Nya årwt runt däck och bilen guppar/hoppar när man kör.

Willmes
18 juni 2020 · 24 Inlägg

Tjena. Är totalt vilse.. köpte en Renault clio 2014 Tce från en bilfirma. Där satt sommardäck på men jag ville ha året runt däck så firman slängde på helt nya året rubt däck. Fick bilen levererad idag och körde en sväng o könner att bilen hoppar hela tiden. Känna mest från framvagnen.. är det för att däcken inte har satt sig eller kan det vara något annat?

Tacksam för all hjälp man kan få.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag har en otäck känsla av att om man ber om andra däck så får man det sämsta dom kan hitta..
Men har du dom andra däcken på fälg, så byt och kolla ett i taget..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juni 2020 · 13 674 Inlägg

nummer 1...  kör inte känn som hjulen verkligen sitter fast som dom ska genom att dra åt  hjulbultarna
om dom var fast skruvade.. då går det iallfall att flytta bilen.  men kör inte runt med den för det är knappast normalt. och det sätter sig INTE   antingen är en fälg skadad eller inte monterad på rätt sätt tex så fattas centreringsringen eller liknande.. 

sen kan jag ärligt inte förstå varför i hela helvete väljer man att köra runt på dubbfria däck på sommarn..  det är RIKTIGT dumnt.  och dessutom farligt..  det är inga året runt däck utan det är däck som är utan dubb för vinterbruk=på tok för mjuk gummi blandning för att framföras på sommarn.

https://www.expressen.se/motor/trafik/l … -sommaren/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Jag kör med gamla vinterdäck hela tiden, och det har jag gjort sen jag köpte corollan 2004..
Hade jag varit runt 30 år så KANSKE jag hade bytt till sommardäck..
Det enda negativa jag märkt, är att dom för lite oväsen, MEN det gör inget, för dom dämpar tinnitusen betydligt..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juni 2020 · 13 674 Inlägg

axxet skrev:
Jag kör med gamla vinterdäck hela tiden, och det har jag gjort sen jag köpte corollan 2004..
Hade jag varit runt 30 år så KANSKE jag hade bytt till sommardäck..
Det enda negativa jag märkt, är att dom för lite oväsen, MEN det gör inget, för dom dämpar tinnitusen betydligt..smile

fungerar ju till den dagen du behöver dom där 40% kortare bromssträcka..  försök då att förklara det för barn familjen du just råkat köra över att du var för lat för att byta till sommardäck =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Detdär var lite lågt..sad
Kör alltid nykter, så det kan du glömma..
Det är ju BARA 30 km i byn, så  man blir t o m omkörd av cyklar..

Senast redigerat av axxet (18 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
19 juni 2020 · 10 245 Inlägg

axxet skrev:
Hade jag varit runt 30 år så KANSKE jag hade bytt till sommardäck..

Så vishet är inget som kommer med åren då... smile

Sätt på sommardäck för 17! Bromssträckan i tex landsvägsfart en varm sommardag är skrämmande mycket längre med vinterdäck.

(Året-runt-däck är ett påhittat begrepp, på sommaren har man sommardäck och på vintern har man vinterdäck!)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2020 · 13 674 Inlägg

Brådhis skrev:

axxet skrev:
Hade jag varit runt 30 år så KANSKE jag hade bytt till sommardäck..

Så vishet är inget som kommer med åren då... smile

Sätt på sommardäck för 17! Bromssträckan i tex landsvägsfart en varm sommardag är skrämmande mycket längre med vinterdäck.

(Året-runt-däck är ett påhittat begrepp, på sommaren har man sommardäck och på vintern har man vinterdäck!)

mm..  man känner ju själv hur betendet på bilen ändras när värmen börjar komma och vinterdäcken sitter på bilen.. sen när man får dit sommardäcken så slutar bilen att flyta som en smörklick i en het stekpanna...


Polarn som Optimerar bilar tog med mig på en provkörning av en Bmw   där det satt dubbfria vinterdäck..  och det betendet den bilen hade under acceleration var absolut det värsta jag varit med om bilen vaggade över hela vägen..  detta var endå vid svalare väder eftersom det var vinterdäcks krav..  dom däcken på sommarn  skulle vara så farliga att det hade varit säkrare att ha 2promille sprit i blodet för bilen hade varit över hela vägen när vägtempraturen når 30-50grader =/

och inte kör man full?   varför skiter man då i vad man har för däck på sitt fordon?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
19 juni 2020 · 2 183 Inlägg

Jag kör odubbat på vintern... Helt suveräna(hakka R2)
Skulle dock ALDRIG köra med dom på sommaren mer än absoluta nödfall(läs: reservhjul för att ta sig hem om man får punka).
Dels för att det är snudd på värdelöst med dubbfria vinterdäck på sommaren(förstår ärligt talat inte varför det är lagligt), och dels för att dom slits enormt fort i värmen. Det är inte ekonomiskt försvarbart att slita ut vinterdäcken så fort bara för att slippa riktiga sommardäck.

Och ska vi vara riktigt nitiska så har vi faktiskt inga lagliga "året runt däck" i sverige, vi har sommar och vinterdäck, men vi får köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Det är stor skillnad på dubbfria vinterdäck och året runt däck(som man INTE får ha på vintern i sverige). Året runt däck är kassa på (svenska)vintern och i bästa fall dåliga på sommaren, dubbfria vinterdäck är kanon på vintern men snudd på värdelösa på sommaren.

Så... Att bilen "guppar och hoppar" med vinterdäck i den här värmen är inte ett dugg konstigt. Däcken blir så mjuka och kletiga att dom helt enkelt deformeras.
Precis som sommardäck blir på vintern, fast tvärtom, sommardäck blir stenhårda på vintern och tappar allt vad grepp heter.

Veteranaren
19 juni 2020 · 97 Inlägg

Har själv kört friktionsdäck sommartid på vissa bilar men aldrig upplevt några problem med det, vet dock att dom inte är gjorda för sommartemperaturen men som sagt, har inte haft några problem.

Mangisen
19 juni 2020 · 1 034 Inlägg

Veteranaren skrev:
Har själv kört friktionsdäck sommartid på vissa bilar men aldrig upplevt några problem med det, vet dock att dom inte är gjorda för sommartemperaturen men som sagt, har inte haft några problem.

Har du fått panikbromsa med dom från tex motorvägsfart?
Har du fått väja (älgtestet)?
Har du kört lite fortare på kurviga vägar?
Om inte, så prova det och återkom om du fortfarande vill köra med friktionsdäck på sommaren. wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2020 · 13 674 Inlägg

Notera att detta är i maj.. alltså inte högsommarvärme.. vägbanans tempratur når lätt över 50grader på sommarn https://www.youtube.com/watch?v=TPEc2rP … e=youtu.be

Senast redigerat av Growe (19 juni 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_pucken
19 juni 2020 · 5 083 Inlägg

Growe skrev:
Notera att detta är i maj.. alltså inte högsommarvärme.. vägbanans tempratur når lätt över 50grader på sommarn https://www.youtube.com/watch?v=TPEc2rP … e=youtu.be

Väldigt intressant klipp! Tänkvärt!

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Veteranaren
19 juni 2020 · 97 Inlägg

Mangisen skrev:

Veteranaren skrev:
Har själv kört friktionsdäck sommartid på vissa bilar men aldrig upplevt några problem med det, vet dock att dom inte är gjorda för sommartemperaturen men som sagt, har inte haft några problem.

Har du fått panikbromsa med dom från tex motorvägsfart?
Har du fått väja (älgtestet)?
Har du kört lite fortare på kurviga vägar?
Om inte, så prova det och återkom om du fortfarande vill köra med friktionsdäck på sommaren. wink

Jo panikbromsat har ju nog garanterat gjort genom åren, har åkt friktionsdäck på mer än en bil som sagt.
Däremot inga älgtester smile

EmsAnders
19 juni 2020 · 151 Inlägg

Har man testat sommar mot åretruntdäck, som jag gjort många gånger,  man tror inte det är sant vilken skillnad det är,
Men son vanligt här så har minsann farbror Åke kört utan problem i 15år, då fungerar det minsann bra, så trött man blir på dessa stofiler,

EmsAnders
19 juni 2020 · 151 Inlägg

Har man testat sommar mot åretruntdäck, som jag gjort många gånger,  man tror inte det är sant vilken skillnad det är,
Men son vanligt här så har minsann farbror Åke kört utan problem i 15år, då fungerar det minsann bra, så trött man blir på dessa stofiler,

EmsAnders
19 juni 2020 · 151 Inlägg

Sommardäck på sommaren, vinterdäck på vintern. Hur svårt är det att förstå detta??

Veteranaren
19 juni 2020 · 97 Inlägg

EmsAnders skrev:
Har man testat sommar mot åretruntdäck, som jag gjort många gånger,  man tror inte det är sant vilken skillnad det är,
Men son vanligt här så har minsann farbror Åke kört utan problem i 15år, då fungerar det minsann bra, så trött man blir på dessa stofiler,

Vet inte om du syftar på mitt inlägg, men någon farbror kan jag nog inte titulera mig än..
Visst du har säkert upplevt skillnad mellan sommar och friktionsdäck, dock har det fungerat bra för mig i vilket fall (och många andra)

Till TS: Angående skakningarna så kan det bero på en mängd olika saker t.ex att något av däcken inte ”gått ut” ordentligt mot fälgen, dvs att dom slarvat med sättrycket när dom monterat dina däck.

Kan också vara så att du behöver navringar till dina fälgar, om det inte är originalfälgar du har förstås.

Eller om dom helt enkelt strulat till balanseringen å det grövsta? I vilket fall som helst, åk tillbaka och förklara läget så borde dom kunna lösa det åt dig.
Lycka till smile

jaka54
19 juni 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Förstår inte hur man kan köra med vinterdäck på sommarhalvåret! Bromssträckan med såna blir ju mycket längre än med sommardäck, men tyvärr ser man en hel del blindskallar som ännu inte bytt däck.-Sorgligt!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 juni 2020 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår inte hur man kan köra med vinterdäck på sommarhalvåret! Bromssträckan med såna blir ju mycket längre än med sommardäck, men tyvärr ser man en hel del blindskallar som ännu inte bytt däck.-Sorgligt!

JA,  JAG är dendär blindskallen och jag kör inte som ni med VERITABLA fina sommardäck, för lilla jag behöver inte köra som en tok på motorvägen och tvärbromsa, som ni sommardäckskörare verkar göra..smile
Och sålänge det är tillåtet så kommer jag att alltid köra med vinterdäck året runt, så det så..smile
För ni tror väl inte jag lägger FINA sommardäck på en gammal häck..?
Hur skulle det se ut..
Kolla på mina foton så ser ni mina fina gamla vinterdäck..smile

Senast redigerat av axxet (19 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang