Honda Civic -14 - ACC abrupt slutat fungera

Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

Halloj!

Som rubriken lyder har min ACC abrupt slutat fungera i min civic 2014 års modell.

Jag tänker(främst hoppas kanske?) att det är något enkelt fel som någon givare eller säkring det kan vara fel på?

Vad har ni för tips på vad man kan göra själv innan man lämnar in den. Är helt novice när det gäller bilar så eventuella tips för vara ganska detaljerade smile

Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Det blir nog till att lämna in om man är totalt okunnig tyvärr..
Möjligtvis kan du kolla i handboken var säkringen til ac sitter..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

axxet skrev:
Det blir nog till att lämna in om man är totalt okunnig tyvärr..
Möjligtvis kan du kolla i handboken var säkringen til ac sitter..

Är det bara att plocka ur säkringen eller behöver man göra något före?

granadadr
13 juni 2020 · 7 268 Inlägg

troligtvis kondensorn som blivit hål i ,, hänt mig nyligen, då lägger den av,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

granadadr skrev:
troligtvis kondensorn som blivit hål i ,, hänt mig nyligen, då lägger den av,,

Jag tog en liten koll på bilen idag. Det jag kommit fram till:

•ACC slutat fungera abrupt.
•Gör ingen större skillnad om jag sätter temp på low eller 17,18 grader. Det är bara att den blåser mer / mindre.
•Enda säkringen jag hittade som var markerad med ACC var inne i bilen. Den såg hel ut.
•under huven kände jag på röret som var lite kallt, men antar det ska vara rejält kallt om det är fullt fungerande?

Vet inte om det är någon annan säkring under huven, eller något annat man kan titta på innan man ringer verkstaden för att invänta domen:).

Är det vanligt att AC:n ger upp på en 5 år gammal bil?

granadadr
13 juni 2020 · 7 268 Inlägg

Sparren skrev:

granadadr skrev:
troligtvis kondensorn som blivit hål i ,, hänt mig nyligen, då lägger den av,,

Jag tog en liten koll på bilen idag. Det jag kommit fram till:

•ACC slutat fungera abrupt.
•Gör ingen större skillnad om jag sätter temp på low eller 17,18 grader. Det är bara att den blåser mer / mindre.
•Enda säkringen jag hittade som var markerad med ACC var inne i bilen. Den såg hel ut.
•under huven kände jag på röret som var lite kallt, men antar det ska vara rejält kallt om det är fullt fungerande?

Vet inte om det är någon annan säkring under huven, eller något annat man kan titta på innan man ringer verkstaden för att invänta domen:).

Är det vanligt att AC:n ger upp på en 5 år gammal bil?

ej VANLIGT men kan ju hända,, vet en ny bil som kylde dåligt,, fabriken hade fuska med att fylla i gas,, som sagt TROLIGTVIS kondensorn som är kaputt, men lämna in för koll ,,

Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

granadadr skrev:

Sparren skrev:

granadadr skrev:
troligtvis kondensorn som blivit hål i ,, hänt mig nyligen, då lägger den av,,

Jag tog en liten koll på bilen idag. Det jag kommit fram till:

•ACC slutat fungera abrupt.
•Gör ingen större skillnad om jag sätter temp på low eller 17,18 grader. Det är bara att den blåser mer / mindre.
•Enda säkringen jag hittade som var markerad med ACC var inne i bilen. Den såg hel ut.
•under huven kände jag på röret som var lite kallt, men antar det ska vara rejält kallt om det är fullt fungerande?

Vet inte om det är någon annan säkring under huven, eller något annat man kan titta på innan man ringer verkstaden för att invänta domen:).

Är det vanligt att AC:n ger upp på en 5 år gammal bil?

ej VANLIGT men kan ju hända,, vet en ny bil som kylde dåligt,, fabriken hade fuska med att fylla i gas,, som sagt TROLIGTVIS kondensorn som är kaputt, men lämna in för koll ,,

Jag får göra det. Vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Så man har lite referensramar.

granadadr
13 juni 2020 · 7 268 Inlägg

Sparren skrev:

granadadr skrev:

Sparren skrev:

Jag tog en liten koll på bilen idag. Det jag kommit fram till:

•ACC slutat fungera abrupt.
•Gör ingen större skillnad om jag sätter temp på low eller 17,18 grader. Det är bara att den blåser mer / mindre.
•Enda säkringen jag hittade som var markerad med ACC var inne i bilen. Den såg hel ut.
•under huven kände jag på röret som var lite kallt, men antar det ska vara rejält kallt om det är fullt fungerande?

Vet inte om det är någon annan säkring under huven, eller något annat man kan titta på innan man ringer verkstaden för att invänta domen:).

Är det vanligt att AC:n ger upp på en 5 år gammal bil?

ej VANLIGT men kan ju hända,, vet en ny bil som kylde dåligt,, fabriken hade fuska med att fylla i gas,, som sagt TROLIGTVIS kondensorn som är kaputt, men lämna in för koll ,,

Jag får göra det. Vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Så man har lite referensramar.

ja på min mongo skulle det kosta 5000, att byta kondensor å fylla gas,, är ej orginalkondensorn då jag ej har garanti på bilen , men beror ju på felet,, sad

Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

granadadr skrev:

Sparren skrev:

granadadr skrev:

ej VANLIGT men kan ju hända,, vet en ny bil som kylde dåligt,, fabriken hade fuska med att fylla i gas,, som sagt TROLIGTVIS kondensorn som är kaputt, men lämna in för koll ,,

Jag får göra det. Vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Så man har lite referensramar.

ja på min mongo skulle det kosta 5000, att byta kondensor å fylla gas,, är ej orginalkondensorn då jag ej har garanti på bilen , men beror ju på felet,, sad

Jag förstår. Vet du om det kan täckas av någon försäkring eller är det bara att pynta och se glad ut?

panda666
13 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Det är faktiskt JÄTTE vanligt med ac och acc som strular, som en kära kollega som brukar säga att det är packningar överallt på hela biljäveln som blir torra och spricker osv. Många som inte kör sin ac hela året tills det blir varmt och sen har den hunnit torka och läcka osv. Man ska alltid låta ac vara på under alla årstider så att inget hinner torka och bli dåligt. Kan vara vad som helst som är trasigt nu men många fall så är det bara o fylla på, det första man gör är att fylla på med gas och samtidigt kolla ifall det läcker nånstans. Sen efter det ser man vad som händer, antingen håller den i gasen ett bra tag eller så försvinner den efter några dagar eller veckor, och då tar man det därifrån. Har tex farsans gamla mondeo st220 som han ägt i runt 7 år som ac alltid funkat iskallt på och sen har ja fått in en bmw på jobbet som är 2-3 år gammal men ac inte funkar alls på. Så din 2014 alltså 6 åriga bil är inte alls konstigt att acc strular på^^^

panda666
13 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Sparren skrev:

granadadr skrev:

Sparren skrev:

Jag får göra det. Vad är en rimlig kostnad för ett sånt jobb? Så man har lite referensramar.

ja på min mongo skulle det kosta 5000, att byta kondensor å fylla gas,, är ej orginalkondensorn då jag ej har garanti på bilen , men beror ju på felet,, sad

Jag förstår. Vet du om det kan täckas av någon försäkring eller är det bara att pynta och se glad ut?

Har du maskinskadeförsäkring kvar på bilen? halvförsäkring alltså? dom flesta bolag brukar ge tills bilen fyllt 8-10 år och eller tills bilen rullat 10-12.000mil totalt. tills en av dom når det först. Maskinskadeförsäkring brukar täcka klimatanläggning och sånt med ac. Kolla med din försäkring, kanske slipper med bara att betala självrisk.

Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

panda666 skrev:

Sparren skrev:

granadadr skrev:

ja på min mongo skulle det kosta 5000, att byta kondensor å fylla gas,, är ej orginalkondensorn då jag ej har garanti på bilen , men beror ju på felet,, sad

Jag förstår. Vet du om det kan täckas av någon försäkring eller är det bara att pynta och se glad ut?

Har du maskinskadeförsäkring kvar på bilen? halvförsäkring alltså? dom flesta bolag brukar ge tills bilen fyllt 8-10 år och eller tills bilen rullat 10-12.000mil totalt. tills en av dom når det först. Maskinskadeförsäkring brukar täcka klimatanläggning och sånt med ac. Kolla med din försäkring, kanske slipper med bara att betala självrisk.

Tack för input. Brukar verkstäder bara fylla på utan att göra en ordentlig felsökning mm? Tänker att det är någon miljömässig aspekt att de inte fyller på vind för våg? Men det vore ju gott om det bara är det. Det som känns osäkert är att det slutade fungera väldigt abrupt. Så kan ju vara något större också. Får in o kolla helt enkelt.

I försäkringsbrevet står det enl. Nedan. Återstår att se om det innefattar klimatanläggningen.

Försäkringens omfattning
Trafik
Om föraren är under 24 år
Premieskatt
Delkasko
-Brand -Stöld
-Glas -Stenskott -Räddning -Kris -Rättsskydd -Maskin

panda666
13 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Sparren skrev:

panda666 skrev:

Sparren skrev:

Jag förstår. Vet du om det kan täckas av någon försäkring eller är det bara att pynta och se glad ut?

Har du maskinskadeförsäkring kvar på bilen? halvförsäkring alltså? dom flesta bolag brukar ge tills bilen fyllt 8-10 år och eller tills bilen rullat 10-12.000mil totalt. tills en av dom når det först. Maskinskadeförsäkring brukar täcka klimatanläggning och sånt med ac. Kolla med din försäkring, kanske slipper med bara att betala självrisk.

Tack för input. Brukar verkstäder bara fylla på utan att göra en ordentlig felsökning mm? Tänker att det är någon miljömässig aspekt att de inte fyller på vind för våg? Men det vore ju gott om det bara är det. Det som känns osäkert är att det slutade fungera väldigt abrupt. Så kan ju vara något större också. Får in o kolla helt enkelt.

I försäkringsbrevet står det enl. Nedan. Återstår att se om det innefattar klimatanläggningen.

Försäkringens omfattning
Trafik
Om föraren är under 24 år
Premieskatt
Delkasko
-Brand -Stöld
-Glas -Stenskott -Räddning -Kris -Rättsskydd -Maskin

Du har delkasko som mig, antar att du har länsförsäkringar? hur mycket har din bil rullat? under 10.000mil så ska dom kunna hjälpa dig och du behöver bara betala självrisk. Dom börjar med att fylla på med gas och samtidigt kolla vart det läcker, provtrycker systemet alltså. Sen har du tur så är det så att bara det har läckt ut gas och allt annat är intakt. Annars så fortsätter dom felsöka efter det att du kört bilen ett par dagar. Så kolla vad bilen har rullat sen så ringer du försäkringen.  eftersom du har halvförsäkring så får du hjälp med maskinskadegaranti.

Utmarks-Loke
13 juni 2020 · 5 809 Inlägg

Ganska dålig felbeskrivning tycker jag. Är det AC som slutat fungera eller ACC? Och hur visar sig felet, är displayen släckt, reagerar den inte på kommando eller menas det helt enkelt att det inte blåser kallt längre?

Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ganska dålig felbeskrivning tycker jag. Är det AC som slutat fungera eller ACC? Och hur visar sig felet, är displayen släckt, reagerar den inte på kommando eller menas det helt enkelt att det inte blåser kallt längre?

Beskrivningen är nog ganska tydlig. Allt ser ut som vanligt bara att det inte blir kallt. Vet inte hur jag ska beskriva det annorlunda smile?

Sparren
13 juni 2020 · 22 Inlägg

panda666 skrev:

Sparren skrev:

panda666 skrev:

Har du maskinskadeförsäkring kvar på bilen? halvförsäkring alltså? dom flesta bolag brukar ge tills bilen fyllt 8-10 år och eller tills bilen rullat 10-12.000mil totalt. tills en av dom når det först. Maskinskadeförsäkring brukar täcka klimatanläggning och sånt med ac. Kolla med din försäkring, kanske slipper med bara att betala självrisk.

Tack för input. Brukar verkstäder bara fylla på utan att göra en ordentlig felsökning mm? Tänker att det är någon miljömässig aspekt att de inte fyller på vind för våg? Men det vore ju gott om det bara är det. Det som känns osäkert är att det slutade fungera väldigt abrupt. Så kan ju vara något större också. Får in o kolla helt enkelt.

I försäkringsbrevet står det enl. Nedan. Återstår att se om det innefattar klimatanläggningen.

Försäkringens omfattning
Trafik
Om föraren är under 24 år
Premieskatt
Delkasko
-Brand -Stöld
-Glas -Stenskott -Räddning -Kris -Rättsskydd -Maskin

Du har delkasko som mig, antar att du har länsförsäkringar? hur mycket har din bil rullat? under 10.000mil så ska dom kunna hjälpa dig och du behöver bara betala självrisk. Dom börjar med att fylla på med gas och samtidigt kolla vart det läcker, provtrycker systemet alltså. Sen har du tur så är det så att bara det har läckt ut gas och allt annat är intakt. Annars så fortsätter dom felsöka efter det att du kört bilen ett par dagar. Så kolla vad bilen har rullat sen så ringer du försäkringen.  eftersom du har halvförsäkring så får du hjälp med maskinskadegaranti.

Då kanske det inte gäller, min är ju 5-6 år, rullat 11000 mil ungefär. Har helförsäkring så det kanske inte gäller med andra ord?

Dålig koll på detta som du hör. Får ringa in på måndag o stämma av med Gjensidige.

panda666
13 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Sparren skrev:

panda666 skrev:

Sparren skrev:

Tack för input. Brukar verkstäder bara fylla på utan att göra en ordentlig felsökning mm? Tänker att det är någon miljömässig aspekt att de inte fyller på vind för våg? Men det vore ju gott om det bara är det. Det som känns osäkert är att det slutade fungera väldigt abrupt. Så kan ju vara något större också. Får in o kolla helt enkelt.

I försäkringsbrevet står det enl. Nedan. Återstår att se om det innefattar klimatanläggningen.

Försäkringens omfattning
Trafik
Om föraren är under 24 år
Premieskatt
Delkasko
-Brand -Stöld
-Glas -Stenskott -Räddning -Kris -Rättsskydd -Maskin

Du har delkasko som mig, antar att du har länsförsäkringar? hur mycket har din bil rullat? under 10.000mil så ska dom kunna hjälpa dig och du behöver bara betala självrisk. Dom börjar med att fylla på med gas och samtidigt kolla vart det läcker, provtrycker systemet alltså. Sen har du tur så är det så att bara det har läckt ut gas och allt annat är intakt. Annars så fortsätter dom felsöka efter det att du kört bilen ett par dagar. Så kolla vad bilen har rullat sen så ringer du försäkringen.  eftersom du har halvförsäkring så får du hjälp med maskinskadegaranti.

Då kanske det inte gäller, min är ju 5-6 år, rullat 11000 mil ungefär. Har helförsäkring så det kanske inte gäller med andra ord?

Dålig koll på detta som du hör. Får ringa in på måndag o stämma av med Gjensidige.

i ditt fall verkar som att milen har stuckit iväg, tror att dom flesta har till typ 10.000mil nånstans där. åren är ingen fara, dom flesta har till typ 8 år.  Men pröva ringa endå för ja hittar inget vettigt på deras hemsida ur hur länge deras gäller..har inte haft med gensidige förr. lite ovanlig försäkring tycker ja. Men kan vara nått enkelt endå som att bara fylla på med köldmedel som inte är så dyrt. Dom flesta begär runt 1000kr för en påfyllning.

mb_pucken
13 juni 2020 · 5 083 Inlägg

Om verkstaden försöker reglerna får dom ej bara fylla på utan minst en felsökning måste utföras. Finns då någon form av lekage så måste det åtgärdas innan systemet får fyllas på.
Man får inte heller fylla på gas och spårmedel som felsökning.
Man får ej lekagesöka med kylmedel i systemet som inte redan finns där.
Men oftast så töms systemet och gasen vägs för att sedan provtryckas med en icke miljöfarlig gas.
Man kan även mäta trycken i systemet men då bör det fungera.
Sedan reparation och sist vakuum och  fyllning.

Senast redigerat av mb_pucken (13 juni 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang