B230f 3 cylindrar efter kam byte

Kebabtekniker
29 maj · 27 Inlägg
#1

Tjena tjena min 740 92a gl går på 3 cylindrar efter kam byte från m kam till vx3 kam. Inte rört något i tändväg förutom fördelaren in och ut ur kammen. Motorn var noll ställd innan och remmen har ej hoppat på vevaxeln eller kamaxeln. Hjälp tack

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 maj · 4 413 Inlägg
#2

Är det gnista på alla stiften ?

Kebabtekniker
29 maj · 27 Inlägg
#3

axxet skrev:
Är det gnista på alla stiften ?

Kan kolla senare håller på att ta bort kammen nu och ska kolla ventilerna. Min gissning är att nån ventil har gått och nån cylinder är komplös

Kebabtekniker
29 maj · 27 Inlägg
#4

Hittade felet! Spåret till rotorn på kammen satt fel. Till nästa problem nån som vet hur den ska sitta?

Kebabtekniker
29 maj · 27 Inlägg
#5

Orginal kammen på gnista på alla stift. Soppa i alla cylindrar. Luktar soppa i ventilkåpan nu. Vad kan det vara?

Marcus_89 Biltokig elektriker
29 maj · 3 168 Inlägg
#6

Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.

Senast redigerat av Marcus_89 (29 maj )

Kebabtekniker
29 maj · 27 Inlägg
#7

Marcus_89 skrev:
Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.

Oljan luktar inte så förfärligt. Ska göra ett komptest imorgon och se vad resultatet blir. Blir troligtvis att riva topp och hela köret. Är vx3 kammen så mycket vassare att den kan ta sönder en ventil i en f som har går 30k mil?

Steff240
29 maj · 184 Inlägg
#8

En vx3 kam är inte speciellt vass så den tar inte sönder några ventiler, dom hade gått sönder oavsett om dom nu är så dåliga.

Hur menar du att spåret i kammen var fel? Det finns mig veterligt bara en variant...

Marcus_89 Biltokig elektriker
30 maj · 3 168 Inlägg
#9

Kebabtekniker skrev:

Marcus_89 skrev:
Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.

Oljan luktar inte så förfärligt. Ska göra ett komptest imorgon och se vad resultatet blir. Blir troligtvis att riva topp och hela köret. Är vx3 kammen så mycket vassare att den kan ta sönder en ventil i en f som har går 30k mil?

Går kamremmen av på en b230f så händer inget med ventilerna. Det kan stå fullt öppna men krockar inte med kolvarna ändå. Men någon ventilfjäder kan har gett med sig när du har monterat kammen. Skruvade du ner varje kamöverfall lite åt gången när du monterade kammen?

Antar att du menade att du vände fördelaren 180 grader fel när du monterade. Så den inte skickade ut gnista till rätt cylindrar? Sen vände tillbaka fördelaren 180 grader igen?

Kebabtekniker
30 maj · 27 Inlägg
#10

Marcus_89 skrev:

Kebabtekniker skrev:

Marcus_89 skrev:
Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.

Oljan luktar inte så förfärligt. Ska göra ett komptest imorgon och se vad resultatet blir. Blir troligtvis att riva topp och hela köret. Är vx3 kammen så mycket vassare att den kan ta sönder en ventil i en f som har går 30k mil?

Går kamremmen av på en b230f så händer inget med ventilerna. Det kan stå fullt öppna men krockar inte med kolvarna ändå. Men någon ventilfjäder kan har gett med sig när du har monterat kammen. Skruvade du ner varje kamöverfall lite åt gången när du monterade kammen?

Antar att du menade att du vände fördelaren 180 grader fel när du monterade. Så den inte skickade ut gnista till rätt cylindrar? Sen vände tillbaka fördelaren 180 grader igen?

Skruvade dit överfallen lite åt gången som man ska och precis vred fördelaren 180 grader fel men sitter rätt nu. Ska ta komp prov nu så får vi se vad som har hänt

Kebabtekniker
30 maj · 27 Inlägg
#11

Spridarna öppnas ej eller är igentäppta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang