New Beetle rycker vid gaspådrag

NewBeetle00
16 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej,
Har en VW new Beetle -00 som gått 16000 mil rycker vid gaspådrag. När jag trampar i full gas på lägre växlar lixom hoppar den tills den hittar rätt. Går i övrigt fint i motor och inga konstiga ljud. Körde Stockholm Umeå för nån vecka sen utan några lampor som visades och gick fint på motorvägen i höga hastigheter (mot 120km/h). ABS:en lyste ibland innan resan till Umeå men inte varje gång jag körde. Att tillägga är att jag knappt haft bilen i 2-3 veckor. Problemet med att den "hoppar" sker på högre varv, om jag kör väldigt försiktigt och om jag inte accelererar så snabbt märks det inte.

Sen för nån dag sen började motorlampan lysa gult. Jag var då inne på och kollade felkoder där följande konstaterades (se nedan). Det som dock kvarstår och som även lyste innan motorlampan började tändas är motortemperaturlampan. Den tänds direkt när man startar bilen men slocknar efter en minut. Den lampan är fortfarande kvar efter att de släckte motorlampan på verkstan men som sagt håller den i sig i max 1-2 min efter start av bilen.

De noterade felkoderna var:
- 419B Sekundärluftsystem: för liten genommatning
- 408B Lambdasond (rad 1, sensor 2): signal för långsam
- 412C Förbränningsmiss registrerad
- 412E Förbränningsmiss cylinder 2 registrerad

Nån som vet vad detta kan vara eller känner igen problem från tidigare? Är själv inne på tändstift, tändspole, LMM, Tändkablar, Lamdasond men det har gissat mig fram genom olika forum.
Vill så klart inte behöva byta allt så om nån har några tips på vad det kan vara i första hand tas de gärna emot. Är inte så haj på bilar, men har förstått att man iaf ska kunna testa om det är fel på LMM, tändspole och lambdasond som jag ska kolla ikväll samt byta tändstiften (har bytt alla utom 1 (tror det är den som är nummer 2) som satt så dumt till). Har försökt googla mig fram hur man gör så får se om jag lyckas felsöka detta.

Alla tips mottages!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang