Dra mer än vad bilen får dra på kroken men totalvikt på bil och släp under 3.5 ton. Vad händer?

Eleeb90
12 juni 2020 · 345 Inlägg

Hej! Vad händer om man med b kort. Blir stoppad och har en vagn som har en totalvikt på 1600 kg på papperet fast den kanske bara är lastad till en bruttovikt på 1400 kg och bilen bara får dra 1500 kg på kroken. Dock väger kombinationen under 3.5 ton. Både i teorin och praktiken
Är det fortfarande så att dom utgår från att vagnen väger 1600 kg fast den inte är det om man har b-kort? Jag tycker det är så fjantigt bara för att dom ska slippa väga.



Så sjukt också med dessa körkort. Egentligen borde man antingen få dra släp eller ej.
Dom borde ha ett släp kort för alla släp egentligen. Iaf för vissa kan inte dra släp. Sen borde man kunna ta be i samband med b kortet. Så är det ju med b96 iaf.
Tex så är det lagligt att dra ett tungt släp på 1800 kg med en Mazda 626 på b kort bara för att bilen är så lätt och det understiger 3500 kg.
I verkligheten är det dock långt mycket säkrare att dra ett sånt släp med en större tex jeep. Dock är det olagligt om man har b kort.
Så det mer osäkra att köra en gammal lätt bil med dålig fjädring klen motor är lagligt
Medan det mer säkra att köra en tex jeep eller land Rover med bra fjädring och stark motor är olagligt. Fattar aldrig hur dom ska tänka.

xXSammy
12 juni 2020 · 6 569 Inlägg

Om bilen får bara dra 1500kg så är den inte konstruerad för bättre, kan fungera att dra tyngre men kan också sluta med knäckt infästning av draget.

Söker du en vettig dragbil så får du dra 3 ton efter en Ford Ranger 07

De/Dem
Utmarks-Loke
12 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Så sjukt också med dessa körkort. Egentligen borde man antingen få dra släp eller ej.
Dom borde ha ett släp kort för alla släp egentligen. Iaf för vissa kan inte dra släp.

Dra klarar de flesta, men det är kul att se när vissa backar.

granadadr
12 juni 2020 · 7 286 Inlägg

en fråga,, får lite tvetydiga signaler,, är maxvikten på draget 1500? eller får den bara dra 1500 på b Kort ?

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
simlar
12 juni 2020 · 5 524 Inlägg

Håller med om att reglerna är idiotiska.
Har själv än så länge bara B-kort så får bara dra 750kg släp med Amaroken trots bilen är godkänd för 3200kg släp, men med så gott som vilken mindre bil som helst får jag lagligt dra avsevärt tyngre släp än 750kg med B-kort.

Det som gäller med B-kort är max 3500kg totalvikt och då räknas totalvikt på dragbilen och totalvikt på släpet.
Sen måste du även ha koll på vad bilen får dra, bilen är sällan godkänd för över 1500kg fastän totalvikten på ekipaget understiger 3500 får du då ändå bara dra så tungt biltillverkaren godkänt.

Egentligen borde B96-utbildningen ingå i B-kortet så det åtminstone ingår lite släpkörning eller helt ta bort att man får köra släp på endast B-kort så B96 eller BE krävs för att ens få koppla släp på kroken.

Senast redigerat av simlar (12 juni 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Niklas_J
12 juni 2020 · 152 Inlägg

Släpets totalvikt högre än vad bilen får dra på B-kort= framförande av ekipage utan behörighet. Dvs olovlig körning.

Myhran
12 juni 2020 · 452 Inlägg

Sen har vi nästa roliga grej med ex husvagnar med en totalvikt på 1200kg för att klara att dras på b-kort, men med en tjänstevikt på 1140kg. Så har man 60kg att lasta. Så med full vattentank, 2 p11 gasol förtält och fylld kyl, samt kläder osv har man lätt 100% överlast vilket är körkort på plats samt åklagare, BE kort är det ända rätta!

Med vänlig hälsning,

Eleeb90
13 juni 2020 · 345 Inlägg

granadadr skrev:
en fråga,, får lite tvetydiga signaler,, är maxvikten på draget 1500? eller får den bara dra 1500 på b Kort ?

Maxvikten på draget är 1500 kr. Jag menar att om man drar en tex husvagn som har totalvikt på 1600 på papperet men i verkligheten väger den 1400 kg bruttovikt just där och då.

Eleeb90
13 juni 2020 · 345 Inlägg

simlar skrev:
Håller med om att reglerna är idiotiska.
Har själv än så länge bara B-kort så får bara dra 750kg släp med Amaroken trots bilen är godkänd för 3200kg släp, men med så gott som vilken mindre bil som helst får jag lagligt dra avsevärt tyngre släp än 750kg med B-kort.

Det som gäller med B-kort är max 3500kg totalvikt och då räknas totalvikt på dragbilen och totalvikt på släpet.
Sen måste du även ha koll på vad bilen får dra, bilen är sällan godkänd för över 1500kg fastän totalvikten på ekipaget understiger 3500 får du då ändå bara dra så tungt biltillverkaren godkänt.

Egentligen borde B96-utbildningen ingå i B-kortet så det åtminstone ingår lite släpkörning eller helt ta bort att man får köra släp på endast B-kort så B96 eller BE krävs för att ens få koppla släp på kroken.

Jag håller med dig. Att de borde ha någon mindre släpkörning på vanliga uppkörningen bara typ att man kan backa med släp,

Jag tycker också att det är orättvist med att de rättigheter man en gång haft får man behålla. Dvs de som tog b kort innan typ år 2000 något får köra snöskoter på det eller de som tog b kort innan typ 1996 får köra bussar som är b reggade trots att de väger typ 10 ton.

Haha fast de kan ju ändras i framtiden det med släpkörning på b kort och då är man glad att man får dra något iaf.

Själv kör jag med en gammal Audi 100 jag får dra min husvagn på 1550 kilo med den helt lagligt. 115 hk. 3an å full gas i vissa backar i värsta fall 2an haha smile

Eleeb90
13 juni 2020 · 345 Inlägg

Myhran skrev:
Sen har vi nästa roliga grej med ex husvagnar med en totalvikt på 1200kg för att klara att dras på b-kort, men med en tjänstevikt på 1140kg. Så har man 60kg att lasta. Så med full vattentank, 2 p11 gasol förtält och fylld kyl, samt kläder osv har man lätt 100% överlast vilket är körkort på plats samt åklagare, BE kort är det ända rätta!

Med vänlig hälsning,

Haha ja det är helt sjukt. Jag är så glad att jag har en gammal vagn jag har en tjänstevikt på 1250 kg å en last vikt på 250 kg med den. Det är riktigt bra smile sen kan du ju lasta i bilen också. Skulle nog kunna flytta ut hela mitt bohag i bilen å husvagn haha smile

jo de som tillverkar de nya husvagnarna borde tänka på vad folk villl ha med sig. Ingen husvagn eller husbil bör ha en mindre lastvikt än 100 kg iaf. Bara ett förtält kan väga iaf 50-60 kg

Ett tips är att de flesta lite äldre vagnarna har en bra lastvikt tom de mindre brukarmfå lasta 100 150 kg. Det räcker ju om man planerar å tänker smart va man måste ha med sig.

Vissa nya husvagnar är säkert nedtypade för att kunna dras på b kort.

granadadr
13 juni 2020 · 7 286 Inlägg

Eleeb90 skrev:

granadadr skrev:
en fråga,, får lite tvetydiga signaler,, är maxvikten på draget 1500? eller får den bara dra 1500 på b Kort ?

Maxvikten på draget är 1500 kr. Jag menar att om man drar en tex husvagn som har totalvikt på 1600 på papperet men i verkligheten väger den 1400 kg bruttovikt just där och då.

husvagn blir alltid överlast i typ wink har en vagn som har 250 kg lastvikt å endå har jag ca 60 kg överlast wink  tro mig 250 kg låter mkt men poff så är det överlast endå smile

granadadr
13 juni 2020 · 7 286 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Myhran skrev:
Sen har vi nästa roliga grej med ex husvagnar med en totalvikt på 1200kg för att klara att dras på b-kort, men med en tjänstevikt på 1140kg. Så har man 60kg att lasta. Så med full vattentank, 2 p11 gasol förtält och fylld kyl, samt kläder osv har man lätt 100% överlast vilket är körkort på plats samt åklagare, BE kort är det ända rätta!

Med vänlig hälsning,

Haha ja det är helt sjukt. Jag är så glad att jag har en gammal vagn jag har en tjänstevikt på 1250 kg å en last vikt på 250 kg med den. Det är riktigt bra smile sen kan du ju lasta i bilen också. Skulle nog kunna flytta ut hela mitt bohag i bilen å husvagn haha smile

jo de som tillverkar de nya husvagnarna borde tänka på vad folk villl ha med sig. Ingen husvagn eller husbil bör ha en mindre lastvikt än 100 kg iaf. Bara ett förtält kan väga iaf 50-60 kg

Ett tips är att de flesta lite äldre vagnarna har en bra lastvikt tom de mindre brukarmfå lasta 100 150 kg. Det räcker ju om man planerar å tänker smart va man måste ha med sig.

Vissa nya husvagnar är säkert nedtypade för att kunna dras på b kort.

joo går att välja totvikt på nya vagnar,, då jag har BE så skulle jag välja 350 kg lastvikt smile  å idag så får de flesta bilar knappt dra något på B kort ex min mongo, får dra 1180 på B men 2000 på B96 å Be smile så om man ska dra släp å husvagn,, så är mitt tips ta B96 är bara en enkel uppkörning så blir ej så dyrt alls polaren gjorde det i våras,, hyrde släp 800, uppkörning TROR jag var typ en 1000,, plus kort å lite annat sen,,

Myhran
13 juni 2020 · 452 Inlägg

granadadr skrev:

Eleeb90 skrev:

Myhran skrev:
Sen har vi nästa roliga grej med ex husvagnar med en totalvikt på 1200kg för att klara att dras på b-kort, men med en tjänstevikt på 1140kg. Så har man 60kg att lasta. Så med full vattentank, 2 p11 gasol förtält och fylld kyl, samt kläder osv har man lätt 100% överlast vilket är körkort på plats samt åklagare, BE kort är det ända rätta!

Med vänlig hälsning,

Haha ja det är helt sjukt. Jag är så glad att jag har en gammal vagn jag har en tjänstevikt på 1250 kg å en last vikt på 250 kg med den. Det är riktigt bra smile sen kan du ju lasta i bilen också. Skulle nog kunna flytta ut hela mitt bohag i bilen å husvagn haha smile

jo de som tillverkar de nya husvagnarna borde tänka på vad folk villl ha med sig. Ingen husvagn eller husbil bör ha en mindre lastvikt än 100 kg iaf. Bara ett förtält kan väga iaf 50-60 kg

Ett tips är att de flesta lite äldre vagnarna har en bra lastvikt tom de mindre brukarmfå lasta 100 150 kg. Det räcker ju om man planerar å tänker smart va man måste ha med sig.

Vissa nya husvagnar är säkert nedtypade för att kunna dras på b kort.

joo går att välja totvikt på nya vagnar,, då jag har BE så skulle jag välja 350 kg lastvikt smile  å idag så får de flesta bilar knappt dra något på B kort ex min mongo, får dra 1180 på B men 2000 på B96 å Be smile så om man ska dra släp å husvagn,, så är mitt tips ta B96 är bara en enkel uppkörning så blir ej så dyrt alls polaren gjorde det i våras,, hyrde släp 800, uppkörning TROR jag var typ en 1000,, plus kort å lite annat sen,,

Om han klarade b96 kortet så enkelt så hade det inte varit speciellt mkt dyrare med ett BE, ända som skiljer idag är en skrivning och ett körkortstillstånd,


Sen problemet med husvagnar är att det inte riktigt väger sin tjänstevikt, för när de väger in dem har ofta tillverkaren kastat ur alla dynor och allt som sitter löst sen registrerar dem vagnen,
Detta medför att de 250kg man hade att lasta på papper i verkligheten var 150kg, och som sagt saker väger alltid mer än vad man tror, som ex fylld vattentank a 50 liter,

Mer BE körkort åt folket så de får lära sig mer om lastvikt och lastsäkring!

Med vänlig hälsning,

torsen
13 juni 2020 · 7 234 Inlägg

Ägde tidigare ett BÅLSTA bilsläp av aluminium med totalvikt 1.400 kg.
"Nedtypat" från 1.600 kg av föregående ägare genom klenare däck.
Tjänstevikt(egenvikt) 350 kg.
Kvar för last 1.050 kg max .
Dragbil max 1.410 kg.
Last = bil på släp = 1.090 kg.
Allt "löst" från bil på släp inklusive batteri i bagageutrymme på dragbil samt ramper på tak på dragbil.
Aldrig någon som kollade under minst 5 år.

Brådhis * Voff voff *
13 juni 2020 · 10 277 Inlägg

Niklas_J skrev:
Släpets totalvikt högre än vad bilen får dra på B-kort= framförande av ekipage utan behörighet. Dvs olovlig körning.

1 av 13 svar innehåller svar på trådskaparens fråga. Är det rekord? big_smile

Instämmer dock här, det blir tyvärr olovlig körning i trådskaparens fall ÄVEN om vagnens bruttovikt är lägre.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
14 juni 2020 · 345 Inlägg

Brådhis skrev:

Niklas_J skrev:
Släpets totalvikt högre än vad bilen får dra på B-kort= framförande av ekipage utan behörighet. Dvs olovlig körning.

1 av 13 svar innehåller svar på trådskaparens fråga. Är det rekord? big_smile

Instämmer dock här, det blir tyvärr olovlig körning i trådskaparens fall ÄVEN om vagnens bruttovikt är lägre.

Hehe jo men det är lungt. Jag fick då ett bra svar på min fråga iaf. Sen anade jag att det var så.

Eleeb90
14 juni 2020 · 345 Inlägg

Myhran skrev:

granadadr skrev:

Eleeb90 skrev:

Haha ja det är helt sjukt. Jag är så glad att jag har en gammal vagn jag har en tjänstevikt på 1250 kg å en last vikt på 250 kg med den. Det är riktigt bra smile sen kan du ju lasta i bilen också. Skulle nog kunna flytta ut hela mitt bohag i bilen å husvagn haha smile

jo de som tillverkar de nya husvagnarna borde tänka på vad folk villl ha med sig. Ingen husvagn eller husbil bör ha en mindre lastvikt än 100 kg iaf. Bara ett förtält kan väga iaf 50-60 kg

Ett tips är att de flesta lite äldre vagnarna har en bra lastvikt tom de mindre brukarmfå lasta 100 150 kg. Det räcker ju om man planerar å tänker smart va man måste ha med sig.

Vissa nya husvagnar är säkert nedtypade för att kunna dras på b kort.

joo går att välja totvikt på nya vagnar,, då jag har BE så skulle jag välja 350 kg lastvikt smile  å idag så får de flesta bilar knappt dra något på B kort ex min mongo, får dra 1180 på B men 2000 på B96 å Be smile så om man ska dra släp å husvagn,, så är mitt tips ta B96 är bara en enkel uppkörning så blir ej så dyrt alls polaren gjorde det i våras,, hyrde släp 800, uppkörning TROR jag var typ en 1000,, plus kort å lite annat sen,,

Om han klarade b96 kortet så enkelt så hade det inte varit speciellt mkt dyrare med ett BE, ända som skiljer idag är en skrivning och ett körkortstillstånd,


Sen problemet med husvagnar är att det inte riktigt väger sin tjänstevikt, för när de väger in dem har ofta tillverkaren kastat ur alla dynor och allt som sitter löst sen registrerar dem vagnen,
Detta medför att de 250kg man hade att lasta på papper i verkligheten var 150kg, och som sagt saker väger alltid mer än vad man tror, som ex fylld vattentank a 50 liter,

Mer BE körkort åt folket så de får lära sig mer om lastvikt och lastsäkring!

Med vänlig hälsning,

Aa egentligen är en husvagns tjänstevikt. all fast inredning inklusive dynor, full gasoltub och batteri. Vattentank och förtält ingår ej i tjänstevikten.

Ja jag har självmant läst be boken flera gånger innan jag började dra min husvagn å biltransport. Även om det var lagligt på b kort så ville jag ha lite koll på grejer som olika vikter, lastsäkring, säkerhetskontroll, backning m.m.

Ja man kan ju alltid skriva teoriprovet iaf. På be, c ,ce m.m. Är teoriprovet giltigt ett år alltså inte som på b kortet där de för närvarande 4 månader förut var det bara 2 månader men nu under Corona är det möjligt att få 6 månader haha. Enda med be är att uppkörningen är rätt dyr typ 1700 kr är det kväll eller helg typ 2100 kr haha smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juni 2020 · 13 736 Inlägg

simlar skrev:
Håller med om att reglerna är idiotiska.
Har själv än så länge bara B-kort så får bara dra 750kg släp med Amaroken trots bilen är godkänd för 3200kg släp, men med så gott som vilken mindre bil som helst får jag lagligt dra avsevärt tyngre släp än 750kg med B-kort.

Det som gäller med B-kort är max 3500kg totalvikt och då räknas totalvikt på dragbilen och totalvikt på släpet.
Sen måste du även ha koll på vad bilen får dra, bilen är sällan godkänd för över 1500kg fastän totalvikten på ekipaget understiger 3500 får du då ändå bara dra så tungt biltillverkaren godkänt.

Egentligen borde B96-utbildningen ingå i B-kortet så det åtminstone ingår lite släpkörning eller helt ta bort att man får köra släp på endast B-kort så B96 eller BE krävs för att ens få koppla släp på kroken.

får dra 800kg med tantens Seat arosa ;-)  får dra arbetskamratens   2axliga biltransport med den...   ett riktigt stort as får nog in 2st Arosor i den.. men  den väger bara 700kg  en alu vagn .. men polisen skulle sätta handbojor på mig direkt om dom såg det släpet efter en Arosa smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kvartz
14 juni 2020 · 33 Inlägg

tongue

Eleeb90 skrev:

simlar skrev:
Håller med om att reglerna är idiotiska.
Har själv än så länge bara B-kort så får bara dra 750kg släp med Amaroken trots bilen är godkänd för 3200kg släp, men med så gott som vilken mindre bil som helst får jag lagligt dra avsevärt tyngre släp än 750kg med B-kort.

Det som gäller med B-kort är max 3500kg totalvikt och då räknas totalvikt på dragbilen och totalvikt på släpet.
Sen måste du även ha koll på vad bilen får dra, bilen är sällan godkänd för över 1500kg fastän totalvikten på ekipaget understiger 3500 får du då ändå bara dra så tungt biltillverkaren godkänt.

Egentligen borde B96-utbildningen ingå i B-kortet så det åtminstone ingår lite släpkörning eller helt ta bort att man får köra släp på endast B-kort så B96 eller BE krävs för att ens få koppla släp på kroken.

Jag håller med dig. Att de borde ha någon mindre släpkörning på vanliga uppkörningen bara typ att man kan backa med släp,

Jag tycker också att det är orättvist med att de rättigheter man en gång haft får man behålla. Dvs de som tog b kort innan typ år 2000 något får köra snöskoter på det eller de som tog b kort innan typ 1996 får köra bussar som är b reggade trots att de väger typ 10 ton.

Fast den "lyxen" har man endast om man senare inte/aldrig har fått körkort återkallat av någon orsak, för då "bortfaller" den direkt......

Själv tog jag mitt 1984 och får alltså framföra sånt "ekipage" big_smile tongue

trubbelturbo
14 juni 2020 · 1 459 Inlägg

Man måste utgå vad som står i fältet "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B":
(Volkswagen Polo i exemplet)

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148603/148603-baf04b65eca492e898931f7d2adb7dba.jpg

Med denna Volkswagen Polo får du alltså, även om du bara har B-körkort, Dra ett släp som har en totalvikt på 1940kg. Dock får du inte lasta släpet så att bruttovikten blir högre än 1000kg.

Senast redigerat av trubbelturbo (14 juni 2020)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang