2068
Sök

[Video] Är bromsrören verkligen så pass rost skadade så att de behöver bytas?

71 Inlägg
8 maj 2020
Trådstartare
Hej,

Jobbade lite på min Opel idag och tog mig tid att följa bromsrören från motorhuven och hela vägen bak till bromstrummorna men jag tror jag hittade 1 ställe med 1-2 cm uppenbar rost som syns på videon.

Besiktningen har sagt att bromsrören längsgående är rostskadade. Längsgående för mig är från motorhuven hela vägen bak till bromstrummorna.

Ha i åtanke att jag är helt och hållet ny med mekandet och kanske har missat något men jag tror att jag lyckades få med rören hela vägen från huven till bromstrumman. Ta gärna en titt på länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=zp8b01l … e=youtu.be

Är det så illa som jag har fått för mig att det är och vart tycker ni rören borde bytas för att det ska gå genom besiktningen?

Tack och trevlig helg.

/BlobbyAkuma

716 Inlägg
8 maj 2020
Brukar rosta längre bak, och vid klammorna som håller rören på plats..

1 776 Inlägg
8 maj 2020
Hmm..den filmen va inget vidare... - bilprovningen säger längsgående fast de bara hittat skada fram eller bak eller mitten.Du borde se vart de skrapat o kolla den biten. De korta rören ut till hjulen räknas aldrig som längsgående, utan specificeras som VB osv..- är du osäker så byt hela. Lycka till- Husse

6 245 Inlägg
8 maj 2020
Tyckte inte det såg så illa ut, på det man såg. Nästa gång du besiktar får du vara med kontrollanten ut så du får utpekat på en gång var felet är.

7 712 Inlägg
8 maj 2020
Längsgående rören brukar inte vara rostskadade annat än längst bak vid övergången till bromsslangarna.
Går att skarva och enbart byta den bakre/skadade delen.
Biltema har rätt bra grejor.
Såväl bromsrör som nipplar och koningsverktyg.

Gå in på mackansgarage.se och se hur man kan göra.

1 776 Inlägg
8 maj 2020
torsen skrev:
Längsgående rören brukar inte vara rostskadade annat än längst bak vid övergången till bromsslangarna.

Hupp- håller med om allt utom Biltemagrejerna. Rören duger säkert, men deras koningsverktyg o skarvar skulle aldrig jag använda. Vi pratar ju lite säkerhet här oxå.. o Feltema känns bara så fel. - Men Lycka till
mvh/husse

6 535 Inlägg
8 maj 2020
Hej!
Du var väl med under bilen när besiktningskillen (tjejen) poängterade var rören var rostskadade..?

1 776 Inlägg
8 maj 2020
jaka54 skrev:
Hej!
Du var väl med under bilen när besiktningskillen (tjejen) poängterade var rören var rostskadade..?

Hmm, tycker du att filmningen o nada koll tyder på att snubben var med o tittade?

Mvh/husse

7 712 Inlägg
8 maj 2020
husseman skrev:
torsen skrev:

Hupp- håller med om allt utom Biltemagrejerna. Rören duger säkert, men deras koningsverktyg o skarvar skulle aldrig jag använda. Vi pratar ju lite säkerhet här oxå.. o Feltema känns bara så fel. - Men Lycka till
mvh/husse

Har du använt Biltemas koningsverktyg, något av dem, de har flera!!!!!!

1 776 Inlägg
8 maj 2020
Hupp. Att använda Biltema verktyg är inte galet om man meckar lite sj. - men att använda på en verkstad finns inte. De har säkert vissa som funkar, men inget man vågar prova sig fram till....-Muhammed runt hörnet vill ingen verkstad vara. Att använda billiga verktyg är inte nåt som ger ett bra intryck. Så några biltema  grejer vill man inte ha synliga. Så funkar det-  i verkligheten.  Fast tror deras verktyg e´bättre än deras delar iallafall.

mvh/husse

6 535 Inlägg
8 maj 2020
Hej!
Ser inte var i filmen det skulle vara rostigt! Det var därför jag frågade dig om du inte fick vara med och titta under bilen när du besiktiga bilen. För hade du sett var besiktningskillen anmärkte på rören behövde du inte fråga.

1 776 Inlägg
9 maj 2020
jaka54 skrev:
Hej!
Ser inte var i filmen det skulle vara rostigt! Det var därför jag frågade dig om du inte fick vara med och titta under bilen när du besiktiga bilen. För hade du sett var besiktningskillen anmärkte på rören behövde du inte fråga.

Hupp , hade snubben varit med o kikat, så hade han väl knappast frågat här?

mvh.Husse

185 Inlägg
9 maj 2020
Såg inte så farligt ut. Men köp kopparrör och koningssats på biltema och byt ut röret där det är rost på den. tror de kostar 300kr för en koningssats om jag inte minns fel.

71 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
Tack allihopa för svaren! Jag kommer att ordna till de små delarna där det finns rost och sedan prova besiktningen igen. För den som frågade om jag var med på besiktningen så var jag inte det, jag köpte bilen från ägaren som hade besiktigat den. Tack alla ännu en gång

Fri fart för ett fritt folk!
14 810 Inlägg
9 maj 2020
stålrör är otroligt tråkiga att förska skarva genom att göra ny kona.    brukar köra med biltemas skrav.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000035536

obs kör inte med deras andra utan endast den.    bara kapa av rören skruva fast och det är klart..  fungerar väldigt bra på samtliga bilar jag gjort så på..   bla en gammal Peugeot där jag inte fick en 2a på röret men trampa av röret 2dagar efter bes smile     kapa bort den dåliga biten drog lite i rören satte skarven i mellan men kan ju även byta en del rör om man känner att det är nödvändigt men i mitt fall var det bara ett hål och 2cm som var dåligt.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök