Bytt laddtrycksventil bilen laddar sämre!

TES99
24 juni 2020 · 5 Inlägg

Tjena!

Har en Passat 3b 00- där laddtrycket spökar.. bilen fungerar perfekt, laddar ca 1.4, men efter en stunds körning o lite frestade på motorn så slår något helt plötsligt ifrån och laddtrycket sjunker till 0.5 och sickar ut felkod (17964) vilket gör att bilen går in i nått skyddsläge om jag förstått det rätt!

Blev rekommenderad att byta laddtrycksventilen (N75) men efter jag installerat den vägrar bilen ladda mer än 0.7 där den tid i8igare laddade 1.4, och precis som innan, efter en stunds körning slår det ifrån och bilen laddar 0.5 igen!

Jag tänkte att det måste varit något fel på ventilen jag beställde så jag beställde ännu en ny från en annan sida men resultatet var den samma. Så antagligen är de inte laddtrycksventilen felet.

Men hur kan bilen ladda sämre med en ny laddtrycksventil installerad? Och vad tror ni felet kan vara, några idéer?

Volkswagen Passat B5 "RFG101" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2020 · 17 483 Inlägg

För mig låter det som att 0,7 är normalt ladd. Men vad har du för maskin? Frågar för säkerhets skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TES99
24 juni 2020 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
För mig låter det som att 0,7 är normalt ladd. Men vad har du för maskin? Frågar för säkerhets skull.

Det är en 1.8T motor med 210 hk trimmad på BSR, tidigare 150 hk.

Volkswagen Passat B5 "RFG101" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang