Nya årwt runt däck och bilen guppar/hoppar när man kör.

Utmarks-Loke
19 juni 2020 · 5 809 Inlägg

Kör man mest mindre landsvägar i lugn hastighet så funkar det länge med dubbfria vinterdäck. Men kör man mycket i tät och hetsig trafik på motorväg lönar det sig med riktiga sommardäck.

Veteranaren
19 juni 2020 · 97 Inlägg

axxet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår inte hur man kan köra med vinterdäck på sommarhalvåret! Bromssträckan med såna blir ju mycket längre än med sommardäck, men tyvärr ser man en hel del blindskallar som ännu inte bytt däck.-Sorgligt!

JA,  JAG är dendär blindskallen och jag kör inte som ni med VERITABLA fina sommardäck, för lilla jag behöver inte köra som en tok på motorvägen och tvärbromsa, som ni sommardäckskörare verkar göra..smile
Och sålänge det är tillåtet så kommer jag att alltid köra med vinterdäck året runt, så det så..smile
För ni tror väl inte jag lägger FINA sommardäck på en gammal häck..?
Hur skulle det se ut..
Kolla på mina foton så ser ni mina fina gamla vinterdäck..smile

Haha jag håller med dig här smile

Även om jag också vet att friktionsdäcken inte är anpassade för svenska sommarväg så duger dom gott på mina gamla rishögar.

Känns som att det skulle vara ett större bekymmer om det gällde någon av alla dom som tror att dom åker Lamborghini bara för att dom leasat nån Volvo v90 eller valfri Audi skåp. Dvs dom som tränger sig förbi i sista sekunden på 2-1 väg, gör idiotiska omkörningar och bara MÅSTE köra minst 170 km/h hela tiden när dom egentligen inte har det minsta bråttom.

Senast redigerat av Veteranaren (19 juni 2020)

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2020 · 10 244 Inlägg

En älg är en älg, 80 km/h är 80 km/h och ett utspringande barn är ett utspringande barn oavsett val av däck eller fordon... Man får inte välja när det händer!

Att aktivt välja längre bromssträcka pga man kör lite per år eller har en sämre bil är i min värld lika dumt som att välja bort bältet eller lastsäkring för att "man bara ska köra en så kort bit"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
20 juni 2020 · 863 Inlägg

Brådhis skrev:
En älg är en älg, 80 km/h är 80 km/h och ett utspringande barn är ett utspringande barn oavsett val av däck eller fordon... Man får inte välja när det händer!

Att aktivt välja längre bromssträcka pga man kör lite per år eller har en sämre bil är i min värld lika dumt som att välja bort bältet eller lastsäkring för att "man bara ska köra en så kort bit"...

Ännu viktigare är det att ha rätt däck om man hör hemma i din sista mening.
Jag kan inte för mitt liv förstå att det inte finns en lag om sommardäck?

Senast redigerat av candyweiss (20 juni 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Utmarks-Loke
20 juni 2020 · 5 809 Inlägg

Ta en koll till höger, i listan över projektbilar. Där finns allt från gamla jänkare till amazoner och bubblor. Skall man välja däck utifrån risken för att köra på en älg kan man väl heller inte köra någon av de bilarna? Egentligen borde man ju inte köra bil över huvud taget, med tanke på olycksrisken.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Det har mindre betydelse vad det är för däck..
Men det har mer betydelse vad det är för förare..
Dagligen körs det på rådjur/älgar och det med sommardäck..
Man kan undra varför somliga rutat  in sig i en hörna  med  dessa sk sommardäck..

Senast redigerat av axxet (20 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
20 juni 2020 · 10 244 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ta en koll till höger, i listan över projektbilar. Där finns allt från gamla jänkare till amazoner och bubblor. Skall man välja däck utifrån risken för att köra på en älg kan man väl heller inte köra någon av de bilarna? Egentligen borde man ju inte köra bil över huvud taget, med tanke på olycksrisken.

Varför skulle man inte välja däck utifrån det...? Varför välja däck som man vet ger längre bromssträcka?

Men ja, man kan ju hoppas att dom som bygger projektbilarna faktiskt lägger ner krut även på bromsar och väghållning och inte bara på det som finns under huven. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag väljer däck för att det är billigt och bra..
Ska man verkligen behöva tänka på olycksrisk hela tiden så ska man ställa bilen hemma..
Och sen dethär tjatet om, OM det skulle hända något..
Det händer ju saker hela tiden både med och utan däck..
Huvudproblemet sitter alltid mellan sätet och ratten, så det så, oavsett om det är sommar eller vinterdäck..
Dagligen tas det påverkade förare i trafiken, men dom kör förmodligen på sommardäck..

Senast redigerat av axxet (20 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
20 juni 2020 · 10 244 Inlägg

axxet skrev:
Jag väljer däck för att det är billigt och bra..
Ska man verkligen behöva tänka på olycksrisk hela tiden så ska man ställa bilen hemma..
Och sen dethär tjatet om, OM det skulle hända något..
Det händer ju saker hela tiden både med och utan däck..

Fast du väljer ju inte bra, du väljer ju bara billigt... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, bra nog till mig, såklart..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Veteranaren
20 juni 2020 · 97 Inlägg

Utan att ha sett någon som helst statistik så skulle jag ändå tippa på att dom allra flesta olyckor som sker beror på påverkade förare, alldeles för höga hastigheter, pill på mobilen och allmänt slarv/stressade förare som faktiskt ändå har sommardäck på. Men som sagt, har inte sett någon statistik men det vore intressant att se smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag skrev ju att huvudproblemet satt mellan sätet och ratten..smile
Vi får se om det kommer in fler som är övertygade om detta eller om de har SNÖAT in sig på mina usla vinterdäck..smile

Senast redigerat av axxet (20 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myhran
20 juni 2020 · 452 Inlägg

axxet skrev:
Jag skrev ju att huvudproblemet satt mellan sätet och ratten..smile
Vi får se om det kommer in fler som är övertygade om detta eller om de har SNÖAT in sig på mina usla vinterdäck..smile

När olyckan är där så är det precis som tidigare talare sagt 80km/h är 80km/h och det plötsliga stoppet flyttar inte på sig!

Alla andra faktorer kan eg uteslutas, man kan lägga in andra faktorer som att 18åringen körde visst 100 istället för 80 eller att 30åringen kollade på barnen i baksätet eller att 50åringen kollade ut genom rutan på vägen han kört 1 miljon ggr eller att 70åringen inte har samma reaktionsförmåga längre eller att 90åringen som kör 50 istället för 80 för de skall till affären och har alltid kört bil, men det är inte relevant för vad däcket presterar och dess skillnader,
Skillnaderna kan vi se i testet som skickades och resultatet är för mig skrämmande att så många väljer att åka på vinterdäck,
Det är skrämmande att så många oavsett ålder överskattar sin förmåga att köra bil.

Med vänlig hälsning,

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2020 · 13 669 Inlägg

Veteranaren skrev:
Utan att ha sett någon som helst statistik så skulle jag ändå tippa på att dom allra flesta olyckor som sker beror på påverkade förare, alldeles för höga hastigheter, pill på mobilen och allmänt slarv/stressade förare som faktiskt ändå har sommardäck på. Men som sagt, har inte sett någon statistik men det vore intressant att se smile

klart att sånt påverkar otroligt mycket..

men var 20e förare kör med vinterdäck på sommarn..

var 10bil som är med o lyckor har just vinterdäck på sommarn. så det betyder ju att det är rätt avgörande endå...

olyckor har ju oftast flera variablar som påverkar.

men just däcken är ju en enkel åtgärd.   dessutom sparar man pengar på att byta till sommardäck på sommarn.. dels är dom billigare  dom har mindre slitage
lägre bränsleförbrukning.     så man spar pengar på att byta till sommardäck.

om det sen kan göra skillnad mellan att stanna eller köra över barnfamiljen som går ut i vägen på ett jävligt dumnt ställe..  så har man ju sparat sitt psykiska lidandet och många månaders sömn.


jag har svårt att se varför man vill åka med dessa däck på sommarn för det är ju så otorligt mycket sämre känsla i bilen    det går ju inte ens att åka runt i en rondell utan att man känner av det.

sen i slutänden så gör vi alla fel i trafiken.   vissa förstår det vissa förstår det inte men vi alla gör fel.  om  nu rätt val av däck faktist kan påverka ett misstag från att bara vara jävligt nära till att det gått riktigt åt helvete så är det ju en väldigt stor vinst både för sig själv och för samhället.


Det farligast man kan göra är att tro att bara för att jag gör så här och så här så är jag en så perfekt bilförare så varför ska jag ha en bra förutsättning...

jag kan köra till och från jobbet utan att använda bromspedalen   betyder det att jag är så bra på att köra bil så jag inte behöver några bromsar?

så klart inte en dag behöver jag bromsa.  om jag dessutom får 40% kortare bromsträcka för att jag valt bra däck så den dagen något händer...   en unge som springer ut.  en bil som kommer över på fel sida av vägen..    jag missar en bil/barn/älg    så är ju både bra bromsar och bra däck antagligen skillnaden mellan att det händer något eller inte...



kan ta 2 exempel som gick bra 

ett av dom var mitt egna det andra var en annans fel.      där däcken faktist höll på att ha betydligt större betydelse än vad man tror..

på en 90väg på väg hem från jobbet så kör jag helt normalt och stressar inget kanske kör 80-90km/h  från ingenstans kommer jag ikapp 2 fordon.. som inte visade några tecken på att åka långsamt..  problemet som inte jag såg var att det första var en Epa traktor..    när jag inser att dom kör i 30km/h så är det för sent..   det händer NADA när jag bromsar så jag funderar diket eller ut på en svängfil..  eftersom jag hade noll möte gick jag ut till vänster..  felet var utan minsta tvekan mitt fel.   Hur jag missade att dom åkte i 30km/h förstår jag inte..såg inga bromsljus från bilen framför mig.  (har en terori om trasiga bromsljus)  men jag uppfattade iallfall inte skillnaden på hastigheten.     då snackar vi om att jag kör över 10.000mil om årdet i tjänsten och säkert 3000-4000mil privat varje år
så jag läser trafiken väldigt bra och behöver sällan ens bromsa..   jag gjorde bort mig och det höll på att sluta RIKTIGT illa... 


nästa var på en 70sträcka på en normalt 100skyltad väg men nedsänkt hastighet vid varje kornsing på vägen till 70km/h    normalt sätt saktar jag aldrig ner där.    utan kör i cirka 100 om jag inte ser någon bil stå i korsningarna.      just denna dag saktade jag ner till 70km/h för att det står 1bil i korsningen till vänster.  bil nummer 2 rullar in i korsningen..  jag tittar på den föraren som tittar rätt på mig.. och sen bara kör rätt ut....   jag fick bromsa något överjävligt eftersom detta hände när jag istort sätt var så nära att jag var säker på att personen inte skulle köra ut.        kan säga att hade min bromssträcka varit 40% längre så hade jag kört rätt in i hennes förardörr..  och det hade inte slutat bra. 


dessa 2 exempel är hur lätt saker händer utan att man fakitst har en aning...
något som fick mig att tänka  ordenkligt framför allt med epan..   för jag föstår inte hur jag missade det.. men det visade mig att man gör misstag andra gör misstag.. och det kan vara skillnaden mellan att det går riktigt åt helvete eller att man har turen på sin sida.

detta har ju inte så mycket med däcken att göra mer bara att man är ingen jävla mästare hur mycket man än kör. hur försiktig man än är... dom kommer hända.     så varför riskera något för utan någon vinning... varför välja att köra på ett dyrare sämre däck för på sommarn?  som dessutom ökar förbrukningen på bilen.  för att man inte kan lägga dom där 10min på att byta däck  2gånger om året

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hilmer
20 juni 2020 · 1 776 Inlägg

Att fler olyckor händer där sommardäck är inblandade är ju för att de flesta tack och lov anstränger sig och byter hjul inför varje säsong.
Olyckor händer oavsett vad för däck man väljer och hur bra förare man än är, men konsekvenserna av en olycka kan skilja stort beroende på vilket däckval man gjort! Det är enormt stor skillnad i inbromsning och undanmanöver beroende på däck, det kan skilja mellan liv och död!
Bara för att det är lagligt betyder inte per automatik att det är ett bra alternativ.

Utmarks-Loke
20 juni 2020 · 5 809 Inlägg

Detta är absolut inte riktat mot Axxet, eftersom jag inte tror det gäller honom, men kan det inte vara så att narkomaner och fyllerister struntar i det mesta och inte bryr sig om att sätta på sommardäcken? Att vinterdäck är överrepresenterade i olyckor på sommaren kan, åtminstone delvis, ha bamomliggande orsaker. Det behöver inte bero på vinterdäckens dåliga väggrepp, det kan bero på att deras förare är påverkade av ett eller annat.

husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, angående trådskaparens fråga.. åk till en riktig däckmojje och kolla dina däck. Kan vara så att en balansering kommer göra underverk.

mvh/husse

candyweiss
20 juni 2020 · 863 Inlägg

axxet skrev:
Det har mindre betydelse vad det är för däck..
Men det har mer betydelse vad det är för förare..
Dagligen körs det på rådjur/älgar och det med sommardäck..
Man kan undra varför somliga rutat  in sig i en hörna  med  dessa sk sommardäck..

Det var är mycket konstigt inlägg.  Förstår du verkligen inte att däcken spelar mycket stor roll ovsett vad det är för förare, erfaren eller oerfaren.

Senast redigerat av candyweiss (20 juni 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
20 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Några spörsmål till trådskaparen:
Fabrikat på däck?
Kvalitetsdäck såsom Michelin, Continental eller Pirelli eller "Kina-däck"?
Originalfälgar eller pirat-/eftermarknadsfälgar?
Har företaget monterat hjul "som man hade i lager" eller skaffat "nya" från auktoriserad "gummigubbe"?
Den som monterat däcken på fälgarna och sedan balanserat MÅSTE ha sett om fälgarna skevade eller var ovala - vilket din beskrivning av problemet tyder på.

Sen kan jag inte låta bli att kommentera alla "förståsigpåare" som dömer ut "åretruntdäck".
Har själv sedan 80-talet, på de flesta bilar - men inte alla - kört på åretruntdäck för "nordiskt klimat".
På ett bilrelaterat företag där jag var anställd från slutet på 80-talet och åtnöjt tjänste-/företagsbil var det kutym att de flesta, men inte alla = direktionen, monterade nya Michelin "åretruntdäck" på höstkanten. Man körde med dess däck till nästa höst, då nya åretruntdäck monterades. Vi körde nog i snitt mellan 5.000 och 7.000 mil var.
Michelindäcken hade då i regel 4 - 5 mm kvar.

Vill man ha en komfortabel bil, men inte har behovet av att köra om andra i cirkulationsplatser, och inte notoriskt ligger på 150 km/t i  regnväder, då är så små fälgar som möjligt och däck med så hög profil som möjligt optimalt.

En heeeelt annan sak är vad vissa anser vara estetiskt tilltalande = 22":are med "lakritsremmar" på.
Jag tillhör inte dem - jag sätter komfort främst.

Men, det vill jag trycka på, det ska under inga som helst förhållanden monteras/köras på "Kinaåreruntdäck" - endast kvalitetsåretruntdäck för nordiskt klimat.

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2020 · 10 244 Inlägg

Det som är riktigt skrämmande är egentligen resonemanget som hela tiden återkommer:

"Efttersom jag inte kör fort", "eftersom jag inte kör om i rondeller", "eftersom jag har en gammal bil", "eftersom jag inte är 20 år", osv osv...

Om det ändå vore så att dessa resonemang inte drabbade någon annan än den som gått vilse i dom...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang