Köpråd - Miata som vardags- och semesterbil?

Cracksoup
25 maj · 1 035 Inlägg
#1

Nu är jag på jakt efter en rolig andrabil! Jag och min sambo har fallit hårt för Mazda MX-5 för att kunna roadtripa i och vi har insett att det är nu eller aldrig.. (åtminstone innan barn blir aktuellt).

Problemet ligger i att vi har ingen garageplats och vi kommer vissa dagar vara beroende av att ha två bilar året runt till jobbet. Det blir inga tunga snöfall på vintern där vi bor, men bilen ska ju helst fungera i minusgrader.

Vi tittar på Miata från 91-00 och har en budget på max 50 000kr.

Summa: Är det vansinne att köra en Miata till vardags? 😅 Finns det någon på forumet med erfarenhet av modellen?

torsen
25 maj · 4 233 Inlägg
#2

Mitt svar är: KÖP!
Miata är det trevligaste som finns med kläderna på, till rimligt pris, med japansk kvalitet.
Har den HT är det en fördel på vintern.
Blir lätt lite fuktigt och immigt på rutorna utan HT.
Har själv "genomlidit" flera vintrar med 2 MGA och 2 MGB samt en Land Rover Defender "Cab",
Samtliga med enbart tunn "engelsk" sufflett.
Som semesterbil monterar man ett bagageräcke på bakluckan.
Eller packar "lätt".

Cracksoup
25 maj · 1 035 Inlägg
#3

torsen skrev:
Mitt svar är: KÖP!
Miata är det trevligaste som finns med kläderna på, till rimligt pris, med japansk kvalitet.
Har den HT är det en fördel på vintern.
Blir lätt lite fuktigt och immigt på rutorna utan HT.
Har själv "genomlidit" flera vintrar med 2 MGA och 2 MGB samt en Land Rover Defender "Cab",
Samtliga med enbart tunn "engelsk" sufflett.
Som semesterbil monterar man ett bagageräcke på bakluckan.
Eller packar "lätt".

Tack torsen! Det var precis ett sådant svar som jag var ute efter. Har mailkontakt med en säljare nu och vet i skrivande stund inte om det ingår en HT. Min tanke är att om det inte ingår så antar jag att det går att köpa till. Det är ju bara över vinterhalvåret som den sitter på konstant, sen plockas den av och så kör man nedcabbat när vädret tillåter!

Vi kan leva lätt, så praktikaliteten är inga problem! Utan det reella problemet är egentligen bara om den funkar året runt när stackarn måste stå utomhus 100% av tiden. Det är en skönhet från 1991 som sitter på tapeten för tillfället så den är ju snart 30 år gammal dessutom!

amazinjoey
25 maj · 803 Inlägg
#4

Mx-5 som vardagabil går finfint. Tänk bara att de rostar något otroligt!


Annars kan jag rekommendera 9-3ss med bra dämpare å steg 1 om de behövs en rolig vardagsbil

Senast redigerat av amazinjoey (26 maj )

caromania Forummoderator
26 maj · 8 852 Inlägg
#5

Klart du ska ha en japansk MGB!

Jag vet en kille som kör öppen Austin Seven från 1931 som bruksbil året runt i Skottland, landet där det är marsväder 365 dagar i rad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cracksoup
26 maj · 1 035 Inlägg
#6

amazinjoey skrev:
Mx-5 som vardagabil går finfint. Tänk bara att de rostar något otroligt!


Annars kan jag rekommendera 9-3ss med bra dämpare å steg 1 om de behövs en rolig vardagsbil

Den jag tittar på nu har lite rost på trösklar, men inte mer än så. Reparera och rostbehandla står på agendan när den nu ska användas året runt.

9-3 är en bra bil! Men det är inte vad vi söker.

caromania skrev:
Klart du ska ha en japansk MGB!

Jag vet en kille som kör öppen Austin Seven från 1931 som bruksbil året runt i Skottland, landet där det är marsväder 365 dagar i rad.

Visst går det kanske, men frågan är hur mycket huvudvärk man är ute efter också! Jag drog gränsen vid Volkswagen Typ 1 som vardagsbil. En fantastiskt fin bil om man kan hitta ett bra exemplar, men har läst tillräckligt mycket åsikter om den som vinterbil för att bli avskräckt!

torsen
26 maj · 4 233 Inlägg
#7

En kombination/kompromiss mellan 4-sitsig/4-dörr och 2-sitsig/2-dörr bil men ändå med tygsufflett är Citroen 2CV.
Har ägt ett mycket stort antal sedan bortåt 45 år tillbaka.
I början körde jag året runt med "12-hästare" från 1955.
Fungerade alldeles utmärkt som pendlar bil 4 mil/dag året runt.
Äger sedan snart 25 år tillbaka en 2CV6 med 23 kW som jag är andra ägaren på.
Kom till Sverige som flyttgods = dispens från det mesta med undantag för avgasemmisioner och plasttank.
Avgaserna köpte man sig fri från med 7.000:- och plasttanken med 2.000:- för ett intyg.
Detta senare innan "alla vanliga" bilar (Volvo och SAAB) även de fått plasttankar.
Klarar, efter lite tid, högsta tillåtna motorvägshastighet i Sverige.
Vintertid isolerar jag taket med liggunderlägg.
Eftersom bilen har status av "veteranbil" krävs inte vinterdäck.
Dagar med vinterföre kör jag dock Suzuki Jimny, Honda CR-V, Land Rover Defender eller JEEP Wrangler.
Allt går, med lite vilja.

Cracksoup
26 maj · 1 035 Inlägg
#8

torsen skrev:
En kombination/kompromiss mellan 4-sitsig/4-dörr och 2-sitsig/2-dörr bil men ändå med tygsufflett är Citroen 2CV.
Har ägt ett mycket stort antal sedan bortåt 45 år tillbaka.
I början körde jag året runt med "12-hästare" från 1955.
Fungerade alldeles utmärkt som pendlar bil 4 mil/dag året runt.
Äger sedan snart 25 år tillbaka en 2CV6 med 23 kW som jag är andra ägaren på.
Kom till Sverige som flyttgods = dispens från det mesta med undantag för avgasemmisioner och plasttank.
Avgaserna köpte man sig fri från med 7.000:- och plasttanken med 2.000:- för ett intyg.
Detta senare innan "alla vanliga" bilar (Volvo och SAAB) även de fått plasttankar.
Klarar, efter lite tid, högsta tillåtna motorvägshastighet i Sverige.
Vintertid isolerar jag taket med liggunderlägg.
Eftersom bilen har status av "veteranbil" krävs inte vinterdäck.
Dagar med vinterföre kör jag dock Suzuki Jimny, Honda CR-V, Land Rover Defender eller JEEP Wrangler.
Allt går, med lite vilja.

Vi såg en 2CV häromdagen och kände bara "wow" när vi såg den... Tyvärr så tror jag dock inte att den håller måttet som bruksbil och det vore dessutom synd att köra dagliga jobbrundor med en sådan pärla.

Kanske i framtiden!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj · 12 769 Inlägg
#9

Lite roligt. TS söker en "Miata" och torsen rekommenderar en 2CV...
Fast han kör Jimny (Välter i första kurvan, därav priset) och Wrangler... Hade en helt ny Wrangler förra året som provbil. En sån skitbil.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
amazinjoey
26 maj · 803 Inlägg
#10

MX5an är heltklart en fin å kul bil att äga! Men som sagt rost, kolla serien på car throttle så kan man se hur mycket rost som döljer sig

https://www.youtube.com/watch?v=zAzzykU … mp;index=5

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj · 10 182 Inlägg
#11

enda nackdelen är att dom är rätt små..    kände att med mina 183 så var det inte "enkel" bil att kliva i och ur.       men förbannat trevliga bilar..  skulle kanske vart lite mer umf i maskinen..  inget en v8 från en Corvette inte kan fixa ;-)       finns hardtop till dom så man slipper fundera över taket...

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
amazinjoey
26 maj · 803 Inlägg
#12

Growe skrev:
enda nackdelen är att dom är rätt små..    kände att med mina 183 så var det inte "enkel" bil att kliva i och ur.       men förbannat trevliga bilar..  skulle kanske vart lite mer umf i maskinen..  inget en v8 från en Corvette inte kan fixa ;-)       finns hardtop till dom så man slipper fundera över taket...

Går kasta in rätt goa motorer i dessa smile

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
26 maj · 12 260 Inlägg
#13

Growe skrev:
enda nackdelen är att dom är rätt små..    kände att med mina 183 så var det inte "enkel" bil att kliva i och ur.       men förbannat trevliga bilar..  skulle kanske vart lite mer umf i maskinen..  inget en v8 från en Corvette inte kan fixa ;-)       finns hardtop till dom så man slipper fundera över taket...

I små sportbilar brukar det vara mycket lättare att ramla ner i förarstolen än att dra sig ur. Jag är 63 år och 176 cm så jag vet hur det är i en Corvette, men när man väl sitter där så sitter man bra!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Slim
26 maj · 335 Inlägg
#14

Ni som klagar på i och ur... Testa en Lotus Elise:) De kräver lite teknik. Klockren bil utöver detta däremot...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj · 10 182 Inlägg
#15

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
enda nackdelen är att dom är rätt små..    kände att med mina 183 så var det inte "enkel" bil att kliva i och ur.       men förbannat trevliga bilar..  skulle kanske vart lite mer umf i maskinen..  inget en v8 från en Corvette inte kan fixa ;-)       finns hardtop till dom så man slipper fundera över taket...

I små sportbilar brukar det vara mycket lättare att ramla ner i förarstolen än att dra sig ur. Jag är 63 år och 176 cm så jag vet hur det är i en Corvette, men när man väl sitter där så sitter man bra!

/Benny

haha jo det är ju så..   jo att köra den var inga större problem.. inte så att jag kände att den var på tok för liten..  men man måste ha det i beräkningarna bara...

värsta jag kört var en Cobra kopia..  fyfan.. trångt och INGEN plats för fötterna.. inte skoj att ha storlek 46 och man får tvångs hålla upp fötterna från kopplingen för att inte ha foten på..    E-type är ingen höjdare heller..  men just den där cobra kopian fastnade på min näthinna..  förstår inte rikitgt hur någon skulle kunna njuta av att köra den bilen.   när man istort sätt trycker på alla 3 pedaler samtidigt och ingenstans att vila kopplingsfoten... men fy f-n så fin den var..  blå med vita sträck.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj · 10 182 Inlägg
#16

amazinjoey skrev:

Growe skrev:
enda nackdelen är att dom är rätt små..    kände att med mina 183 så var det inte "enkel" bil att kliva i och ur.       men förbannat trevliga bilar..  skulle kanske vart lite mer umf i maskinen..  inget en v8 från en Corvette inte kan fixa ;-)       finns hardtop till dom så man slipper fundera över taket...

Går kasta in rätt goa motorer i dessa smile

mm ls maskinen verkar sitta som ett smäck i en sån ..  400-500hk så verkar dom gå rätt bra smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
torsen
26 maj · 4 233 Inlägg
#17

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
enda nackdelen är att dom är rätt små..    kände att med mina 183 så var det inte "enkel" bil att kliva i och ur.       men förbannat trevliga bilar..  skulle kanske vart lite mer umf i maskinen..  inget en v8 från en Corvette inte kan fixa ;-)       finns hardtop till dom så man slipper fundera över taket...

I små sportbilar brukar det vara mycket lättare att ramla ner i förarstolen än att dra sig ur. Jag är 63 år och 176 cm så jag vet hur det är i en Corvette, men när man väl sitter där så sitter man bra!

/Benny

Jag kan övertrumfa dig med både längd och ålder!!!
Men har ett BMI som inte ens medger tillträde till den nyaste(största) Miatan, tyvärr - annars hade det nog funnits även en sådan i vagnparken.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj · 10 182 Inlägg
#18

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
enda nackdelen är att dom är rätt små..    kände att med mina 183 så var det inte "enkel" bil att kliva i och ur.       men förbannat trevliga bilar..  skulle kanske vart lite mer umf i maskinen..  inget en v8 från en Corvette inte kan fixa ;-)       finns hardtop till dom så man slipper fundera över taket...

I små sportbilar brukar det vara mycket lättare att ramla ner i förarstolen än att dra sig ur. Jag är 63 år och 176 cm så jag vet hur det är i en Corvette, men när man väl sitter där så sitter man bra!

/Benny

Jag kan övertrumfa dig med både längd och ålder!!!
Men har ett BMI som inte ens medger tillträde till den nyaste(största) Miatan, tyvärr - annars hade det nog funnits även en sådan i vagnparken.

så du har utegångsförbud av svenska staten alltså..smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
torsen
27 maj · 4 233 Inlägg
#19

Growe skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

I små sportbilar brukar det vara mycket lättare att ramla ner i förarstolen än att dra sig ur. Jag är 63 år och 176 cm så jag vet hur det är i en Corvette, men när man väl sitter där så sitter man bra!

/Benny

Jag kan övertrumfa dig med både längd och ålder!!!
Men har ett BMI som inte ens medger tillträde till den nyaste(största) Miatan, tyvärr - annars hade det nog funnits även en sådan i vagnparken.

så du har utegångsförbud av svenska staten alltså..smile

Mjaa, rekommendation.
Bor på vischan.
Går dagligen timslånga hundpromenader.
Ser då ofta MX5:or.
Snyggast i BRG!
Leker i spenaten med bil varje månad.
Så inget utegångsförbud för mig haha.

Men när/om BMI:et sjunker så blir de nog en MX5:a.

Tenchi
28 maj · 92 Inlägg
#20

Inget att fundera över. Bara att köpa. Har haft en NB, en -99. Urskoj på bana, urskoj till vardags. Hade önskat en större motor i den bara. Superskoj bil och jag hade aldrig problem med rost eller annat på den. Men hade jag köpt en nu hade jag valt en nyare, enligt mig snyggare och lite trevligare motor.
Annars skulle jag rekommendera en annan Mazda, en RX-8. Men den drar lite mer soppa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang