Etanolkonvertera sugmotor

Dodge_Dodgelito
15 juni 2020 · 2 Inlägg

HEJ från en okunnig fartsugen nybilsägare!

Har haft svårt att genom googlingar få ett ordentligt svar på huruvida etanolkonvertering på en sugmotor är värt att genomföra. Majoriteten av de inlägg jag kan hitta på diverse forum tycks vara rena åsikter snarare än faktabaserade argument..

Jag har uppfattat att etanol har en lägre "energihalt", men att den högre oktanhalten tillåter högre kompression utan att riskera skada på motor. Teoretiskt bör väl etanolkonvertering och mappning med högre komp ge märkbar effekt?

Och detta med moderna, icke-flex fuel motorer. Slits de ut av etanol?

Har en challenger 3.6L 2018

Xebers76
15 juni 2020 · 2 265 Inlägg

Man kan med etanol tända gnistan tidigare utan att skapa problem. På en turbomotor är detta mycket fördelaktigt och kan ge fler hästkrafter i ett antal som gör det värt det.

På en sugmotor måste du höja kompet om det ska finnas något mening att köra med etanol, även då är ökningen inte något som är värt pengarna som krävs för höjning av komp. Värt att komma ihåg är att motorn sen inte är avsedd för 95/98.

En annan sak är att etanol fräter på allt i soppasystemet om det nu inte är anpassat för etanol. Bensinpump, tankarmatur, bensinslang, bränsletrycksregulator, spridare, aluminiumdelar.

Dem siffror jag sett så handlar det om 500 häst och uppåt på 95 för att etanol ska vara lönt.

Datorn måste även mappas om.

I min värld är det lika värdelöst som lustgas. Det hör hemma på bilar som är extremt ombyggda och som man tävlar med, för oss som gasar lite på gatan då och då så finns det absolut ingen anledning att krångla till det med etanol.

Min åsikt!! smile

simlar
15 juni 2020 · 5 524 Inlägg

Etanol fräter inte på metaller det är Metanol som gör det.

Däremot ger E85 mer bekymmer än det är värt, t.ex svårstartad under 10°C, späder motoroljan kraftigt vid kallstart, kräver minst 72°C oljetemp innan etanolen ens börjar förångas ur motoroljan, torkar sönder gummislangar m.m.

Sen har vi ju även den ekonomiska biten.
E85 kräver 30-40% mer bränsle.
E85 kostar idag 10,74kr/liter, men eftersom bilen då behöver minst 30% mer bränsle så multiplicerar vi då priset med 1,3 för att jämföra med bensin.
E85 kan då jämföras med ett bensinpris på 10,74*1,3 = 13,57kr/liter.
BF95 kostar idag 13,83kr/liter.
Du sparar då alltså inte ens 30öre/liter men får högre utgifter då E85 bland annat kräver tätare oljebyten.


E85 är endast värt om du tänkt trimma bilen så pass mycket att du behöver mer än 98oktan för att hålla spikningarna i schack.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Skalman
16 juni 2020 · 508 Inlägg

Om man bor i Norrköping eller har vägarna förbi så tankar man E85 för 8.14kr litern direkt från fabriken smile .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang