7.4 gi. Dör ibland vid gas avdrag. Och vid långvarig tomgångs körning

Cobalt233
2 juni · 4 Inlägg
#1

Har en penta 7.4gi big block V8 med insprut från 1998. Det är en båtmotor

När man kör i planingsfart och drar av till lägsta dör motorn 2av10 gånger

Åker man och glider på lägsta fart långa sträckor dör motorn 1av50 gånger.

Maxar man i 50knop och slår av helt (hastigt) dör den varige gång. (Så kör jag inte men andra V8or beter sig inte så)

Problemet har varit i flera år och blir varken bättre eller sämre.

Motorn startar direkt efter den dött.
Tomgångsvarv och topp fart är exakt som det ska vara. Allt går klockrent
Det händer varm som kall.

Det jag bytt och kollat

Ingen tjuvluft
Tomgångsmotor
Mapsensor
Gasspjällsläges givare
Lågtrycks pump
Högtrycks pump
Bränslefilter
Tändstift
Tändkablar
Rotor
Spridare rengjorda med ultraljudstvätt
Iac ventil rengjord
Tempgivare insug
Luftning tank ej igensatt

Jag tror jag har bytt mer saker men inget jag kommer på nu.

Hoppas mitt första inlägg ger resultat! Har googlat flitigt i 3år

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
2 juni · 4 418 Inlägg
#2

Jag hade samma problem på min gamla klippogräsklippare och jag löste det enkelt med att höja tomgången lite..
Renovera förgasaren för närmare 500 kändes alldeles FÖR ovärt, när man med en simpel skruvmejsel löste problemet..smile

Cobalt233
2 juni · 4 Inlägg
#3

axxet skrev:
Jag hade samma problem på min gamla klippogräsklippare och jag löste det enkelt med att höja tomgången lite..
Renovera förgasaren för närmare 500 kändes alldeles FÖR ovärt, när man med en simpel skruvmejsel löste problemet..smile

Nu är det här en motor med insprut där en dator bestämmer vad och när allt ska hända. Men tack för du försöker smile

ProXem Hobby Fotograf
2 juni · 633 Inlägg
#4

Cobalt233 skrev:

axxet skrev:
Jag hade samma problem på min gamla klippogräsklippare och jag löste det enkelt med att höja tomgången lite..
Renovera förgasaren för närmare 500 kändes alldeles FÖR ovärt, när man med en simpel skruvmejsel löste problemet..smile

Nu är det här en motor med insprut där en dator bestämmer vad och när allt ska hända. Men tack för du försöker smile

Vissa insprutningsmotorer har ställskruv ändå till tomgången, bara så du vet. 

Men för att återgå till ditt problem, om den har insprut kanske det finns en OBD kontakt som du kan plugga in en dator i och kolla parametrar och se vad som faktiskt händer när du råkar ut för detta?

Cobalt233
2 juni · 4 Inlägg
#5

ProXem skrev:

Cobalt233 skrev:

axxet skrev:
Jag hade samma problem på min gamla klippogräsklippare och jag löste det enkelt med att höja tomgången lite..
Renovera förgasaren för närmare 500 kändes alldeles FÖR ovärt, när man med en simpel skruvmejsel löste problemet..smile

Nu är det här en motor med insprut där en dator bestämmer vad och när allt ska hända. Men tack för du försöker smile

Vissa insprutningsmotorer har ställskruv ändå till tomgången, bara så du vet. 

Men för att återgå till ditt problem, om den har insprut kanske det finns en OBD kontakt som du kan plugga in en dator i och kolla parametrar och se vad som faktiskt händer när du råkar ut för detta?

Det var nytt för mig. Jag har ingen skruv.

Problemet är att det är långt med 30kärra tills närmsta penta verkstad.

Penta har ett eget system så det är ingen vanlig obd kontakt eller instrument.

Finns ett plagiat instrument på eBay för 20k så det är inget alternativ.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang