Volvo S80 -00, 140 hkr, B5244S2, varvtalet hoppar

Erik-63
20 juni 2020 · 12 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo S80 -00, 140 hkr, B5244S2 motor.
Jag behöver hjälp av Er kunniga här på forumet.

När bilen stått över natten startar den som den ska.
Varvtalet ligger på 850 rpm.
Så fort motorn börjar bli varm börjar varvalet att
hoppa mellan 1200-1500 rpm.
Jag stänger av bilen och låter den stå 5-10 minuter
därefter fungerar den perfekt oavsett hur många
gånger jag startar eller stannar. Nästa dag samma
sak igen...

Spjällhuset är rengjort.

Tack på förhand!

husseman
20 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm. Eviga felet på dessa- spjällhus o åter spjällhus e´min gissning. Och rengöring hjälper inte, elektroniken e´kass i dessa. Renovera eller byt e´mitt tips.

mvh/husse

Nybergrobin
20 juni 2020 · 2 381 Inlägg

Lyser motorlampan?

Erik-63
20 juni 2020 · 12 Inlägg

Ibland lyser motorlampan men det är oftast om jag envisas med att köra vidare med reducerad kraft.
Om jag stannar direkt slår av motorn i typ 5 minuter så går den hur fint som helst sen tills nästa gång den är helt kall.
Dom ggr motorlampan tänds så brukar den slockna efter ett par omstarter.

zzr9409209
20 juni 2020 · 716 Inlägg

Som husse säger,rengöring hjälper föga,är några kontaktsläpor /banor som blir slitna,spjället kan oxå gå för "tungt ",,,kolla ev, felcoder..

Erik-63
20 juni 2020 · 12 Inlägg

Kan det vara spjällägesgivarna?
Någon slags temperatur givare/sensor?
Det som gör mig så förbryllad är att det alltid händer när motorn når en viss temp. och sedan fungerar efter 5 minuter och därefter inte krånglar något mer den dagen.

husseman
20 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Byt grejer tills du tröttnar- dessa spjällhus e´ökända för att lägga av. Vet inte om de finns nån som renoverar dom längre- men ac-tronics bla. gjorde det förr. O Spjällägesgivare e´givetvis inblandade då de körde kasa plåt mot kolyta....men inget du byter själv.

mvh/husse

Erik-63
20 juni 2020 · 12 Inlägg

Hur är dom nya spjällhusen som V-parts och skruvat säljer?

husseman
20 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm- kan inte vara sämre.. men måste programmeras in med Vida/dice ..din lokala Volvohandlare gör detta för en billig penning(nu ljuger ja- de vill inte ha dig o din bil) , men känner du nån som gillar volvo..så sitter de på detta instrument o kan hjälpa dig.
Lycka till/husse

Erik-63
20 juni 2020 · 12 Inlägg

Haha ok, så ett beg. är bättre då?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Om det är anliggningen mot kolbanorna som är svag, så kan man öppna upp spjället och torka rent om det är smutsigt där.
Sen kan man försiktigt spänna fjädrarna mot kolbanan med en liten tång..
Det behövs inte mycket tryck för att det ska bli bra.
Man spänner så långt ifrån kolbanan som möjligt för att öka trycket..
Och det bästa av allt är att det blir alldeles gratis och man  slipper omprogrammering ,om man lyckas få till det rätt..
Själva felet påminner mycket om gamla skrapiga potentiometrar från tidigt -60tal i transistorapparater från japan.
Ska man enbart renovera huset så kostar det runt 2500kr men ett nytt är nästan dubbelt så dyrt..
Skrotarna tar duktigt betalt om man vill chansa på en begagnad där..sad

Senast redigerat av axxet (21 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Erik-63
21 juni 2020 · 12 Inlägg

Öppnar man på bägge sidorna då?

zzr9409209
21 juni 2020 · 716 Inlägg

Jag monterade ett från V-parts på en -99 S70 170hk. Behövds ingen ny mjukvara ,fungerade direkt.

Erik-63
21 juni 2020 · 12 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Jag monterade ett från V-parts på en -99 S70 170hk. Behövds ingen ny mjukvara ,fungerade direkt.

Ursäkta en novis...hehe
Så mjukvaran sitter i en av datorerna å inte i själva spjälhuset?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2020 · 17 478 Inlägg

Erik-63 skrev:

zzr9409209 skrev:
Jag monterade ett från V-parts på en -99 S70 170hk. Behövds ingen ny mjukvara ,fungerade direkt.

Ursäkta en novis...hehe
Så mjukvaran sitter i en av datorerna å inte i själva spjälhuset?

Korrekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Erik-63
21 juni 2020 · 12 Inlägg

Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?

Brådhis * Voff voff *
21 juni 2020 · 10 279 Inlägg

Erik-63 skrev:
Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?

Det är få, om några, saker som påverkar varvtalet på beskrivet vis annat än gasspjället. Därav att dom flesta (inkl. jag själv) föreslår det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Erik-63
21 juni 2020 · 12 Inlägg

Brådhis skrev:

Erik-63 skrev:
Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?

Det är få, om några, saker som påverkar varvtalet på beskrivet vis annat än gasspjället. Därav att dom flesta (inkl. jag själv) föreslår det. smile

Jag försöker få ner antalet möjliga fel till så få som möjligt med det lutar nog åt ett atech2

Erik-63
22 juni 2020 · 12 Inlägg

Det finns inga felkoder i bilen...

Erik-63
23 juni 2020 · 12 Inlägg

Jag undrar om det här med numren på spjällhuset, vilket eller vilka nummer är viktigt att dom är rätt?
Om jag jmf. numren på mitt spjällhus med samma nummer hos atech2 så ska det spjällhuset vara till en S80 modellår -00 (B5244S2) men jag har ju modellår -01.
Det finns ett annat som är för modellår 98-02 med B5244S2
Har det någon betydelse?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang