Köpa nytt batteri, tips?

andreascarlsson
12 maj 2020 · 56 Inlägg

Min XC60 2011 börjar klaga på ”dålig laddning i batteriet” och jag misstänker att det är dags att köpa nytt batteri.

Innan jag gör det tänkte jag kolla med den samlade kunskapen om man ska tänka på något speciellt? Till exempel märke/leverantör? Kan jag koppla ur och in det själv (har inte tummen mitt i handen men mekar inte med bilar direkt)?

Några bra tips helt enkelt? smile

gemini78 Jägermeister
12 maj 2020 · 909 Inlägg

Ett batteri är inget man ska snåla på, Varta kör jag på. Mitt förra var bilens original batteri som var ett Varta 100ah i en diesel och vi har uppåt/neråt -40 grader kallt här uppe på vintrarna, det höll i 8 år så köpte ett likadant, visst 1600kr kostade ett nytt men det är det värt så slipper man överraskningar nån morgon när man ska iväg med bilen. Här ingår batteribyte i priset när man köper ett nytt, det tar bara ett par minuter för dom.

Senast redigerat av gemini78 (12 maj 2020)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
jaka54
12 maj 2020 · 5 735 Inlägg

Hej!
Kan rekommendera Biltemas "silver" batterier,
Har ett sånt (65Ah) i min Audi 100 Avant 2,0E (1989) sedan mer en 15 år tillbaka och används dagligen..
Har också Biltemas AGM batteri(Gult)  i min Audi TT 3,2lit roadster sedan 9 år tillbaka också det batteriet fungerar perfekt.

Bonnpojken
13 maj 2020 · 185 Inlägg

Rekomenderar bosch batterier. Vet inte hur många AH ditt nuvarande batteri ligger på så tänker inte chansa med att skicka en länk till ett batteri som jag rekommenderar

andreascarlsson
13 maj 2020 · 56 Inlägg

Tack för svaren. Lite olika giv, men kontentan är att inte köpa skräp helt enkelt.
Går att köpa ett Bosch original för 1100,-  från BildelarOnline, verkar ju väldigt prisvärt.
https://m.bildelaronline24.se/bosch/1145149

Bonnpojken
13 maj 2020 · 185 Inlägg

andreascarlsson skrev:
Tack för svaren. Lite olika giv, men kontentan är att inte köpa skräp helt enkelt.
Går att köpa ett Bosch original för 1100,-  från BildelarOnline, verkar ju väldigt prisvärt.
https://m.bildelaronline24.se/bosch/1145149

Kör på det! Dom är sjukt bra batterier

Nybergrobin
13 maj 2020 · 2 382 Inlägg

Är det start/stop?   Om inte så kostar inte batteriet allt för mycket på volvo smile

husseman
13 maj 2020 · 1 594 Inlägg

Hupp, hade satsat på Yuasa...riktigt bra batterier. Men visst funkar ett Bosch original . Hade däremot aldrig satt i ett Biltemabatteri  Lycka till

mvh/husse

Bonnpojken
13 maj 2020 · 185 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, hade satsat på Yuasa...riktigt bra batterier. Men visst funkar ett Bosch original . Hade däremot aldrig satt i ett Biltemabatteri  Lycka till

mvh/husse

Nej fy för biltema batterier. Har haft några såna och hälften av dom har kokat.

jaka54
13 maj 2020 · 5 735 Inlägg

Hej!
Då har du säkert inte haft Biltemas "Silver" batterier! Säg ett Varta eller Bosch batteri sm funkat perfekt i nästan 20 år...Det har mitt Biltemabatteri.

Bonnpojken
13 maj 2020 · 185 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då har du säkert inte haft Biltemas "Silver" batterier! Säg ett Varta eller Bosch batteri sm funkat perfekt i nästan 20 år...Det har mitt Biltemabatteri.

Hade ett biltema batteri med artikelnummer 80-2753 och hade i en husvagn i nåt år bara och sen kokade den

zzr9409209
14 maj 2020 · 716 Inlägg

Inte batt, fel att det kokar,utan att det överladdas!

Bonnpojken
14 maj 2020 · 185 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Inte batt, fel att det kokar,utan att det överladdas!

Hur menar du med överladdas? Att den står på laddning konstant i en husvagn men samtidigt så har det ju använts ström från den fast den har ju suttit med laddare inkopplad hela tiden

Cuefa Ain't no place like home...
14 maj 2020 · 4 628 Inlägg

Jag köpte batteri till Jeepen från Svenska Batterilagret.
Blev ett kanonpris och batteriet verkar fungera än så länge i alla fall.
Men som sagts tidigare i tråden, en hel del beror ju på vilken typ av batteri bilen har.
Är det ett AGM t.ex så skjuter priset i höjden, är det ett EFB blir det betydligt trevligare.
Se här t.ex.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang