FrankZappa
5 maj 2020 · 13 Inlägg

Oljepumpen är väl ändå en stendum grej som bara går och går, jag kan inte föreställa mig att den tar slut!

Om du har en vattenslang som det far fram lagom mycket vatten i och så plötsligt nyper du igen änden på slangen så vattnet får lite trögt att komma ut.... då märker du hur hela slangen blir lite stel av att trycket i slangen blev högt. Om du sedan bara släpper taget kring mynningen så blir slangen mjuk eftersom det inte längre är något tryck att tala om.
Alltså, trycket handlar inte bara om hur mycket som pumpas in i slangen, utan det måste vara trögt någonstans längre fram för att det ska uppstå tryck!!!

Nu till motorn:
Vet inte var givare för trycket sitter, men om den sitter efter silen (från pumpen sett) så rimmar det bra med tidigare talare som vill peka på silen.
Om problemet är "motsvarande att man slutar nypa mynningen på vattenslangen" så är motorn kanske helt enkelt slut. Men jag vill gärna tro på att oljebytet lösgjorde mer sludge som nu sitter i silen. Det har ju gjort sig gällande kort efter oljebytet och det var troligen inte av en slump?
I så fall är det bråttom att åtgärda.

Att viskositeten även den spelar roll är ju klart, men en frisk motor ska väl knappast tända lampan bara av fel viskositet?

Senast redigerat av FrankZappa (5 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang