Vad händer efter en fortkörning?

Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, skulle ja oxå vilja veta. En av mina brorsöner körde för fort under sin prövotid o fick böter+ att han va tvungen att ta om kortet. O han körde bara 15km för fort. Detta va några år sen, men man undrar ju.  E´det lite hejsan-hoppsan hos transportstyrelsen, eller finns det marginaler numer under prövotid.??
mvh/husse

Blir man av med körkortet vid endast 15 km/h för fort så handlar det om att dom ser till upprepade förseelser. Endast 15 km/h för fort ger ej körkortsindragning. Prövotid påverkar inte påföljden utan endast om teori- och körprov måste tas om vid återkallat körkort.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Off
22 augusti 2021 · 101 Inlägg

Haha jag tycker synd om dig. Inte så mycket för fortkörninen, men för denna tråden. Otroligt onödig sak att oroa sig över.

Nej, du kommer inte tappa körkortet.

Ja, åker du fast igen kan du tappa körkortet även fast det är under den vanliga gränsen för att tappa körkortet.

Men det är ju INGENTING att oroa dig för. Det finns MYCKET värre saker som kan hända i trafiken som du inte oroar dig ett dugg för. Någon annan skulle kunna råka köra in i din bil vid ett filbyte som resulterar i att din bil blir skrotad och du får skador för livet eller till och med dör.

Så ta det lugnt! Oroa dig inte över körkortet, det är bara en onödig stress. smile

Nevadacontra
8 september 2021 · 234 Inlägg

Jag har kvar körkortet.
Fick bara böter när det hände och inget har hänt efter det. Var ju liksom i maj 2020 som jag körde fort och nu är det september 2021. De kan ju inte ta det nu väl?

Men jag håller faktiskt hastighetsgränserna sedan det hände. smile

torpis Forummoderator
8 september 2021 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

husseman skrev:
Hmm, skulle ja oxå vilja veta. En av mina brorsöner körde för fort under sin prövotid o fick böter+ att han va tvungen att ta om kortet. O han körde bara 15km för fort. Detta va några år sen, men man undrar ju.  E´det lite hejsan-hoppsan hos transportstyrelsen, eller finns det marginaler numer under prövotid.??
mvh/husse

Det är skillnad på att köra 21 km/t för fort på motorväg/110 km/t och köra 21 km/t för fort utanför skola/30 km/t.
Riskerna bedöms liksom trafikitensitet.
En bekants son, som körde 29km/t för fort på 50-sträcka, fick bara böter - men hans prövotid var passerad.
Kanske spelar prövotiden in - det borde den göra - vad annars för mening med prövotid?
Följer tråden och ser hur det går för dig.

Prövotiden innebär att man om körkortet blir återkallat måste ta om både teoriprov och körprov. Har man ingen prövotid får man tillbaka körkortet när spärrtiden passerats (om spärrtiden ej är längre än 12 månader, då måste man ta om teori- och körprov ändå).

Rätt svar nog med svar smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
maxx1y
9 september 2021 · 14 Inlägg

Jag fick fortkörningsböter på 3600kr när jag körde 69km/h på en 40 stäcka. Fick endast böter utav polis. Men efter några dagar fick jag hem ett brev från transportstyrelsen som antydde att det var en allvarlig överträdelse, så gav mig två år skriflig varning, och dehär med prövotid tar alla så fel på, den ÄNDA skillnaden på någon som har prövotid och en som inte har är följade; om du med prövotid skulle få ditt körkort indraget, så MÅSTE du ta om teoriprov, uppkörning, risk etta samt risk tvåa, har du inte prövotid så får du tillbaka ditt körkort efter. Gränserna för när dom tar ditt körkort förändras inte om du har ditt körkort på prövotid. Jag hade fortfarande mitt körkort på prövotid när jag fick böter.

Senast redigerat av maxx1y (9 september 2021)

BMW 535d "E61 LCI" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang