Volvo S60 Batteri laddas ut, generator?

Vollvoo
6 juli 2020 · 2 Inlägg

Hej!
Har en Volvo S60 2.5T AWD
Årsmodell -04
Har gått strax över 12000 mil
Har installerat ledramp och ljud(stereo+bas).

Har problem med att bilen laddar ur sig, blev värre senaste veckorna då jag inte ens lyckades ladda bilen, startade bilen med startkablar och körde en mindre sträcka, när jag sen stanna med bilen så började den bete sig konstigt (divese felmedeladen uppstod och började dö, försökte ge lite gas med hjälpte inte) och tillslut dog den, då hade batteriet tagit slut, fanns noll kräm kvar. Fick hjälp av en mer kunnig vän och lyckades ladda upp batteriet men det verkade inte som att generatorn gav ut tillräckligt eller lyckades uppehålla rätt volt när bilen var igång. Elfel medelandet kvarstod.

Då det inte var själva batteriet som det var fel på så antog vi generatorn, bilen har ju inte gått så långt men har några år på nacken.
Byte av generator som gäller?
VOLVO 8676498, 14V 75-140A står det på orginal som sitter.

Hittade denna på skruvat som verkar passa, Andra alternativ?
https://www.skruvat.se/Generator-P50346.aspx#

Är inte så kunnig, tacksam för alla svar.
Mvh

Brådhis * Voff voff *
6 juli 2020 · 10 204 Inlägg

Jag tycker det låter som ett dåligt batteri snarare än en dålig generator...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Jag tror tvärtom. Om bilen inte ens orkar hålla sig igång så kan den ju inte ladda ordentligt.

Mät med voltmätare först. Kan vara kabelbrott osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vollvoo
6 juli 2020 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag tror tvärtom. Om bilen inte ens orkar hålla sig igång så kan den ju inte ladda ordentligt.

Mät med voltmätare först. Kan vara kabelbrott osv.

Hej, tack för svar.
Vad är det som bör mätas med voltmätare?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Vollvoo skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag tror tvärtom. Om bilen inte ens orkar hålla sig igång så kan den ju inte ladda ordentligt.

Mät med voltmätare först. Kan vara kabelbrott osv.

Hej, tack för svar.
Vad är det som bör mätas med voltmätare?

Volt på batteripoler med motorn avstängd. Runt 12,4 volt är ok eftersom den är vaken.
Volt på batteripoler med motorn på tomgång. Över 13,5 volt om vi förutsätter att batteriet är slut.

En frisk bil med bra batteri/generator visar på cirka 14,2 - 14,5 volt med maskin igång

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
6 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Ja, steg ett är att mäta spänningen med och utan motorn igång, och då förutsätter jag att laddningslampan lyser när man vrider på tändningen och slocknar när motorn startar. Men jag tycker fortfarande inte det kan uteslutas att batteriet är dåligt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Och jag FÖRMODAR att eftersom batteriet laddats ur ordetligt så blir det till att så småningom byta även batteriet, efter att generatorn bytts..
Vänta bara tills vintern gör sitt antågande så ska vi se..

Senast redigerat av axxet (6 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
6 juli 2020 · 1 563 Inlägg

hmm, blir nog både Generator o Batteri här om kablar e´ok. Går ju att koppla upp o kolla så att CEM inte fått fnatt oxå. Då laddar inte generator..oavsett om den e´hel eller kass. Men normala e´att börja med Generator om kablar e ok.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
7 juli 2020 · 10 204 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vollvoo skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag tror tvärtom. Om bilen inte ens orkar hålla sig igång så kan den ju inte ladda ordentligt.

Mät med voltmätare först. Kan vara kabelbrott osv.

Hej, tack för svar.
Vad är det som bör mätas med voltmätare?

Volt på batteripoler med motorn avstängd. Runt 12,4 volt är ok eftersom den är vaken.
Volt på batteripoler med motorn på tomgång. Över 13,5 volt om vi förutsätter att batteriet är slut.

En frisk bil med bra batteri/generator visar på cirka 14,2 - 14,5 volt med maskin igång

Det visar dock inte hela sanningen. Du kan ha 12,4V vid tändning på, men ändå inte ha kraft att starta. Det är skillnad på ett urladdat batteri och ett som inte längre kan leverera ström. smile

Har varit med om ett flertal bilar som betett sig som trådskaparens bil. Lösning: Nytt batteri.

Senast redigerat av Brådhis (7 juli 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang