Köpråd - Miata som vardags- och semesterbil?

Jokabsson
30 maj 2020 · 1 175 Inlägg

Tenchi skrev:
Inget att fundera över. Bara att köpa. Har haft en NB, en -99. Urskoj på bana, urskoj till vardags. Hade önskat en större motor i den bara. Superskoj bil och jag hade aldrig problem med rost eller annat på den. Men hade jag köpt en nu hade jag valt en nyare, enligt mig snyggare och lite trevligare motor.
Annars skulle jag rekommendera en annan Mazda, en RX-8. Men den drar lite mer soppa.

Kul att så många verkar tycka om Miatan! Får samma känsla när jag läser recensioner och andra åsikter, dvs att MX-5 hålls högt i bilentusiasters ögon!
Visst hade den varit trevligare att köra till vardags med större motor samt högre utväxling. Men vi har min bil när det ska köras långt och vi bara ska ta oss till punkt B så fort som möjligt. Miatan ska köras till stranden, glida i solen, kränga krokiga 70-vägar och på sommaren någon roadtrip till centrala Europa samt jobb-pendla under dygnets timmar då kollektivtrafiken inte går.

Jag hade personligen älskat att köra en RX-7 (RX-8 ser inte så speciell ut i mina ögon), men dorito-motorn dricker olja, inköpspriset är på tok för högt och bensinförbrukningen bör inte överstiga litern när bensinpriserna ser ut som de gör.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jokabsson
29 juli 2020 · 1 175 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204971/204971-8626dcd04c6f23c43ca12c1200ae7b6c.jpg
Det var inte svårt att bli kär i en bil när man har kört Miata!

Det blev en USA-importerad -91a
Lackkonserverad och rostskyddsbehandlad med 5 år gammal sufflett med glasruta. Går som en dröm!

Ser fram emot många road trips i denna!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
29 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Cracksoup skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … ae7b6c.jpg
Det var inte svårt att bli kär i en bil när man har kört Miata!

Det blev en USA-importerad -91a
Lackkonserverad och rostskyddsbehandlad med 5 år gammal sufflett med glasruta. Går som en dröm!

Ser fram emot många road trips i denna!

Härligt! Man får gratulera! smile

Ps. Skattefri alldeles strax. wink

Senast redigerat av caromania (29 juli 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
29 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Men man får väl inte vara för lång i en sån bil?!

Jokabsson
30 juli 2020 · 1 175 Inlägg

caromania skrev:

Cracksoup skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … ae7b6c.jpg
Det var inte svårt att bli kär i en bil när man har kört Miata!

Det blev en USA-importerad -91a
Lackkonserverad och rostskyddsbehandlad med 5 år gammal sufflett med glasruta. Går som en dröm!

Ser fram emot många road trips i denna!

Härligt! Man får gratulera! smile

Ps. Skattefri alldeles strax. wink

Tackar!

Sista skatten är betald av förre ägaren och den besiktigas nästa gång i slutet av juli 2022 big_smile
Vinterdäck ska införskaffas, trots att det inte "behövs" på en veteranare..

jaka54 skrev:
Hej!
Men man får väl inte vara för lång i en sån bil?!

Indeed, man får inte vara för många passagerare heller wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
candyweiss
30 juli 2020 · 875 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men man får väl inte vara för lång i en sån bil?!

Max 180 cm om det ska vara riktigt bra.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2020 · 13 736 Inlägg

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Men man får väl inte vara för lång i en sån bil?!

Max 180 cm om det ska vara riktigt bra.

är  183  fungerar ju utan tvekan.. men i och ur är en HELT annan grej..  och när jag sist klev i och ur en Miata var 2004-2005 så nu när man är vig som ett kassa skåp så lär det vara rätt besvärligt med taket kvar smile)


bara att köpa en ls maskin och montera  så den har lite motor oxå   blir lite mer manlig med 500+hk

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
candyweiss
30 juli 2020 · 875 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Men man får väl inte vara för lång i en sån bil?!

Max 180 cm om det ska vara riktigt bra.

är  183  fungerar ju utan tvekan.. men i och ur är en HELT annan grej..  och när jag sist klev i och ur en Miata var 2004-2005 så nu när man är vig som ett kassa skåp så lär det vara rätt besvärligt med taket kvar smile)


bara att köpa en ls maskin och montera  så den har lite motor oxå   blir lite mer manlig med 500+hk

Absolut, visst fungerar det, men det är inte behagligt när man kommer ut på landsväg eller 90-vägar. Och som du säger, lite trött motor. Jag ägde en Lotus Elan -91 med 167 hk, den gick riktigt bra och snacka om grym väghållning. Men den är precis som Miatan enligt mig, max 180 cm.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2020 · 13 736 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

candyweiss skrev:
Max 180 cm om det ska vara riktigt bra.

är  183  fungerar ju utan tvekan.. men i och ur är en HELT annan grej..  och när jag sist klev i och ur en Miata var 2004-2005 så nu när man är vig som ett kassa skåp så lär det vara rätt besvärligt med taket kvar smile)


bara att köpa en ls maskin och montera  så den har lite motor oxå   blir lite mer manlig med 500+hk

Absolut, visst fungerar det, men det är inte behagligt när man kommer ut på landsväg eller 90-vägar. Och som du säger, lite trött motor. Jag ägde en Lotus Elan -91 med 167 hk, den gick riktigt bra och snacka om grym väghållning. Men den är precis som Miatan enligt mig, max 180 cm.

jo 1.6an jag testade hade motorn som hade allt man inte önskade typ smile   men iövrigt en trevlig bil..  nu plågade jag inte bilen.. eftersom det var en kundbil.   tror längd problemet löser sig med någon svänga fort stol. dom brukar vara lite smalare så det är ju ett lättlöst problem.  framför allt med bes vart annat år..

största nackdelen är ju att priserna är helt vrickade här i sverige   det är en bra bil men för pengarna dom kostar så är det ju lite svårt att kunna se det som en andra bil eller sommarbil för mig iallfall..    sen har ju Miatan stämpeln den har..   fast hellre en Miata än en Porsche Boxter ;-)

Senast redigerat av Growe (30 juli 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
30 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Stämpel????

candyweiss
30 juli 2020 · 875 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Stämpel????

Rykte, avtryck eller prägel ungefär.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Weaksauce
30 juli 2020 · 158 Inlägg

Cracksoup skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … ae7b6c.jpg
Det var inte svårt att bli kär i en bil när man har kört Miata!

Det blev en USA-importerad -91a
Lackkonserverad och rostskyddsbehandlad med 5 år gammal sufflett med glasruta. Går som en dröm!

Ser fram emot många road trips i denna!

Fin bil. Grattis!!

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Vita_Vargen
30 juli 2020 · 1 281 Inlägg

Growe skrev:
jo 1.6an jag testade hade motorn som hade allt man inte önskade typ smile   men iövrigt en trevlig bil..  nu plågade jag inte bilen.. eftersom det var en kundbil.   tror längd problemet löser sig med någon svänga fort stol. dom brukar vara lite smalare så det är ju ett lättlöst problem.  framför allt med bes vart annat år..

största nackdelen är ju att priserna är helt vrickade här i sverige   det är en bra bil men för pengarna dom kostar så är det ju lite svårt att kunna se det som en andra bil eller sommarbil för mig iallfall..    sen har ju Miatan stämpeln den har..   fast hellre en Miata än en Porsche Boxter ;-)

Priserna tycker jag är rätt vettiga. Dom har ju sällan gått speciellt långt då de flesta mest rullar sommar. Som en kul extrabil finns de nog inget som knäcker den i samma prisklass.
Har Supra mk4, 300ZX och en 420 hk wrx sti i garaget men de är nog mest körglädje att åka en sväng med Mazdan på en kruvig landsväg smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang