Luktar extremt mycket bensin av bilen!

SuzukiJimny999
5 maj 2020 · 15 Inlägg

Hej!

Jag har en Suzuki Jimny A-traktor från 2001. Det är ett soft top tak på som gör att man kan köra utan tak på sommrarna. Jag har kört utan tak ett x antal gånger och har märkt att bilen luktar extremt mycket bensin medans jag kör. Skulle kunna jämföras med lukten från att köra snö skoter på vintrarna. Om man kör ett litet tag och går ut bilen så luktar hela jag och kläderna bensin.

Om någon har en aning om hur man skulle kunna åtgärda denna olidliga lukt som sätter sig på en själv och kläder så skulle jag vara evigt tacksam! smile

Senast redigerat av SuzukiJimny999 (5 maj 2020)

uhlin
5 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Tror inte det är bensinlukt med tanke på beskrivningen, tror snarare på avgaser.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2020 · 14 039 Inlägg

SuzukiJimny999 skrev:
Hej!

Jag har en Suzuki Jimny A-traktor från 2001. Det är ett soft top tak på som gör att man kan köra utan tak på sommrarna. Jag har kört utan tak ett x antal gånger och har märkt att bilen luktar extremt mycket bensin medans jag kör. Skulle kunna jämföras med lukten från att köra snö skoter på vintrarna. Om man kör ett litet tag och går ut bilen så luktar hela jag och kläderna bensin.

Om någon har en aning om hur man skulle kunna åtgärda denna olidliga lukt som sätter sig på en själv och kläder så skulle jag vara evigt tacksam! smile

Som du beskriver så skulle det nästan droppa bensin med motorn på tomgång och stillastående. Böj dig ner och titta under. Annars kan det vara som uhlin säger.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
5 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Kan du SÄKERT AVGÖRA OM DET ÄR BENSIN ELLER AVGASER som det luktar?

Är det bensin så måste det vara ett mycket stort läckage.
Droppar det under?
Har du kört på något och skadat tanken?
Är tankpåfyllningsröret rostskadat?
Luktar det mest bensin när bilen är fulltankad kan det vara påfyllningsröret.
Har du bytt tanklock till ett som inte är tätt - exempelvis ett pirat/eftermarknads som är låsbart.
Orginaltanklocket är skruvat.
Bränsleledningarna under bilen mellan tank och motor är mycket väl infästa på Suzuki Jimny.
Behövs mycket stark markkontakt för den längsgående bränsleledningen ska skadas.
Har du kört offroad med bilen?

Luktar det avgaser så är det naturligt att det sugs upp och in i bilen under vissa betingelser.
Till exempel när du kör öppet.
Speciellt i lägre hastigheter kan det bildas undertryck i den bak öppna kupén.
När du inte kör öppet så har du i regel övertryck i kupén - även om inte ventilationsfläkten är på.
Då kommer varken bensin- eller avgaslukt in i kupén!
Har du provat att veva ner rutorna när du kör öppet?
Detta med avgaser som sugs in bakifrån är en nackdel med karosstypen cabriocoach, tyvärr!

SuzukiJimny999
5 maj 2020 · 15 Inlägg

Förlåt! Jag menade att det luktade avgaser! Tack så mycket för svaren men finns det inget man kan göra för att få bort lukten?

torsen
6 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Som jag skrev ovan om avgaser.

Karosstypen extremt känslig för att suga in avgaser bakifrån, tyvärr!
Som att köra en kombibil med öppen baklucka.
Kör ner dörrarnas rutor när du kör "öppet" bak.
På så sätt minskas undertrycket bak och mindre avgaser sugs in.
Öka även ventilationsfläktens hastighet.

Du har en bra, fin och kompetent kvalitetsbil.
Råder dig att uppsöka någon offroadträff och kolla din och bilens förmåga i "spenaten".
Din bil har "riktig" 4x4 - INTE som Volvo, Audi, BMW med flera "låssas4x4".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang