Centrallås strular ev. elfel Saab 9-3 SC 2005

sfriman
23 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej!

Införskaffade mig som rubriken lyder en Saab 9-3 Kombi från 2005 för ett par veckor sedan.
Efter att ha varit problemfri de första dagarna så började centrallåset strula, då man trycker på lås/lås upp på fjärrnyckeln så svarar bilen enbart ibland. Jag har inte heller upplevt något regelbundet mönster för detta problem. Har läst på andra trådar att låskistorna på dessa brukar krångla på olika dörrar men i detta fall känns det som något annat då alla dörrar synkar med varandra då det faktiskt fungerar. Vart skulle man kunna tänka sig att felet ligger?

Värt att nämna är också att bilen under de senaste dagarna efter avstängning kan blinka tre gånger på raken med blinkersen (likt den gör när man låser upp bagageluckan via knappen), detta kan inträffa flertalet gånger efter varje avstängning.

En utav nycklarna är trasig och lite öppen in till kretskortet. Vet inte om detta spelar någon roll då felet uppkommer även för den andra nyckeln. Har testat att byta batteri i nycklarna men utan resultat. Jag undrar främst vart jag kan börja leta efter felet?

Hjälp mottages tacksamt.

//SF

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Mät batteriet , ska vara 12,5 minst i vila innan start.
Ta av reläet för som ingår för detta några gånger , ifall det är dålig kontakt.
Kolla även säkringar som ingår, på samma sätt.
Kolla jordpunkter och batterianslutningar så de sitter fast ordentligt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang