Volvo S80 Halvljuset fungerar inte *LÖST*

Danne_1977
29 maj · 3 169 Inlägg
#1

Jag har testat byta relä till ett par olika, och shunten har jag bytt också, det klickar i relät när jag vrider på ljusomkopplaren, för övrigt har jag testat byta omkopplaren också utan resultat. Jag har ingen aning om vad som kan vara fel, all annan belysning fungerar fint men inte halvljuset..

Nån som har nån aning om vad som kan vara fel ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-91be577b8324b366c47c0111605b15d2.jpg

Senast redigerat av Danne_1977 (30 maj )

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 maj · 4 413 Inlägg
#2

Förmodar att du kollat säkring, om det finns någon..
Om man är elkunning och klurig , så kan man spänningssätta plus 12 volt på reläutgången mot lamporna..
MEN gör man fel så kostar det rejält..
Men däremot kan du mäta om du har plus i relähållaren, för den ska ju vidare till lamporna när reläet drar..

Senast redigerat av axxet (29 maj )

Danne_1977
29 maj · 3 169 Inlägg
#3

Ja alltså, reläet sitter väldigt trångt till upp under instrumentbrädan i närheten av där säkringarna sitter, det är väldigt svårt att ens komma in med handen där och byta relä, man måste känna sig fram, går inte se nåt där.. kablarna från reläet går väl direkt till lamporna antar jag.. ? båda sidorna slutade fungera samtidigt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
husseman
30 maj · 429 Inlägg
#4

Hmm, vet inte din årsmodell men hyfsat ny så kan du testa CEM o så vidare med diagnos. Gissar på nåt skit med Styrboxen i ditt fall. Lycka till/ Husse

Danne_1977
30 maj · 3 169 Inlägg
#5

Jag har ingen aning om vad som är fel.. hela lampor, relä är bytt, shunt lika så, även testat annan ljusomkopplare.. vette fan vad som är fel ...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
husseman
30 maj · 429 Inlägg
#6

Hehe- ibland känns allt tröstlöst, sen kopplar man in sitt Diagnosinstrument o tar bort lite felkoder. Vrider av tändningen o vrider på igen. Om det e´Gud eller Allah eller om det helt enkelt e´ felkoderna som låst en modul låter ja vara osagt.. men gissar på det sista. Borde funka med ett vanligt Autocom på din S80.

Lycka till/husse

Danne_1977
30 maj · 3 169 Inlägg
#7

Jag har nu fått till så det lyser men blir varmt i kontakten bakom lampan i halvljus så få stänga av direkt, syns att det blivit lite varmt där Shunten sitter också. Shunten hade jag satt fel innan så inte konstigt att det inte fungerade. Nån som vet hur jag kan mäta för att ta reda på vad som kan orsaka att det börjar ryka i sockeln på lampan ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
30 maj · 3 169 Inlägg
#8

Det syns var det blivit varmt

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-308d8b385f9ae9214cd71e84390cf72b.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
30 maj · 3 169 Inlägg
#9

Där shunten ska sitta mäter jag 11,87 volt med tändningen påslagen,

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-f9d0d98bd1b875fb140c43c6272dd2a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-2c22c3e3f6f36d31ee2081ff75d69350.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
jaka54
30 maj · 3 787 Inlägg
#10

Hej!
Och du har laddat batteriet? (minst 12,6V).

Hilmer
30 maj · 1 424 Inlägg
#11

Hur uppkom felet?
Du har inte satt i starkare lampor eller nåt?
Kollat alla säkringar, det finns både vid A-stolpen och i motorrummet som är till ljuset.

Danne_1977
30 maj · 3 169 Inlägg
#12

jaka54 skrev:
Hej!
Och du har laddat batteriet? (minst 12,6V).

Batteriet är ett nytt 95Ah Varta... och har bytt kolbryggan i generatorn också eftersom den som satt där var totalt slut och den laddade inte i nån ordning..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
30 maj · 3 169 Inlägg
#13

Hilmer skrev:
Hur uppkom felet?
Du har inte satt i starkare lampor eller nåt?
Kollat alla säkringar, det finns både vid A-stolpen och i motorrummet som är till ljuset.

Felet uppkom för 1.5år sen när jag skulle montera Xenon som jag gjort i väldigt många bilar senaste 10åren, men den här gången hände nåt, det var vinter och kallt ute och jag ville inte vara ute o hålla på, nu för några dagar sen började jag fixa iordning bilen lite för att få den på vägen igen och såg var jag kunde hissa ner CEM och hittade alla säkringar till ljuset, säkringen i motorutrymmet hade faktiskt gått sönder, så den bytte jag, gjorde rent lite här och där, dubbelkollade vissa saker och mätte lite... nu fungerar det.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
30 maj · 3 169 Inlägg
#14

Problemet är nu löst, jag gjorde rent lite, hittade en trasig säkring i motorutrymmet för halvljuset som jag bytte, mätte lite och fixade lite med kontakter osv på lampor så nu är problemet avhjälpt, jag vill tacka alla som kommit med tips och trix.. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-9a833862ff7fdabdfabefcb2f499c723.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang