Volvo 850 utan gnista

seven-40
23 maj · 15 Inlägg
#1

hej har en volvo 850 glt 97a som vägrar starta efter jag fått slut ström o batteriet i vintras helt död
den får bränsle till cylindrarna. batteriet är bytt, har testat byggla larmet. har ohm mätt vevaxelgivaren.
men idag mätte jag kontakten till kamgivaren som kommer från styrdon och fick 12volt på båda kablarna och jord- har läst att det ska var 12v ovh 5 volt?

jaka54
23 maj · 4 002 Inlägg
#2

Hej!
Har du soppa fram till spridarna?

seven-40
23 maj · 15 Inlägg
#3

ja det stämmer

jaka54
23 maj · 4 002 Inlägg
#4

Hej!
Och du har fullladdat batteri? Runt 13V precis när du laddat det i ca 12-16 timmar.

seven-40
23 maj · 15 Inlägg
#5

jaka54 skrev:
Hej!
Och du har fullladdat batteri? Runt 13V precis när du laddat det i ca 12-16 timmar.

jajjemän testat 2 batterier från fungerande bilar. har eventuellt fått tag på en kamgivare så ska testa å byta den.

husseman
23 maj · 690 Inlägg
#6

Hmm, det vill ja veta hur det slutar..glöm inte att tala om hur det gick. ( ja tror ja vet svaret- men vill gärna veta om hur det gick) .  mvh/husse

Nybergrobin
23 maj · 2 127 Inlägg
#7

Blir stiften blöta?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj · 10 285 Inlägg
#8

har du t testat en våldstartning.. är den manuell kan du helt enkelt dra bilen  med växel i.. då hoppar den säkert igång..  dessa bilar hatar att bli avstängda innan dom är riktigt varma då kan dom bli så..

om det är en automat testat helt enkelt att köra på starten en bra jävla stund med full gas. så brukar dom hoppa igång...     men visst det gäller ju att man verkligen har en gnista till att börja med.  framgår inte riktigt om du kollat gnistan eller bara mätit på grejer..  det är ju inte så svårt att ha ett stift ur och kolla om man har gnista bara se till att stiftet är jordat mot motorn...    eftersom den antagligen är lite sur gör inte detta nära tändstifts hålet som du tog stiftet ifrån..   kan bli en liten fin elds kvast då smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Brådhis * Voff voff *
24 maj · 5 472 Inlägg
#9

Jag hade en 850 GLT -92 för 15-16 år sedan. Den stannade plötsligt och ville ej starta. Nytt fördelarlock och rotor var lösningen då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
seven-40
24 maj · 15 Inlägg
#10

husseman skrev:
Hmm, det vill ja veta hur det slutar..glöm inte att tala om hur det gick. ( ja tror ja vet svaret- men vill gärna veta om hur det gick) .  mvh/husse

Det gick dåligt för den jag skulle testa var sprucken tyvärr.

seven-40
24 maj · 15 Inlägg
#11

Nybergrobin skrev:
Blir stiften blöta?

Ja dom blir blöta

seven-40
24 maj · 15 Inlägg
#12

Growe skrev:
har du t testat en våldstartning.. är den manuell kan du helt enkelt dra bilen  med växel i.. då hoppar den säkert igång..  dessa bilar hatar att bli avstängda innan dom är riktigt varma då kan dom bli så..

om det är en automat testat helt enkelt att köra på starten en bra jävla stund med full gas. så brukar dom hoppa igång...     men visst det gäller ju att man verkligen har en gnista till att börja med.  framgår inte riktigt om du kollat gnistan eller bara mätit på grejer..  det är ju inte så svårt att ha ett stift ur och kolla om man har gnista bara se till att stiftet är jordat mot motorn...    eftersom den antagligen är lite sur gör inte detta nära tändstifts hålet som du tog stiftet ifrån..   kan bli en liten fin elds kvast då smile

Jo har haft ur stiften och kollat gnista

seven-40
24 maj · 15 Inlägg
#13

Brådhis skrev:
Jag hade en 850 GLT -92 för 15-16 år sedan. Den stannade plötsligt och ville ej starta. Nytt fördelarlock och rotor var lösningen då...

Ska kika
Tack

seven-40
24 maj · 15 Inlägg
#14

Är lite fundersam om mätningen på kontakten till kam givaren ska ju var 12v och 5v vad jag lyckas läsa mig till. Kan styrenheten gått sönder då det vart för låg spänning?

seven-40
22 juni · 15 Inlägg
#15

bytt kamaxelgivare ingen skilllnad har testa bogsera igång den startar icket

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juni · 4 889 Inlägg
#16

Undrar om det är larmet som ställer till det..
Gissning, så bra som något..smile
För det kan väl inte vara remmen..?

Senast redigerat av axxet (22 juni )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni · 10 285 Inlägg
#17

axxet skrev:
Undrar om det är larmet som ställer till det..
Gissning, så bra som något..smile
För det kan väl inte vara remmen..?

larmet gör att startmotorn inte går.. inget annat

startspärren så startar bilen men stänger av sig.. så dessa saker kan du utesluta

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juni · 4 889 Inlägg
#18

Growe skrev:

axxet skrev:
Undrar om det är larmet som ställer till det..
Gissning, så bra som något..smile
För det kan väl inte vara remmen..?

larmet gör att startmotorn inte går.. inget annat

startspärren så startar bilen men stänger av sig.. så dessa saker kan du utesluta

Undrar hur fasen han kan veta vilken typ av larm det är utan att äga fordonet..
Det kan t o m vara ett hemmabygge. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
23 juni · 5 472 Inlägg
#19

axxet skrev:

Growe skrev:

axxet skrev:
Undrar om det är larmet som ställer till det..
Gissning, så bra som något..smile
För det kan väl inte vara remmen..?

larmet gör att startmotorn inte går.. inget annat

startspärren så startar bilen men stänger av sig.. så dessa saker kan du utesluta

Undrar hur fasen han kan veta vilken typ av larm det är utan att äga fordonet..
Det kan t o m vara ett hemmabygge. .

Eftersom ytterst få personer sannolikt tagit bort originallarmet som i princip alla 850 levererades med så är det en klart vettig gissning att även denna har detta larm (som alltså bryter startmotorn). Larmet är en variant på Cargard 850S (eller var det 950S?) om jag minns rätt.

(Dessutom har trådskaparen skrivit i första inlägget att han provat att bygla larmet)

Senast redigerat av Brådhis (23 juni )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
23 juni · 5 472 Inlägg
#20

seven-40 skrev:
bytt kamaxelgivare ingen skilllnad har testa bogsera igång den startar icket

Provat med en startkabel mellan chassijord och motor? Jag hjälpte en kollega med en 960 med skumma elfel för en massa år sedan, visade sig att jorden var dålig mellan chassi och motor.

Senast redigerat av Brådhis (23 juni )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang