Bilen guppar medans man kör!

SuzukiJimny999
8 maj 2020 · 15 Inlägg

Tjena

Jag har en Suzuki  A-Traktor som vi håller på att fixa till besiktningen nästa vecka. Bilen gick inte igenom besiktningen förra gången eftersom att det saknades något typ av rör under bilen som gjorde att man kunde ändra farten bara genom att dra i en spak eller liknande. Efter besiktningsmannen drog i spaken (?) så blev bilen ostrypt men började guppa upp och ner. Det är som att man kör på ett fart gupp varje meter utan något slut.

Har någon upplevt liknande problem eller vet hur man löser detta skulle jag uppskatta det!

Senast redigerat av SuzukiJimny999 (8 maj 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2020 · 14 041 Inlägg

SuzukiJimny999 skrev:
Tjena

Jag har en Suzuki  A-Traktor som vi håller på att fixa till besiktningen nästa vecka. Bilen gick inte igenom besiktningen förra gången eftersom att det saknades något typ av rör under bilen som gjorde att man kunde ändra farten bara genom att dra i en spak eller liknande. Efter besiktningsmannen drog i spaken (?) så blev bilen ostrypt men började guppa upp och ner. Det är som att man kör på ett fart gupp varje meter utan något slut.

Har någon upplevt liknande problem eller vet hur man löser detta skulle jag uppskatta det!

Kan du inte föra tillbaks spaken helt enkelt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SuzukiJimny999
8 maj 2020 · 15 Inlägg

Jag och farsan har gjort det men jag har mina misstankar om att något kan vara skadat eller någon inställning med varvtalsregulatorn som gör att det tvingas strypa. Det enda som inte stämmer är att bilen guppar långsamt vid låg fart och snabbare vid 30km/h

Utmarks-Loke
8 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Enda gången jag haft en bil som guppat när jag kört var när ett däck börjat separera och det var en stor bula på det. Men det låter ju märkligt om något sådant skulle ha uppkommit just när besiktningsmannen hittade hastighetsfusket. Och jag antar att en suzuki jimny A-traktor är spärrad på lågväxlarna? Det är väl vad det handlade om, det skall inte gå att lägga i högväxeln.

SuzukiJimny999
8 maj 2020 · 15 Inlägg

Tack så mycket ska kolla på det! Har installerat en varvatalsregulator som är spärrad vid 30km/h och är godkänd så där är inget problem med det. Det måste nog vara något vid däcken!

Presidento Of World
8 maj 2020 · 3 324 Inlägg

Han misständer inte då? Hackar/rycker sig fram?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
zzr9409209
8 maj 2020 · 716 Inlägg

Är stötdämparna slut så sluter inte bilen att gunga/fjädrar upp o ner vid körning..

torsen
8 maj 2020 · 7 234 Inlägg

SuzukiJimny999 skrev:
Tack så mycket ska kolla på det! Har installerat en varvatalsregulator som är spärrad vid 30km/h och är godkänd så där är inget problem med det. Det måste nog vara något vid däcken!

Varvtalsregulatorn reglerar just motorvarvtalet - inget annat!
Vid olika utväxling går bilen olika fort.
Jimny brukar vara spärrade i lågväxelläget dessutom.
Vilken årsmodell är din Jimny?
Fram t o m 2004 har Jimny mekanisk påverkan på fördelningslådan medelst spak.
Fr o m 2005 är fördelningslådan elektriskt styrd av solenoider som får sin ström från tryckknappar på instrumentpanelen.*)
Om din Jimny har "elektrisk" fördelningslåda kanske föregående ägare "fixat lite" så lågväxeln ska gå att lägga ur "vid behov".

Att bilen "guppar" beror nog på däcken eller fälgarna.

För det kan väl inte vara som så att varvtalsregulatorn slår till och från när du har "plattan i mattan"?

*) från och med 2019 åter mekanisk med "spak".(av någon anledning???????)

Bonnpojken
8 maj 2020 · 184 Inlägg

Obalanserade hjul?

Utmarks-Loke
8 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Bonnpojken skrev:
Obalanserade hjul?

Det skall till EXTREMT obalanserade hjul för att man skall känna det mycket redan under 30km/h. Men som jag skrev ovan, en bula på däcket känner man. Likaså en skev fälg, och sånt kan ju hända på en skogsbil.

Bonnpojken
8 maj 2020 · 184 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Bonnpojken skrev:
Obalanserade hjul?

Det skall till EXTREMT obalanserade hjul för att man skall känna det mycket redan under 30km/h. Men som jag skrev ovan, en bula på däcket känner man. Likaså en skev fälg, och sånt kan ju hända på en skogsbil.

Ja, jo men morsan hade obalanserade däck för nån månad sen och det studsade o vinglade på rätt bra vid 10-40km/h. 140km/h ska vi inte tala om, kändes som att bilen skulle bokstavligen studsa av vägen.

torsen
8 maj 2020 · 7 234 Inlägg

ÄN EN GÅNG - ÄR SÄKER PÅ ATT DET NTE ÄR VARVTALSRGULATORN SOM SLÅR IFRÅN OCH PÅ I SNABB FÖLJD????????

Svara gärna på vilken fördelningslåda din Jimny har!!!!!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2020 · 17 466 Inlägg

torsen skrev:
ÄN EN GÅNG - ÄR SÄKER PÅ ATT DET NTE ÄR VARVTALSRGULATORN SOM SLÅR IFRÅN OCH PÅ I SNABB FÖLJD????????

Svara gärna på vilken fördelningslåda din Jimny har!!!!!!

Jag gillar din teori torsen! Bilen hamnar i självsvängning helt enkelt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang