Bilen laddar sämre med ny laddtrycksventil? - Vw Passat 3b -00 chippad BSR

TES99
27 juni 2020 · 5 Inlägg

Tjena!

Har en Passat 3b 00- 1.8T 210 hk där laddtrycket spökar.. bilen fungerar perfekt, laddar ca 1.4, men efter en stunds körning o lite frestade på motorn så slår något helt plötsligt ifrån och laddtrycket sjunker till 0.5 och sickar ut felkod (17964) vilket gör att bilen går in i nått skyddsläge om jag förstått det rätt!

Blev rekommenderad att byta laddtrycksventilen (N75) men efter jag installerat den vägrar bilen ladda mer än 0.7 där den tidigare laddade 1.4, och precis som innan, efter en stunds körning slår det ifrån och bilen laddar 0.5 igen!

Jag tänkte att det måste varit något fel på ventilen jag beställde så jag beställde ännu en ny från en annan sida men resultatet var den samma. Så antagligen är de inte laddtrycksventilen felet.

Men hur kan bilen ladda sämre med en ny laddtrycksventil installerad? Och vad tror ni felet kan vara, några idéer?

(Finns inga lampor på instrumentpanelen.)
(Motorkod: APU)
(Bilen är trimmad på BSR, föredetta 150 hk.)

Volkswagen Passat B5 "RFG101" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Men om han sätter tebaks den gamla originaldelen så ger jag mig 17 på att läget blir oförändrat..
Och isåfall tyder felet på något annat, men att han på något sätt försämrade funktionen vid bytet..

Senast redigerat av axxet (27 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TES99
27 juni 2020 · 5 Inlägg

axxet skrev:
Han fick väl inte bra svar nog..
Men om han sätter tebaks den gamla originaldelen så ger jag mig 17 på att läget blir oförändrat..
Och isåfall tyder felet på något annat, men att han på något sätt försämrade funktionen vid bytet..

Byter jag tillbaka till orginal delen laddar bilen 1.4 igen som innan, installerar jag en ny så laddar den ca 0.7, därför tycker jag det är konstigt att den gamle laddar mer o dem nya laddar sämre.

Men att det slår ifrån efter en tids körning måste vara något annat frågan är bara vad? 🤔

Volkswagen Passat B5 "RFG101" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang