2215
Sök

Volvo S80 -00, 140 hkr, B5244S2, varvtalet hoppar

12 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Volvo S80 -00, 140 hkr, B5244S2 motor.
Jag behöver hjälp av Er kunniga här på forumet.

När bilen stått över natten startar den som den ska.
Varvtalet ligger på 850 rpm.
Så fort motorn börjar bli varm börjar varvalet att
hoppa mellan 1200-1500 rpm.
Jag stänger av bilen och låter den stå 5-10 minuter
därefter fungerar den perfekt oavsett hur många
gånger jag startar eller stannar. Nästa dag samma
sak igen...

Spjällhuset är rengjort.

Tack på förhand!

1 779 Inlägg
20 juni 2020
#2
Hmm. Eviga felet på dessa- spjällhus o åter spjällhus e´min gissning. Och rengöring hjälper inte, elektroniken e´kass i dessa. Renovera eller byt e´mitt tips.

mvh/husse

2 411 Inlägg
20 juni 2020
#3
Lyser motorlampan?


12 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#4
Ibland lyser motorlampan men det är oftast om jag envisas med att köra vidare med reducerad kraft.
Om jag stannar direkt slår av motorn i typ 5 minuter så går den hur fint som helst sen tills nästa gång den är helt kall.
Dom ggr motorlampan tänds så brukar den slockna efter ett par omstarter.

716 Inlägg
20 juni 2020
#5
Som husse säger,rengöring hjälper föga,är några kontaktsläpor /banor som blir slitna,spjället kan oxå gå för "tungt ",,,kolla ev, felcoder..

12 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#6
Kan det vara spjällägesgivarna?
Någon slags temperatur givare/sensor?
Det som gör mig så förbryllad är att det alltid händer när motorn når en viss temp. och sedan fungerar efter 5 minuter och därefter inte krånglar något mer den dagen.

1 779 Inlägg
20 juni 2020
#7
Byt grejer tills du tröttnar- dessa spjällhus e´ökända för att lägga av. Vet inte om de finns nån som renoverar dom längre- men ac-tronics bla. gjorde det förr. O Spjällägesgivare e´givetvis inblandade då de körde kasa plåt mot kolyta....men inget du byter själv.

mvh/husse

12 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#8
Hur är dom nya spjällhusen som V-parts och skruvat säljer?

1 779 Inlägg
20 juni 2020
#9
Hmm- kan inte vara sämre.. men måste programmeras in med Vida/dice ..din lokala Volvohandlare gör detta för en billig penning(nu ljuger ja- de vill inte ha dig o din bil) , men känner du nån som gillar volvo..så sitter de på detta instrument o kan hjälpa dig.
Lycka till/husse

12 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#10
Haha ok, så ett beg. är bättre då?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 juni 2020
#11
Om det är anliggningen mot kolbanorna som är svag, så kan man öppna upp spjället och torka rent om det är smutsigt där.
Sen kan man försiktigt spänna fjädrarna mot kolbanan med en liten tång..
Det behövs inte mycket tryck för att det ska bli bra.
Man spänner så långt ifrån kolbanan som möjligt för att öka trycket..
Och det bästa av allt är att det blir alldeles gratis och man  slipper omprogrammering ,om man lyckas få till det rätt..
Själva felet påminner mycket om gamla skrapiga potentiometrar från tidigt -60tal i transistorapparater från japan.
Ska man enbart renovera huset så kostar det runt 2500kr men ett nytt är nästan dubbelt så dyrt..
Skrotarna tar duktigt betalt om man vill chansa på en begagnad där..sad
Senast redigerat av axxet (21 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

12 Inlägg
21 juni 2020
Trådstartare
#12
Öppnar man på bägge sidorna då?

716 Inlägg
21 juni 2020
#13
Jag monterade ett från V-parts på en -99 S70 170hk. Behövds ingen ny mjukvara ,fungerade direkt.

12 Inlägg
21 juni 2020
Trådstartare
#14
zzr9409209 skrev:
Jag monterade ett från V-parts på en -99 S70 170hk. Behövds ingen ny mjukvara ,fungerade direkt.

Ursäkta en novis...hehe
Så mjukvaran sitter i en av datorerna å inte i själva spjälhuset?

Forummoderator
18 344 Inlägg
21 juni 2020
#15
Erik-63 skrev:
zzr9409209 skrev:
Jag monterade ett från V-parts på en -99 S70 170hk. Behövds ingen ny mjukvara ,fungerade direkt.

Ursäkta en novis...hehe
Så mjukvaran sitter i en av datorerna å inte i själva spjälhuset?

Korrekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
21 juni 2020
Trådstartare
#16
Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?

* Voff voff *
11 029 Inlägg
21 juni 2020
#17
Erik-63 skrev:
Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?

Det är få, om några, saker som påverkar varvtalet på beskrivet vis annat än gasspjället. Därav att dom flesta (inkl. jag själv) föreslår det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

12 Inlägg
21 juni 2020
Trådstartare
#18
Brådhis skrev:
Erik-63 skrev:
Som okunnig undrar jag ändå:
Kan det verkligen vara fel på spjällhuset när bilen fungerar perfekt igen efter 5 minuter
eller kan det vara någon givare/sensor som "ballar ur" vid en viss temp, t ex luftmasseflödesgivaren, kylvätskegivaren eller yttertemperaturgivaren?

Det är få, om några, saker som påverkar varvtalet på beskrivet vis annat än gasspjället. Därav att dom flesta (inkl. jag själv) föreslår det. smile

Jag försöker få ner antalet möjliga fel till så få som möjligt med det lutar nog åt ett atech2

12 Inlägg
22 juni 2020
Trådstartare
#19
Det finns inga felkoder i bilen...

12 Inlägg
23 juni 2020
Trådstartare
#20
Jag undrar om det här med numren på spjällhuset, vilket eller vilka nummer är viktigt att dom är rätt?
Om jag jmf. numren på mitt spjällhus med samma nummer hos atech2 så ska det spjällhuset vara till en S80 modellår -00 (B5244S2) men jag har ju modellår -01.
Det finns ett annat som är för modellår 98-02 med B5244S2
Har det någon betydelse?


Sök