Citroen C4 2011, ABS/ESP felmeddelande

MekNiklas
22 maj · 5 Inlägg
#1

Har alltså en Citroen C4 från 2011 som får upp ABS/ESP felmeddelanden på instrumentpanelen.

Meddelandet dyker upp så fort bromspedalen trycks ner, oavsett om bilen rullar eller ej.

Efter felkodssökning hittade jag felkod C0040 vilket betyder:

Definition: Right Front Wheel Speed Sensor

Possible causes
– Faulty Right Front Wheel Speed Sensor
– Right Front Wheel Speed Sensor harness is open or shorted
– Right Front Wheel Speed Sensor circuit poor electrical connection
Symptoms
– Antilock Brake System (ABS) warning light ON

Försökte då mäta ABS-givare höger fram. Resistens samt växelspänning när jag snurrade hjulet men fick inga värden. Provade samma sak på den andra "friska" sidan. Inga värden där heller. Oklart hur jag skall mäta denna typ av sensor. Bilen har "inbyggd" magnetring i hjullagret.

Körde en sväng med läsaren på live data och den visade då att alla givare följde varandras värden. Förutom höger fram som ibland spikade och droppade. Så något knas med den givaren tycks det vara.

Eftersom jag inte kunde mäta mig fram till om givaren var trasig eller ej, bytte jag plats på höger och vänster sida för att utesluta felaktig givare. Nollade koderna och startade på nytt. Felkod C0040 igen, vilket får mig att tro att givaren är okej, men något mellan givarens konstakt och kabeln upp till datorn är vajsing.

Om jag mäter kontakten där givaren satt, vad skall jag ha då? 12 volt? Eller ska jag mäta något annat?

MekNiklas
22 maj · 5 Inlägg
#2

Mätte kontakterna från datorn. Båda sidor hade samma resistans. När jag mätte spänningen hade vänster sida 11,5 och höger sida 13,6. Vet dock inte hur jag ska tolka dessa värden.

jaka54
23 maj · 3 709 Inlägg
#3

Hej!
När jag hade samma fel som du (ABS/ESP lampa på instrumentet lyser) på min Audi TT så åkte jag till en bilmeck och de kollade felkoder och fick fram att det var fel på ABS givaren på höger framhjul och intermitent på vänster fram.
Skickade eftyer nya Bosch-givare på eBay och bytte själv (lite bökigt då de måste slås ut/lirkas ut) Efter bytet försvann varningen och allt fungerade .

Senast redigerat av jaka54 (23 maj )

MekNiklas
för 19 timmar sedan · 5 Inlägg
#4

jaka54 skrev:
Hej!
När jag hade samma fel som du (ABS/ESP lampa på instrumentet lyser) på min Audi TT så åkte jag till en bilmeck och de kollade felkoder och fick fram att det var fel på ABS givaren på höger framhjul och intermitent på vänster fram.
Skickade eftyer nya Bosch-givare på eBay och bytte själv (lite bökigt då de måste slås ut/lirkas ut) Efter bytet försvann varningen och allt fungerade .

Det här stämmer ju bara om det faktiskt är givaren som är trasig.

Jag är mer ute efter hur man mäter och kontrollerar givaren, samt övrig kablage och modul, för eventuella fel.

Jag har hittills kommit fram till att det finns två typer av givare:

• Induktiv givare (passiv givare)
Denna givare har två kablar, signalspänning och jord.

Felsökning Induktiv givare

1. På en induktiv givare kan spolen kontrolleras genom att mäta motståndet i den. Anslut multimeterns mätprober till vars en pol på givaren. Är motståndet noll är detta ett tecken på kortslutning och är motståndet oändligt innebär det att kretsen är bruten. Motståndet varierar mellan olika modeller men ett riktvärde är runt 1000 ohm mätt mellan de två polerna. Är det uppmätta motståndet rimligt kan givarens funktion kontrolleras enligt punkt 2 och 3.

2. Lyft upp bilen så att hjulet går att rotera. Ställ in multimetern på växelspänning (AC) och anslut multimeterns mätprober till vars en pol på givaren alternativt anslutande kablar.

3. Rotera hjulet. Multimetern bör nu visa en växlande spänning. Storleken på denna varierar mellan olika modeller men en signalspänning mellan 0.3 V och 1 V kan ses som ett riktvärde. Kan inte någon spänning mätas upp är abs givaren mest troligt defekt. I sällsynta fall kan felet även vara relaterat till formförändringar i abs-kransen på grund av rost.

• Hallgivare (aktiv givare)
Denna givare har två eller tre kablar, referensspänning, signalspänning och jord. (Har givaren två kablar sker jordningen i samma kabel som signalkabeln.)

Felsökning Hallgivare

Hallgivare med två poler:
1. Ta om möjligt reda på vilken av de två kablarna som är den externa strömförsörjningen. Går det inte att avgöra är det möjligt att utföra operationen i punkt 3 och 4 för båda kablarna.

2. Lyft upp bilen så hjulet går att rotera. Ställ in multimetern på likspänning (DC) och anslut den svarta mätproben till någon jordpunkt på bilen, exempelvis någon punkt på hjulupphängningen.

3. Slå till tändningen på bilen utan att starta motorn. Anslut den andra mätproben på multimetern till kabeln för den externa strömförsörjningen. Uppmätt spänning bör vara ca 12 V för att utesluta att felet inte är relaterat till strömförsörjningen fram till givaren (batteri, kablage eller kontakter).

4. Anslut nu istället mätproben på multimetern till givarens signalkabel. Rotera hjulet. Multimetern bör nu visa en spänning som växlar mellan 0 V och givarens signalspänning. Hallgivare med 2-poler genererar vanligtvis en lägre signalspänning än de 3-poliga modellerna, ett riktvärde är 0.5 - 2 V. En spänning som inte växlar eller en väldigt låg växlande spänning indikerar mest troligt en defekt abs givare. I sällsynta fall kan felet även vara relaterat till formförändringar i abs-kransen på grund av rost. Observera att denna punkt måste göras med kontakten till givaren inkopplad så att denna har en separat strömförsörjning.

Hallgivare med tre poler:
1. Ta om möjligt reda på vilken av de tre kablarna som är den externa strömförsörjningen. Går det inte att avgöra är det möjligt att utföra operationen i punkt 3 och 4 för samtliga tre kablar.

2. Lyft upp bilen så hjulet går att rotera. Ställ in multimetern på likspänning (DC) och anslut den svarta mätproben till någon jordpunkt på bilen, exempelvis någon punkt på hjulupphängningen.

3. Slå till tändningen på bilen utan att starta motorn. Anslut den andra mätproben på multimetern till kabeln för den externa strömförsörjningen. Uppmätt spänning bör vara ca 12 V för att utesluta att felet inte är relaterat till strömförsörjningen fram till givaren (batteri, kablage eller kontakter).

4. Anslut nu istället mätproben på multimetern till givarens signalkabel. Rotera hjulet. Multimetern bör nu visa en spänning som växlar mellan 0 V och givarens signalspänning som vanligtvis är 5 V. En spänning som inte växlar eller en väldigt låg växlande spänning indikerar mest troligt en defekt abs givare. I sällsynta fall kan felet även vara relaterat till formförändringar i abs-kransen på grund av rost. Observera att denna punkt måste göras med kontakten till givaren inkopplad så att denna har en separat strömförsörjning.

zzr9409209
för 19 timmar sedan · 508 Inlägg
#5

Vad kom du fram till när du skiftade plats på givarna? Ska du mäta givarna så ohm mät, .
Såg nu att du får upp coden  så fort du trampar ner pedalen även stillastående.
då är det givare, kablaget,eller ABS enheten det är fel på.

Senast redigerat av zzr9409209 (för 19 timmar sedan)

MekNiklas
för 14 timmar sedan · 5 Inlägg
#6

zzr9409209 skrev:
Vad kom du fram till när du skiftade plats på givarna? Ska du mäta givarna så ohm mät, .
Såg nu att du får upp coden  så fort du trampar ner pedalen även stillastående.
då är det givare, kablaget,eller ABS enheten det är fel på.

Efter att jag bytte plats på givarna och rensade felkoderna så fick jag samma felkod, d.v.s. givare höger fram. Så givarna tycks inte vara problemet. Dock bytte jag givarna för att om möjligt spara lite felsökningstid... problemet kvarstår.

Nästa steg är att kontrollera kablaget. Dock lyckas jag inte lokalisera ABS-styrenheten så jag kan mäta i kontakten ner till resp. givare. Men försökte mäta jord på kontakten vid givaren. Fick inte full kontakt, lite motstånd, dock samma på båda sidor.

Vet inte riktigt vad jag ska mäta härnäst.

jaka54
för 13 timmar sedan · 3 709 Inlägg
#7

Hej!
Jag skulle åka till en bilmeck som har proffsgrejer att läsa av felkoder, kostar bara några hundra.Antagligen är bägge givarna fel eller ABS -enheten, hoppas på det första.
Apropå testerna som du beskriver...problemet för mig vara att snurra framhjulen tillräckligt snabbt för att få utslag på multimetern. Det är ju så stort motstånd i och med att växellådan är inkopplad på en framhjuldriven/fyrhjulsdriven bil.

Senast redigerat av jaka54 (för 13 timmar sedan)

zzr9409209
för 11 timmar sedan · 508 Inlägg
#8

TS har ju läst av och fått en felcode!
Till TS ,nästa steg är ju att läsa av från boxen! Att felcoden kommer så fort du rör pedalen visar ju på att det inte är fel på lagret/tandhjulet..Givaren mäter man med ohm.

Senast redigerat av zzr9409209 (för 11 timmar sedan)

jaka54
för 9 timmar sedan · 3 709 Inlägg
#9

Hej!
Frågan är vilken kvalitet det är på felkodsläsaren...

zzr9409209
för 8 timmar sedan · 508 Inlägg
#10

Vi kanske får svar på det!

MekNiklas
för 7 timmar sedan · 5 Inlägg
#11

jaka54 skrev:
Hej!
Frågan är vilken kvalitet det är på felkodsläsaren...

Jag försökte att läsa med en obd2-läsare från biltema samt en bluetooth-dongel med en app i mobilen. Ingen av dessa kunde hitta någon kod.

Fick då låna någon proffsvariant som kunde läsa märkesspecifika felkoder av en kompis. Den fick fram felkoden.
Man kunde även visa live-data från givarna när man körde. Kunde t.ex. se rapporterad hastighet från varje givare, som också följde den faktiska hastigheten från hastighetsmätaren.

Det tyder ju på att givarna iallafall inte är stendöda. Dock bytte jag givarna, mest troligt helt i onödan.

Nästa steg är väl att lokalisera ABS-modulen. Misstänker att den sitter innanför batteriet, men fransmännen har sett till att man måste riva halva motorutrymmet för att få lös batteriet. hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang