Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 91 Följare
  • 53 432 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 20:38
_Shadow_
2 maj · 185 Inlägg

Efter pratet om kardanaxels infästning så googla jag lite på hur den ska sitta, för det hade jag ju inte fotograferat på min donator, men den som söker finner 😊 På fotot ser man iallafall att stödet kommer först, sedan knutkorset och sist skyddet ifall något går snett, eller omvänd ordning beroende på vad som är faktiskt framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-914b732e95f0e5362cde3605646604f2.jpg
Sen var de bara att hasa sig under donatorbilen och kika i vilken ordning alla delar sitter. Fotot är taget bakåt i färdriktningen, så alltså kommer stödet först, knuten sedan och skyddsplåten sist.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dd0d3e17e5f38f15e2d2e94d0e6d9544.jpg
Medans jag har monterat knuten först sedan stödet, då jag tänkte att motorn rör sig mer än bakaxeln så att knuten skulle ta upp eventuella rörelser och stödet skulle se till att kardanen är rak till bakaxeln. Så här behöver jag göra om för att få det rätt såklart, för det är väl lika bra att montera kardanen i samma riktning som den är original, då det ändå har funkat på alla S8 från fabrik.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d71c8d8dc312d1fea5760fd8c0bb24d.jpg
I paketet som åkte långväga och blev vilse, så var det iallafall ptfe gängtejp, så jag kunde montera en tryckmätare på min BTR.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d15922868bced2bed0ac99b7ff82e046.jpg
Även en svetsmutter i aluminium, så jag kunde svetsa fast ett fäste för vattentemperaturgivaren till den elektriska vattenpumpen jag monterat på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6838c2c339f58609ac26daabd6ac9fb7.jpg
Det var även med en 60gr vinkel, för att få klart soppasystemet i skuffen. Tsnken var att den skulle vart monterad på genomföringen i golvet och behålla 90gr vinkeln på filtret, men det blev mycket bättre och mer följsamt tvärtom av någon anledning, så då fick det bli så istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b3ec2b73ca91a03520892600c72473c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4abbf43f36413dd0a1da49669707cca5.jpg
Jag har även fått hem ett nytt lock till expansionskärlet för kylarvätskan som håller tätt mycket bättre än det gamla, så när svetsmuttern och tempgivaren var på plats, passade jag även på att trycksätta systemet igen med kompressorn och efter en liten stund så hörde jag en läcka givetvis, tillräckligt stor för att höras på avstånd (jag stod i skuffen pch grejade med soppaslangen när jag hörde den). Fram med såpavatten och spraya överallt där jag tyckte det kom ifrån, men hitta inte den. Kände med fingrarna där jag kom åt utan att lyckas. Så jag tog bort slangen och hoppades på att det skulle vara den, mycket riktigt så fanns det en reva på 2-3mm i den. Det är slangen som är monterad under 90gr vinkeln där tempgivaren nu är monterad vid höger fram på motorn, så nu ska jag iväg och se ifall jag kan byta ut den då godset i slangen ändå är 5mm tjock, ett lufttryck på 1.5bar ska inte kunna spräcka den då kylsystemets högsta tryck ska vara 1.5bar innan locket släpper ut övertryck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e096b928357f4829079e9da083b9ba3d.jpg

Annars har jag fått byta bägge hjullager fram på pendlarbilen, hade ett väldans lagerljud när jag körde bilen och var tvungen att byta ut dem. Bilden känns inte rättvis och garaget stödjer inte videos (inte min mp4 video åtminstone) för när man väl höll i hjullagret så gick det att röra bra mycket mer än vad man skulle kunna göra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-637f52216fe1a7a4321868ae30564c60.jpg


Allt för denna helg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
2 maj · 185 Inlägg

Någon läsare som är haj på det här med att korta gasvajern? Ska man typ gå in till en mcbutik eller gräsklipparbutik och titta efter någon form av vajerlås som används på gasvajer till mopeder/gräsklippare eller något annat likvärdigt och korta av/låsa min vajer med?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e6949e99ce037d272dd1d5f4184e005b.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
simlar
2 maj · 4 972 Inlägg

Brukar köpa skruvhylsor för kopplingsvajer på närmsta butik som säljer mopeddelar.

Sen svetsar jag även fast vajern för att vara helt säker på att hylsan inte ska lossna.

På den där vajeränden behöver du ju dock bara en liten knort så går ju göra lite olika lösningar.
Som t.ex:
Löda på en klump lödtenn.
Svetsloppa i vajeränden
Svetsa fast en mutter i vajeränden om en loppa inte räcker.
Klämma på en kabelsko
Vanligt vajerlås

Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
_Shadow_
3 maj · 185 Inlägg

Jo, jag var inne på att löda/svetsa eller klämma på något, men jag vill minnas att någon vid något tillfälle sa till mig att om man gör det så finns det risk att vajern går av där man vart på den, t.ex att svetsen skulle släppa, att vajerlåset skulle få den att gå av om vinkeln blir för tvär osv vilket isåfall resulterar i ingen fungerande gaspedal.

Men jag antar att det blir att klippa av en liten bit av vajern (eller ta en likadan) och svetsa på något, sen försöka dra av det och se vad som händer.

Det borde ju trots allt fungera smärtfritt tycker jag.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (3 maj )

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
zemet
3 maj · 3 624 Inlägg

Detta kanske skulle vara en billig och enkel lösning på ditt problem:)
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r … 2000022953

_Shadow_
4 maj · 185 Inlägg

Ja men precis, det var nånting sånt som jag hade föreställt mig. Blir till att testa kapa en bit vajer och lattja med svetsen, om de inte skulle gå av någon anledning så blir det nog att få tag i ett sånt där kitt 🙂

Hursomhelst så plockade jag iallafall ner kardanaxeln och vände på den så att den sitter som från fabrik, måttade lite och såg att stödet hamnar väldigt nära där original 740 stödet faktiskt sitter monterat under golvet.

Fram med kapen och kapade ur en del av  "mittendelen" och ersatte med ny plåt så att jag kan anpassa det bättre för audins kardanstöd så blev det ju faktiskt riktigt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c8f8fd834ab4e45cf7a1751cafd89356.jpg
Blev lite mer modifiering med annan vinkel just där stödet är monterat, missade på 2-3mm så att det blev en annan vinkel och gummit i stödet blev lite "påfrestat", tänkte om jag ändå tillverkar nytt så kan de lika gärna vara helt rakt för stödet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c070acf03d3cc532b38dd0b06f227a24.jpg
Även bränsleröret fick böjas lite på då det blev väldigt nära här med det undre röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe45d93a1011ece98b970856a426c5e1.jpg
Lite grundfärg på det och så satt kardanen på plats igen 🙂 Hela fästet är 2mm plåt och den delen jag gjorde själv i mitten är 3mm då det var det enda jag hade hemma lättillgängligt när jag väl grejade med detta, så då jag nu återanvänt en originaldel så borde det gå bättre hem hos sfro hoppas jag 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7b9ebcad82bda77df2bd3ba729817dd1.jpg
Nu fick jag ju givetvis ta bort de två mindre avgasupphängningarna jag tillverkat lite tidigare, så jag kommer få kapa av dom och svetsa ihop dom med plattan jag precis monterat.

När kardanaxeln ändå var nere så passade jag på att få upp två fästen till vardera handbromsvajer, så de inte hänger mot avgassystemet, kardanen eller på något sätt riskerar att trassla in sig i någonting.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a0395e13c8ebe8e15df88cee065f2bd5.jpg
Om någon undrar vad den röda remmen i denna och den översta bilden är till, så är den spänd mellan främre och bakre infästningarna för kardanen, så att jag hade något att mäta mot så att kardanaxeln skulle bli rak när jag modifierade plattan för centerstödet, så att de slipper bli en böj på mitten helt enkelt, för det har jag redan testat en gång.

En äldre bild när jag hade monterat centerstödet helt i mitten på kardantunneln. Om man kikar på gjutningen i bakdiffen men även vinkeln på kardan så linjerar det inte riktigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c744850c06603ab9df5a78e86d96f990.jpg
Här ser man rätt enkelt anledningen till varför det inte funkar med helt centrerat i kardantunneln, utgående axel på växellådan är inte i centrum helt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-62cf18502945c0f9df083eb695831673.jpg


Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Lucif3r
4 maj · 1 306 Inlägg

Tror inte du behöver vara så orolig över gaswiren. Det är ju ändå inte så stora krafter den utsätts för, till skillnad mot t ex handbromswirar.

Hilmer
4 maj · 1 675 Inlägg

Att korta/spärra gasvajer med en "sockerbit" är en variant som brukar fungera ypperligt om än kanske inte så snyggt!
Man får ju så klart klippa bort befintlig klump innan man kan trä på en sådan.

vEight Baronen
5 maj · 1 308 Inlägg

Jag skulle rekommendera att löda wiren. Jag tog stiften ur en trasig 3fas handske, kapade av och borrade ett lämpligt hål sen stoppar man i wiren och fransar upp den lite i änden. Sen på med gasbrännarn och lite lödtenn 👍 Det blir starkt och går förhållandevis snabbt. Svetsa wire är värre då risken är att wiren går av precis bakom svetsen.. 🙂

Elbilar kan dra åt helvete.
RS8
5 maj · 54 Inlägg

Jag har inte läst här på ett tag, men tänk på att gummit i kardanaxel hållaren är väldigt mjukt så kardan axeln rör mycket på sig, så jag tror axeln kommer slå i ditt röd målade 740 fäste nu eftersom du sänkt ner halva gummit igenom plattan.

Prova att rycka och bända i axeln så du ser hur nära den kommer din röda platta.
Jag har ju bytt ut min hållare mot ett hårt race gummi som inte flexar så mycket.

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
5 maj · 185 Inlägg

Jo, det är just det jag också hört om när det kommer till svetsa, det var därför jag var inne på att ta en bit av vajern som är till övers och testa på först.

Jag misstänker att det är ett sånt här, eller likvärdigt stöd du införskaffat?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c6b3d15d4c28d020248e3bdcecee0b62.jpg
För tanken har slagit mig också att original gummit ändå är rätt så mjukt 🤔

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
5 maj · 54 Inlägg

Ja det är ett sådant.
Men måste du ha din kardan nedsänkt i 740 stödet?
Du kan ju kanske lägga distanser i mellan stöd och kaross samt stöd och kardan hållaren, så kardanen inte kan slå i.

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
5 maj · 185 Inlägg

Nae de behövs väl egentligen inte vara nedsänkt alls, var bara en känsla att det skulle vara bättre/stabilare att allt låg "dikt an" istället för massa distanser 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
10 maj · 185 Inlägg

Börjar med de mer roliga.
Jag hällde kranvatten i mitt kylsystem (jag har en hund, så om de läcker så slipper hon få i sig glykol, ska bytas ut sen) så den elektriska vattenpumpen fick jobba en del medan jag grejade med övriga delar på bygget. Jag är lite osäker om jag fick ur all luft, men med tanke på mängden vatten så var det åtminstone inte långt ifrån och det lät inte som att det låg luft någonstans och skvalpade omkring när vattnet flödade runt. När jag fått i allt vatten så fyllde jag än en gång systemet med tryckluft, efter ett dygn så hade det sjunkt 0.25bar vilket jag mestadels chansar på är tack vare den exklusiva mätutrustning jag använda och dess kopplingar. För de fanns inget vatten någonstans alls, så kylsystemet (minus värmepaketet) är åtminstone enligt mig tillräckligt tätt 🥳
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d909c99994f8109c8152bf1bc57bb151.jpg

När jag monterade audins rattstång i bilen tillsammans med framvagnen, så hamnade den ju en del över volvons position (de lilla hålet under som syns bättre i nästa bild). Även så försvann ju ett av hålen till bromsservot i samma veva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-def5c3b879a071b178ee5ad187a1ca97.jpg
På insidan så ser man att rattstången är väldigt långt åt vänster i jämförelse med volvons som är mer rak
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe509f3929eeea6dd9de8c3d4ad4742d.jpg
Detta i sin tur har ju skapat bekymmer när de kommer att få bromspedalen att sitta monterad där den "ska vara". Här är med volvons original bromspedal, men bak och fram (givetvis om någon missar det 😁) för då gick den nämligen fri från rattstången då den sitter utanför centrum på infästningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2251ebfe8f89d396a29e8ff29169dffd.jpg
Sen testade jag att modifiera audins bromspedal, med 5mm tjocklek så vågade jag böja den en del i sidledes, men jag var ändå inte riktigt nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0847e4573595b0b7354f8ca301bd2dd8.jpg

Det var därför jag köpte på mig dessa för ett tag sedan som ni kanske minns, för jag hoppades på att en uppsättning mer fristående pedaler skulle göra susen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-70236290ff875d3b7aa57575d2f8c269.jpg

Det var då jag satte igång medan vattenpumpen var i full snurr och började måtta på lite reservplåt jag hade liggandes, hur formen är på min torpedplåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fce0eef1a006a8e6643b71f3b86013ff.jpg
Sen förde jag över alla mått till en slät plåt och borrade hål för bromspedalen samt svetsade fast denna på min torpedvägg. Jag passade även på att göra två nya hål där kopplingspedalen ska sitta, så även den kan få sin plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5e847dcb92673182345a2c91284c0d87.jpg
Så nu har jag tre pedaler i bilen 🥳
Ja, de kanske inte sitter där de är placerade original (mer än gaspedalen såklart) och de egentligen finns lite önskemål om att kunna grupera ihop dom igen så som de faktiskt sitter original, så är jag med omständigheterna rätt nöjd ändå faktiskt. Bromspedalen är monterad så nära rattstången som möjligt utan att ta i den när man bromsar och kopplingen är ju där den är helt enkelt. Bromspedalen hamnade något högre upp från golvet än kopplingen, men det beror på att jag gjorde den nya torpedplåten helt rak med vattenpass, så att de skulle vara lättare att se rätt nivå i burkarna. Kopplingspedalen sitter med en viss lutning och då gör att den fotplattan hamnar något längre ned.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d761f866867ea780d3e3ddd156f3e0ec.jpg
Ljuset i tunneln började skina så jag pep iväg och köpte en dunk bensin, fyllde i min fuelcell och startade upp pumpen i tanken. Tvärdöd. Så fick snabbt ta mig till stan igen och inhandla en ny pump innan de stängde. Fräste igång den nya pumpen och fyllde catchtanken utan bekymmer, allt var som de skulle. Medan denna pump gick så drog jag igång en av primärpumparna och hörde hur den byggde tryck och pissade bensin, hade missat att dra åt en koppling 🤦 aja, dra åt den, torka upp all bensin och på't igen å bygga tryck, hörde hur pumpen byggde tryck och orkade inte helt så jag tog bort strömmen och såg att min btr visade inget tryck alls, stod bara på 0 🤔 Började leta varför, hade kopplat fel med rören under bilen, så matningen hade blivit retur under motorhuven så soppan försökte komma till motorn via bakvägen på min btr 🤦 byta sida lite snabbt för att starta pumpen igen, men innan jag gjorde det så märkte jag att de droppade mer bensin under bilen. För att komma åt ordentligt så är jag givetvis tvungen att ta bort avgassystemet, kardanen, handbromsvajrarna, bromsrören till oken bak osv osv, sen var jag även tvungen att släppa en slang till kylaren så nu är även det systemet halvtomt igen 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cccc608261fdbb46b09706687ee19280.jpg
Plockade isär kopplingen och upptäckte att oliven hade satt sig på sniskan 🤦 detta var runt middag på söndagen, så då blev det gameover och plockade ihop för dagen då jag ändå inte kunde få tag i nya delar. Åkte och kikade på hus till salu med fin-fina garage istället 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-daa81851d992c4253edd93ba8b337aff.jpg

Så nu står bilen där utan bakvagn och väntar på delar, hade vart så gött att vrida igång motorn i helgen, men det kommer väl en dag då jag kan göra det på riktigt. Ska bara få tag i en ny oliv och en skarv då bränsleröret nu är för kort med ca 2cm

Aja, shit happens 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
iFerz
10 maj · 233 Inlägg

Vilket magiskt bygge du gör! Blir impad för varje inlägg och är supertaggad att se denna rackare färdig! smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
znabb
11 maj · 57 Inlägg

Grymt coolt bygge.

Inspirerad av lösningar och funktion före "finish".

Kör med kylaren bak i min busbil , och kör utan termostat och med mekanisk vattenpump= funkar bäst.

Mina två utmaningar med att få kylningen att fungera bra var : 1. Tillräckligt bra fläktar , 2.Tillräckligt med luft in.

Löser man dessa två tror jag inte vinkel/lutning på kylaren spelar någon större roll.

Jag har iaf fått allt att lira men tagit mycket tid att pröva sig fram.

Senast redigerat av znabb (11 maj )

_Shadow_
11 maj · 185 Inlägg

Kul att ni tycker om det lika mycket som jag, och ja någon dag är den färdig 😊
Men de lär inte bli till nästa helg 😂

Jo jag känner själv att man får helt enkelt starta bilen och börja använda den. Antagligen inte slänga på värsta show-lacken, utan någon enklare till att börja med. Sen bara köra och modifiera tills det fungerar, det är min plan iallafall.

Jag vet inte om du tänkte på mig eller dig själv, men ja, jag har inte alltid vart speciellt duktig när de kommer till finnish på saker, jag känner själv att jag inte har den känslan/"kunskapen" för att få till de där lilla extra. Jag brukar dock föredra funktion och användaregenskaper över andra faktorer vilket på sitt sätt gör detta bygge lite svårt ibland då jag ändå på något sätt vill att det blir en bil som går att använda dagligen (om man hade känt för det), även fast den blir mer och mer racing inriktad 😅

Bmw har ju iallafall lyckats med sin "goldfish" med v16 motor i och kylare i skuffen. Jag kanske inte tycker just dessa insug på sidorna är de snyggaste jag sett, så jag hoppas jag slipper såna, dock kommer jag antagligen behöva något likvärdigt men då kommer jag antagligen göra det lite annorlunda på ett sådant sätt som jag och Martin diskuterat tidigare 🙂
Men det är ju iallafall ett exempel på något som fungerar 🙂
(6,651 cm3 60°-V16 engine, Maximum power: 408 PS (300 kW) at 5,200 rpm, Maximum torque: 62.5 kp·m (613 N·m) at 3,900 rpm, Dry weight: 310 kg (683 lb).)

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6af74c376b531bac72e589748bdda488.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cd5042f04f2f741fcb785646cf333ebb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-43642b69f122c94c7f61438f49a6fe58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b0506ffd935e83d450a050eb5c3186ca.jpg


Igår när jag tog ett varv runt bygget mellan nattpassena så såg jag denna kopplingen i solen. Detta är första bygget jag anvönder dessa kopplingar (an-sortimentet alltså) Jag har fortfarande inte hunnit vrida igång motorn, så det har inte gått någon olja i dessa kopplingar än, tyckte det bara var märkligt att (jag antar) solen blekt färgen såpass mycket att den ser mer bronsfärgad ut nu, de är ju anodiserade och bör ju hålla färgen? 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-51e875b85456e7bd44953c504dbe2601.jpg
Såhär såg de ut tidigare, då ser de åtminstone lika svarta ut även fast man anar en viss skillnad i färgen (stripsen på detta foto är utbytta mot riktiga klämmor)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4176554488f33f3c058fd3bea18987f0.jpg

Ne, nu ska jag se om jag kan få iordning på sopparöret med nya an8 hona/hane kopplingen, så soppasystemet blir klart så att bakvagnen osv kan glida på igen 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
fredag 10:59 · 185 Inlägg

Den nya hone/hane kopplingen var de inget fel på, men den nya "oliven" till aluminiumröret var de fel på, eller om de blivit knas med själva rörkopplingen, så de slutade med att jag fick kapa av röret en gång till och då köpte jag en helt ny koppling istället för bara oliven. Då tog jag bort lite extra för att kunna få dit en stålomspunnen ptfe-slang istället med något bättre böj.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-922ecb6adbc339d95865c48eae7afc0b.jpg

Sen drog jag igång soppapumparna igen, å voila så var de tätt, för en gångs skull! 😁
Men jag tyckte de började lukta bensin från andra ändan av bilen 🤔 Gick fram och upptäckte att de var pippibad mellan spridarna 🙈 såg då att banjokopplingen med gummitätring hade gjort sitt, backade kopplingen lite, så gick ringen av också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-51a78d48d616222275c03503bf5ac061.jpg

Så jag vet inte varför jag trodde det skulle gå bättre för mig än vad de gjorde för Martin i sitt bygge, men på något sätt är de skönt att detta problem dök upp nu och inte medan man kör bilen 🙈 Jag blev själv rekommenderad dessa kopplingar till mina rails av firman som sålde allt, så det är inget jag valt på måfå och hoppats att de skulle funka.

Så nu blir det till att stoppa in Nuke nipplarna istället då deras gummiringar är försänkta i kopplingarna sen skaffa 2 nya slangkopplingar som får ersätta mina banjos och antagligen lite mer slang då jag än aldrig behövt göra om slangarna. Så jag misstänker att om jag kapar bort oliven för att få bort banjokopplingen så lär väl den änden vara förbrukad, för att klämma en ny klämring där en annan redan suttit lär väl knappast vara optimalt? Åtminstone inte på rör 😅

Så lättast är väl helt enkelt att köpa på sig ny slang och några nya oliver till kopplingarna som går att behålla och åtminstone en ny 45-90gr och jag funderar på en 120gr koppling 🤔

Kanske kan få låna hem lite kopplingar och testa med innan jag köper dem 😊

Första uppstarten av motorn inuti karossen är uppskjuten en vecka till då 🙈

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
fredag 11:27 · 54 Inlägg

Banjo på soppan var bara strul för mig som du läst så aldrig igen i min bil.
Sen har det varit mycket strul med aluminium rören, varje gång man rör på dom så får man dra åt lite extra för att få tätt.
Så har ptfe slang i ändorna där det kan röra på sig.

Jag har svetsat fast svart eloxerad nippel och då blev den typ guld färgad, men du har väl inte svetsat något med den nippeln på plats? så visa bilderna för dom du köpt den utav.

Audi S8/RS8
S8-97 med RS6 biturbo motor med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
fredag 12:16 · 185 Inlägg

Ja men precis, känner lite samma sak nu 😅
Jag har nån banjo kvar på catchen i skuffen, får se om de åker också eller om de klarar sig ett tag till 😊

Och nee, jag har inte svetsat eller nånting i närheten av kopplingen, endast att den stått ute i solen 🤔

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (fredag 12:17)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang