D24 Olja i expansionskärl.

Hugonr12
2 juli · 25 Inlägg
#1

Tjena har en volvo 944 d24tic -96 som fått ett tunnt lager med något som känns som olja längst upp i expansionkärlet, Det är väldigt tunnt och känns vattnit när man känner på det, Motor går bra annars och vevhusar inte och dricker inte olja och överhettar inte.

Någon som har koll på vad problemet kan vara? kanske är nåt fel med nån oljekylare?

torsen
3 juli · 4 338 Inlägg
#2

Är du säker på att det verkligen är (motor-)olja?
Kan vara andra mikroskopiska föroreningar som pumpas ut från kylaren när motorn omväxlade är varm och kall, d v s när vätskenivån ändras i expansionskärlet.
Med största sannolikhet inget att bry sig om.

jaka54
3 juli · 3 874 Inlägg
#3

Hej!
Olja i expansionskärlet= trasig topplockspackning!

Hugonr12
3 juli · 25 Inlägg
#4

Finns det risk för sprucken topp? Har hört att det ganska vanligt. Och finns det något risk att köra med detta problemet?
För oljan är kolsvart men den här vätskan i expansionkärlet är lite brunt genomskinligt och lite vattnig som sagt

torsen
3 juli · 4 338 Inlägg
#5

Med sprucken topplockspackning och gående varm motor bubblar det i expansionskärlet.
Olika mycket beroende på hur stort läckaget mellan förbränningsrum och kylvätskekanal är.
Som jag skrev ovan: på en äldre bil är det inte ovanligt att kylarvätskan missfärgas - och då blir den det även i expansionskärlet.
En tunn oljehinna är absolut inget att oroa sig för.
Vill du absolut försäkra dig om att det inte är olja i kylvätskan kan du byta kylvätskan och spola igenom kylsystemet innan du fyller på ny kylvätska.

Hugonr12
3 juli · 25 Inlägg
#6

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234164/234164-b206f5695a6ff0b20295ce4265928f90.jpg

Så här ser det ut, känns inte så oljit, luktar glykol, smakar glykol, är genomskinligt som ses men har fortfarande lagt sig som ett lager ovanför vattnet som typ en latte.
Luktar inte häller avgaser eller bubblar när motorn är igång

jaka54
3 juli · 3 874 Inlägg
#7

Hej!
Varierar vätskevolymen i expansionskärlet från kall till varm motor?

Gör som sägs ovan att du tömmer ut all vätska  och fyller på nytt och kör så ett tag (dagar- veckor). Blir det då återigen oljekladd i expansionskärlet så är det troligen topplockspackningen som gått. Om det nu är motorolja?!

Senast redigerat av jaka54 (3 juli )

Hugonr12
3 juli · 25 Inlägg
#8

Vid varm motor ökar volymen lite och vid kall minskar den till innan

jaka54
3 juli · 3 874 Inlägg
#9

Hej!
Hur mycket? -Kan naturligtvis vara svårt att svara på men handlar det om centimeter? eller decimeter?

Hugonr12
3 juli · 25 Inlägg
#10

Ungefär 1cm

Hugonr12
3 juli · 25 Inlägg
#11

Men om toppackning nu har farit så känns det lite läskigt att lyfta topp endå eftersom att jag hört att sprickor i dessa toppar är ganska vanliga och jag har inte pengar till en ny topp inuläget, så det kanske skulle gå och köra ett tag till om det var detta fallet med lite tjockare olja?

jaka54
3 juli · 3 874 Inlägg
#12

Hej!
Tjockare motorolja???

husseman
3 juli · 521 Inlägg
#13

Hupp- har du inget galet övertryck i systemet så lär din bil gå länge än. Slå i en motortät från AD om du e´rädd att packningen e´på gång.
mvh/husse

uhlin
4 juli · 1 658 Inlägg
#14

husseman skrev:
Hupp- har du inget galet övertryck i systemet så lär din bil gå länge än. Slå i en motortät från AD om du e´rädd att packningen e´på gång.
mvh/husse

NEJ!!! Slå inte i nån slags motortätning av något slag.

Alla såna mirakelmedel borde förbjudas att säljas.

I kylsystemet ska det va kylvätska, inget annat.

torsen
4 juli · 4 338 Inlägg
#15

uhlin skrev:

husseman skrev:
Hupp- har du inget galet övertryck i systemet så lär din bil gå länge än. Slå i en motortät från AD om du e´rädd att packningen e´på gång.
mvh/husse

NEJ!!! Slå inte i nån slags motortätning av något slag.

Alla såna mirakelmedel borde förbjudas att säljas.

I kylsystemet ska det va kylvätska, inget annat.

ABSOLUT HEEEEELT RÄTT!!!!!!!
Slå aldrig i några tätande eller andra mirakelmedel.
I min ungdom lydde jag rådet på en bensinstation och slog i BLACK ARROW i det läckande kylsystemet i en Opel Rekord.
Resultat blev att jag blev tvungen att köra med full värme på sommaren och blev utan värme på vintern, på grund av att både kylare och värmepaket sattes igen av kylartätningen.

Hugonr12
4 juli · 25 Inlägg
#16

Okej, Den bygger upp normalt tryck i kylsystemet så borde inte vara några problem.
Tänkte tjockare motor olja som fortfarande är rekommenderat till motorn då det blir svårare för olja att hamna i vattnet om det vore det fallet.

jaka54
4 juli · 3 874 Inlägg
#17

Hej!
Tjockare motorolja kommer inte att göra varken till eller ifrån.
Tycker att du ska tömma systemet och fylla på ny kylvätska. Först kan du testa med bara vatten i någon vecka om du inte vill blanda i kylmedel. Märker du att det finns olja i vattnet så har du läckage. Skulle först lyfta toppen och byta packning. Betydligt billigare och enklare än att byta motor pga spricka i blocket. Alternativt strunta i alltihop och bara köra på som vanligt. -Allt beror på vad du har för krav.
Själv skulle jag lyfta toppen då det är enkelt.

husseman
4 juli · 521 Inlägg
#18

Hehe, dagens motorsvets/kylartät sätter inte igen nåt. Nu pratar ja inte om feltemablandningar eller liknande, utan riktiga saker utan flytande kulor o cementgrejer. Ad har en lysande produkt(finns nog även hos Meko osv) som faktiskt fixar en toppackning i många fall. (Rislone) heter märket.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (4 juli )

Hugonr12
4 juli · 25 Inlägg
#19

Okej men om problemet kvarstår är det Rislone Head gasket fix eller Kylartätning jag ska gå för?
Tack för alla svar!

husseman
4 juli · 521 Inlägg
#20

Jag hade gått på Head gasket, o har faktiskt sett det funka på många bilar. Ett fungerande mirakelmedel helt enkelt...tror inte på såna grejer normalt o det kommer förmodligen inte funka 20000mil .
Men helt klart ett prisvärt mirakelmedel... som kan fixa ditt problem.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang