Reparation av rost / skada

Siickest
12 juni 2020 · 3 Inlägg

Hejsan!

Jag äger en Audi A3 - 07:a som gått ungefär 27k mil, vilket jag bara har som en pendar bil. Men nu är det så att det är inte så himla vacker pga sina skador/rost. Jag har funderat ett tag på att köpa en annan bil men ändå inte, så har haft tankarna att ha den lite som projekt bil och något att träna på.

Så jag skulle vilja fixa detta skador/rost för att kunna få den att bli lite finare och kunna få lite kunskap i det hela för bilar framöver. Men jag är inte riktigt säker på vad det är man ska köpa för att göra det.

Jag tänker att man behöver köpa en slip för att fixa "bubblorna osv", spakel för att fixa vid rosten? Sen då färg och lite andra grejor, men ville kolla med er här om råd och tips vad man kan göra.

Det är inte så att jag komma få det att bli perfekt direkt men med tiden som kommer så hoppas jag på det smile

Bilderna på skadorna/rost finns på länken.
https://www.garaget.org/mypage/?page=ga … lbum=77912

Tack för alla svar smile

Mvh // Siickest

Utmarks-Loke
12 juni 2020 · 5 809 Inlägg

Känner du ingen som har en stor kompressor och en bläster? Det är det bästa mot rost.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Detdär ser inte roligt ut på min ära..
Jag blir nästan gråtfärdig när jag ser bilderna och förfallet..sad
När det gått så långt att det liknar gravrost så förstår man att problemet negligerats länge..
Här är jobb i många timmar tyvärr och man får räkna med att det är värre än det ser ut.
I detta fallet får man kolla så att det inte är rost igenom, för då blir det plåtbyte,alternativt bygga upp med nät om det blir stora hål efter att rosten avlägsnast..
Hur ser det ut under kärran egentligen, när det är såhär på utsidan?
Är det lika eftersatt där, så hade jag kört i samma skick tills besiktningen sagt stopp..
Nu när kärran gått 27k mil så ser man redan hur skroten vinkar in i fjärran..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
12 juni 2020 · 5 809 Inlägg

På en av bilderna ser man ju faktiskt att det är hål i nederkant skärmen, samt i något som kanske är tröskeln. Klart det går att lappa ihop med svetsen men det lär ju finnas mer som är nästan lika långt gånget. Jag får nog hålla med Axxet, strunta i att laga och kör så länge bilprovningen tillåter istället. Detta skulle varit åtgärdat redan för flera år sedan när det började komma. Men jag gissar att bilen gått mycket på grusvägar som sprätt upp gruskorn som slagit hål på lacken och sedan vägsalt i såren. Då kan det bli så här illa trots att bilen är ganska ny.

Lucif3r
12 juni 2020 · 2 182 Inlägg

Rost är i 99% av fallen betydligt mer utsträckande än vad man anar, när man väl börjar slipa.
Du får nog räkna med att du kommer behöva kapa och svetsa ny plåt på många ställen.
Nyare(ja, jag räknar en -07a som nyare :p) bilar överlag rostar oftast från insidan och ut, så när det väl syns utifrån är det "för sent" att göra mycket annat än kapa och svetsa.
Det är inte ovanligt att när man väl börjar slipa på "rost området", så visar det sig att området är 3-4 gånger så stort mot vad man från början trodde.

Det är extremt viktigt att du får bort ALL rost på området, annars är det bara slöseri med tid, ork och pengar - för rosten kommer tillbaka lika snabbt igen. Speciellt om rosten kommer innifrån, eftersom det är tämligen svårt att komma åt och slipa eller blästra insidan av plåten.

Så, sätt dig med en kopp kaffe och tänk över hurvida DU anser det är värt det eller ej. Jag törs nästan lova att "bara slipa lite och kasta på lite spackel" inte är ens i närheten av tillräckligt, och är helt enkelt bara onödigt jobb utan nytta.

Lite offtopic men.. Är Audi verkligen så dåliga att skroten börjar vinka redan vid ynka 27k mil? tongue

Mew
12 juni 2020 · 2 152 Inlägg

Du behöver ny plåt vid hjulhuset iallafall, inget snack om saken. Det lär nog tyvärr bli hål i många av de andra områdenaockså, när man börjar gräva i det. Det är MYCKET jobb, bara så du är medveten om det.
Det positiva i sammanhanget är att underredet brukar se rätt fint ut på bilarna, även om dörrar och skärmar ser ut att vara skrot. VAG har en hel del problem med lack (eller ja, rost), men det brukar bara vara kosmetiskt. Balkar och golv brukar vara helt okej.


Lucif3r skrev:
Lite offtopic men.. Är Audi verkligen så dåliga att skroten börjar vinka redan vid ynka 27k mil? tongue

Kanske inte ska låta tråden spåra för mycket åt det hållet... Men tyvärr har den koncernen (inte bara Audi) haft sådana problem, ja. Kolla valfri Passat, A6 etc av samma årsmodeller, dörrar och baklucka brukar vara rejält rostskadade.

torsen
12 juni 2020 · 7 198 Inlägg

I ditt ställe skulle jag, om det var min bil, förfara på följande sätt:

Skrapa med vass Morakniv bort rostbubblorna.
En blästring tar för mycket även av den friska delen av plåten, så det avråder jag av erfarenhet från.
Där det inte är hål bakom rostbubblorna behandlar du med "Rostätare" eller liknande.
Maskera av varje skada, så du inte förstorar skadan, och måla på primer och slutligen täcklack.
Om du sprejar blir det för tunt.
Spreja hellre i locket på burken, låt det mesta av lösningsmedlet avdunsta, måla därefter när färgen blivit lagom tjock, så att den inte rinner, med en liten pensel.
Bäst är att hålla på när utetemperaturen är så hög som möjligt, om du inte är i ett garage.

Rosthål bakom bubblorna kan åtgärdas på olika sätt.

Har du MIG(vilket jag inte tror att du har) så skär du ut med en DREMEL eller högvarvig rak tryckluftdriven slipmaskin lämplig bit - inte för stor - men heller inte så liten att det blir svårt att svetsa.

Har du varken tillgång till MIG eller DREMEL så avlägsnar du det skadade partiet på annat sätt.
Kolla bakom om det går att göra rent så att ett aluminiumnät kan appliceras med stålspackel.
Därefter finspackel + slipa + primer + täckfärg.

Ett alternativt sätt att fixa - inte reparera rostskador - är att applicera smältlim bakifrån om du kommer åt.
Köp tunn aluminiumtejp av den typ som är avsedd att reparera hängrännor med.
Tejpa över hålet/skadan på utsidan av karossen och pumpa på med smältlim på insidan.
När du avlägsnar aluminiumtejpen har du en så slät yta att det bara är att måla över med täckfärg.

Det allra "fuskigaste" är att bara aptera aluminiumtejpen över skada och sedan spreja några lager färg så att tejpskarven "försvinner"(döljs).

Ingen av ovanstående åtgärder är "reparationer" utan bara ett sätt att dölja rostskador.
Enda riktiga, på sikt, är att byta den defekta karossdelen.

Upp till dig själv att avgöra hur mycket arbete du vill och kan lägga ner på att dölja respektive reparera rostskadan, med tanke på bilens värde och hur länge du tänker behålla den.

Smältlimsmetoden höll på en Mercedes GW-agen över 2 år.
Båda "hundbenen" och runt bakljusarmaturerna "behandlades".
Upplyste köparen om min "reparation.
Han skrattade och sa att det var fint gjort.
Såg bilen ett par år senare och "reparationen" höll fortfarande.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2020 · 4 917 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 5622a7.jpg
Jag har lovat att visa kärran tidigare, men inte kommit till skott..
Men nu är den här och den är 5 år äldre än den som diskuteras..
Det svarta som syns är inte rost, utan skt , för den har inte blivit tvättad på ett tag..smile
Den har gått över 26 tusen mil..
Anledningen till att just den delen av kärran visas beror på att när jag kollat andra corollor,så har dom börjat rosta framför bakhjulet..men det finns inget här eftersom "rostjagaren " varit framme i tid..smile
Den körs dagligen och den står även ute alltid eftersom jag inte har garage..

Senast redigerat av axxet (12 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Siickest
12 juni 2020 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Känner du ingen som har en stor kompressor och en bläster? Det är det bästa mot rost.

Jag känner ingen med detta tyvärr tongue

axxet skrev:
Detdär ser inte roligt ut på min ära..
Jag blir nästan gråtfärdig när jag ser bilderna och förfallet..sad
När det gått så långt att det liknar gravrost så förstår man att problemet negligerats länge..
Här är jobb i många timmar tyvärr och man får räkna med att det är värre än det ser ut.
I detta fallet får man kolla så att det inte är rost igenom, för då blir det plåtbyte,alternativt bygga upp med nät om det blir stora hål efter att rosten avlägsnast..
Hur ser det ut under kärran egentligen, när det är såhär på utsidan?
Är det lika eftersatt där, så hade jag kört i samma skick tills besiktningen sagt stopp..
Nu när kärran gått 27k mil så ser man redan hur skroten vinkar in i fjärran..

Det är ju den saken, det har gått långt och gamla ägaren har inte tagit hand om den alls. Köpte den för att pendla fram och tbx till jobbet, men har tagit hand om den så gott det går. Därför är det så surt att den ser ut som den gör och vill kanske fixa till den. Men så har den gått långt och ganska mycket rost osv. Så kan vara lika bra att man bara kör med den tills den dör.

Utmarks-Loke skrev:
På en av bilderna ser man ju faktiskt att det är hål i nederkant skärmen, samt i något som kanske är tröskeln. Klart det går att lappa ihop med svetsen men det lär ju finnas mer som är nästan lika långt gånget. Jag får nog hålla med Axxet, strunta i att laga och kör så länge bilprovningen tillåter istället. Detta skulle varit åtgärdat redan för flera år sedan när det började komma. Men jag gissar att bilen gått mycket på grusvägar som sprätt upp gruskorn som slagit hål på lacken och sedan vägsalt i såren. Då kan det bli så här illa trots att bilen är ganska ny.

Det är ganska mycket undertill såg jag idag när jag lyfte upp den, hade inte sett det innan så är mycket mer jobb än vad jag trodde.




Lucif3r skrev:
Rost är i 99% av fallen betydligt mer utsträckande än vad man anar, när man väl börjar slipa.
Du får nog räkna med att du kommer behöva kapa och svetsa ny plåt på många ställen.
Nyare(ja, jag räknar en -07a som nyare :p) bilar överlag rostar oftast från insidan och ut, så när det väl syns utifrån är det "för sent" att göra mycket annat än kapa och svetsa.
Det är inte ovanligt att när man väl börjar slipa på "rost området", så visar det sig att området är 3-4 gånger så stort mot vad man från början trodde.

Det är extremt viktigt att du får bort ALL rost på området, annars är det bara slöseri med tid, ork och pengar - för rosten kommer tillbaka lika snabbt igen. Speciellt om rosten kommer innifrån, eftersom det är tämligen svårt att komma åt och slipa eller blästra insidan av plåten.

Så, sätt dig med en kopp kaffe och tänk över hurvida DU anser det är värt det eller ej. Jag törs nästan lova att "bara slipa lite och kasta på lite spackel" inte är ens i närheten av tillräckligt, och är helt enkelt bara onödigt jobb utan nytta.

Lite offtopic men.. Är Audi verkligen så dåliga att skroten börjar vinka redan vid ynka 27k mil? tongue

Få ta en tanke på detta absolut, kan nog bara bli så att man kör tills den dör eller att den inte klara besiktningen och därefter köpa något nyare med bättre skick.



torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag, om det var min bil, förfara på följande sätt:

Skrapa med vass Morakniv bort rostbubblorna.
En blästring tar för mycket även av den friska delen av plåten, så det avråder jag av erfarenhet från.
Där det inte är hål bakom rostbubblorna behandlar du med "Rostätare" eller liknande.
Maskera av varje skada, så du inte förstorar skadan, och måla på primer och slutligen täcklack.
Om du sprejar blir det för tunt.
Spreja hellre i locket på burken, låt det mesta av lösningsmedlet avdunsta, måla därefter när färgen blivit lagom tjock, så att den inte rinner, med en liten pensel.
Bäst är att hålla på när utetemperaturen är så hög som möjligt, om du inte är i ett garage.

Tack för det långa svaret och hur man kan göra smile Kan underlätta framöver om det är något man ska göra.

jaka54
12 juni 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Rostskadorna på din Audi går att fixa till men som sagts på annat håll så döljs den värsta rosten under färgen. Det är ungefär som med ett isberg, 10% ligger ovan vattenytan resten under.
Du har så pass mycket rostskador  att ny plåt måste svetsas dit på vissa ställen eller delar bytas ut. -Det är enkelt om du har tillgång till MIG-svets och vinkelslip  och plats att hålla till men har du inte det blir det enklast att lämna in bilen till en firma som kan åtgärda rostproblemet, men räkna med att det kommer att kosta åtskilliga tusen kronor.

Senast redigerat av jaka54 (12 juni 2020)

husseman
13 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ser ut som ett rostjobb som alla andra, Vinkelslip+ plåt+ Mig.svets. Ska du lämna in på verkstad så blir det dyrt. Inte om du känner nån som pular lite på fritiden o svetsar lite för "hemmabruk". Eller köp en Mig. o lär dig laga rost sj.  Ingen raketforskning direkt.  En perfekt bil att lära sig på.

Lycka till , hur du än gör.. mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang