Överdriven oljekonsumtion BMW E39 525i

nizgo
9 juni 2020 · 8 Inlägg

Tjena!!

Jag har en BMW E39 525i från 2002, den går väldigt fint och är pigg i motorn, jag fick hem den nyligen och har servat den men olja, oljefilter etc.

Jag har ett problem, jag har känt efter och när jag precis fick bilen så lös oljelampan när jag kom hem med den, när jag stängde av bilen bara, inte när den va på, vilket tror jag tyder på låg oljenivå.

Efter 2 dagar så kom den gula oljelampan igen och den lös när bilen var igång. Jag kollade oljenivån när jag köpte den och den var i mitten av MIN och MAX. Nu var den under MIN, efter 2 dagar.

Efter att jag serva den och bytte olja så var lampan borta, tills efter 5 dagar drygt då den börja lysa igen, då oljenivån var återigen under MIN. Jag har fyllt på 3-4 deciliter varje gång den hamnar under MIN så den hamnar återigen på MAX.

Oljesticka:
MIN*******--MAX
efter 5 dagar:
MIN*------------MAX

Jag har kollat om den läcker lite enkelt, inget djupt. Den gör inte det, det läcker ingenstans, ska prova tvätta och göra rent under för att se vart pengarna rinner varje vecka.

Har också hört om att dessa bilar dra olja men absolut inte såhär mycket som min gör, är det någon som kan göra en lista på vad jag kan kolla på eller vad detta kan bero på? bilen har rullat ungefär 25xxx mil.

Tacksam för hjälp! vill fixa det ganska akut då jag har lite andra planer för bilen som jag inte vill ska rinna ut i sanden på grund av tiden.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag skickar in en brasklapp med att det tydligen blir till att byta kannringar på autobahnracern..
Jag fick göra det på min gräsklippare när den drack förmycket av det svarta guldet..smile
Men till att börja med så kan du ju kolla kompen..
Jag kan göra lite reklam för biltemas komp-apparat som kostar runt 200kr..
PS: avgasrenaren är väl snart nerkletad med all olja som passerat, bränd eller obränd....
Så en nyinvestering i nämnda avgasrenare kan komma som ett brev på posten så småningom när besiktningen sagt sitt..

Senast redigerat av axxet (9 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Thompa71
9 juni 2020 · 15 Inlägg

Ställen som du kan kolla är, runt oljetråget, ventilkåpan, oljefilterhuset.
Om vevhusventilationen är igentäppt med hjälp av oljelocket, sök på info. på
nätet.
Innan du river motorn kanske WD40-metoden kan funka.
Vilken olja kör du med? Jag kör med Shell Helix 5w-40, tycker den tar minst då.
Min förbrukning är väldigt olika, ibland kör jag 200 mil mellan min och max, ibland 75-100 mil.
En del rekommenderar oljan som används i M5 motorerna dvs 10w-60 men det
skulle jag inte fundera på i första taget.
Hoppas det löser sig och ge inte upp även om känns trist att den drar olja.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Iofs så är oljan billig ännu..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
nizgo
9 juni 2020 · 8 Inlägg

Thompa71 skrev:
Ställen som du kan kolla är, runt oljetråget, ventilkåpan, oljefilterhuset.
Om vevhusventilationen är igentäppt med hjälp av oljelocket, sök på info. på
nätet.
Innan du river motorn kanske WD40-metoden kan funka.
Vilken olja kör du med? Jag kör med Shell Helix 5w-40, tycker den tar minst då.
Min förbrukning är väldigt olika, ibland kör jag 200 mil mellan min och max, ibland 75-100 mil.
En del rekommenderar oljan som används i M5 motorerna dvs 10w-60 men det
skulle jag inte fundera på i första taget.
Hoppas det löser sig och ge inte upp även om känns trist att den drar olja.

Jag använder 5w30 longlife från biltema, vet att man inte ska snåla med billig olja men det var lite budget och stress inför förra månaden när jag precis fick bilen och skulle serva. Så den drar mindre med 5w40? vad är skillnaden? Och om din drar så mycket mellan min och max, hur länge har den gjort det? är det normalt att den ska sluka i sig ungefär 5 deciliter olja var 100-200 mil?

Mew
9 juni 2020 · 2 156 Inlägg

Min gamla E39 bytte jag olja på en gång om året, behövde aldrig fylla på mellan oljebytena. Hade den i 5 år, körde den mellan 22k-28k mil. Fungerade klockrent vid försäljning med. Så drar den så pass mycket är något fel. Som nämnts innan, kolla komp och eventuella läckor. Även kylarvätskan, ser den bra ut? Lite OT men ändå värt att nämna är att dessa aluminiummotorer är väldigt känsliga mot överhettning, så var försiktig på den punkten. För övrigt mycket trevliga motorer och bilar, bara man håller efter dem.

Senast redigerat av Mew (9 juni 2020)

zzr9409209
9 juni 2020 · 716 Inlägg

Mellan min-max är väll 1 Liter...

nizgo
9 juni 2020 · 8 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Mellan min-max är väll 1 Liter...

3-4 deciliter sa en vän som har lite mer erfarenhet, är du säker?

nizgo
9 juni 2020 · 8 Inlägg

Mew skrev:
Min gamla E39 bytte jag olja på en gång om året, behövde aldrig fylla på mellan oljebytena. Hade den i 5 år, körde den mellan 22k-28k mil. Fungerade klockrent vid försäljning med. Så drar den så pass mycket är något fel. Som nämnts innan, kolla komp och eventuella läckor. Även kylarvätskan, ser den bra ut? Lite OT men ändå värt att nämna är att dessa aluminiummotorer är väldigt känsliga mot överhettning, så var försiktig på den punkten. För övrigt mycket trevliga motorer och bilar, bara man håller efter dem.

Absolut! Min överhettar ifall den står på tomgång för länge, men den går tillbaka till arbetstemperatur direkt när jag kör iväg.

Utmarks-Loke
10 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Blåryker bilen? Om den dricker så mycket olja borde det synas. Dessutom kan katalysatorn vara förstörd i såna fall. Orsak är väl antingen dåliga kolvringar eller ventillyftare i såna fall. Ingetdera är enkla reparationer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang