V70 2.5ft MY10 "Låg oljenivå, fyll motorolja" Röd triangel.

kas006
17 juni 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Efter jag bytt olja så har jag börjat fått meddelandet "Låg oljenivå, fyll motorolja" med en RÖD triangel på displayen.

Meddelandet kommer bara när jag kört 3-4 mil, dvs när motorn blivit riktigt varm. Givetvis så har jag kollat oljenivån och den är på mitten av stickan vid varm motor (Max vid kall motor)

Motorn går bra och inga tecken på att något egentligen skulle bara fel.

Jag är lite fundersam eftersom de jag pratat med säger att RÖD triangel brukar ge meddelandet (Låg oljenivå, stanna snarast)..vilket inte jag får.

Jag har vid tidigare tillfälle fått GUL triangel med meddelandet "Låg oljenivå, fyll motorolja" och då fyllt på någon deciliter sen har meddelande försvunnit.

Kan det vara givaren som spökar?
Vad betyder igentligen meddelandet?.. jag inbillar mig att det borde vara något i stuk med att det är "kritisk låg nivå" pga den Röda triangeln, men jag vet inte.

Jag såg förra veckan att bromsvätskenivån var under min så jag fyllde på till Max. Kan det vara så att det var den givaren som satte larmet för motoroljenivån?

Jag har inte kört några längre streckor sedan dess så jag vet inte om larmet är borta.

Någon som har erfarenhet av detta eller någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Jag har köpt en ny givare, men inte bytt den ännu (den var satans dyr) för jag vill höra vad andra har att säga om detta först.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni 2020 · 17 448 Inlägg

Fyllt på rätt sorts olja?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kas006
17 juni 2020 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fyllt på rätt sorts olja?

Ska vara 0w30 men kört med 5w40 sedan flera år tillbaka utan problem. Så svaret är nja, men det borde inte spela någon roll.

zzr9409209
18 juni 2020 · 716 Inlägg

Har ingen betydelse vilken olja du kör på ,givaren mäter bara nivån..Och bromsvätskenivån har heller inget med oljenivån i motorn att göra . Prova o lossa kontaktstycket på oljenivågivaren och se vad du får för någon varning då!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang