Nån duktig på CANBUS och bilelektronik Mercedes?

carnut
6 juli 2020 · 119 Inlägg

Min DLC port är död och jag kan inte kommunicera med bilen. Har spänning till porten men låg can bus signal. Nån här som är duktig på Mercedes ?


/Lars

Utmarks-Loke
6 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Jag är absolut ingen expert men om CAN-bussen är låg kan det bero på att någon av modulerna som är inkopplad på den är sönder och drar ner bussen. Nu finns det ofta flera CAN-nätverk i en modern bil som styr olika delar av bilen, så det är ofta bara ett fåtal moduler på varje nätverk. Men det gäller att via ett kopplingsschema ta reda på vilka moduler det är, och koppla ur dom en och en och se om bussen återgår till normal.

carnut
6 juli 2020 · 119 Inlägg

Jag har kollat upp korrekt spänning.
CAN awake:  3.5 V (CAN_high) 1.5 V (CAN_low)


Jag får 0.67 V CAN_high (pin 6 - 5)
              0.4 V CAN_low (pin 14 - 5)

Min resistans mellan LOW & High är 70 ohm. Inge roligt att behöva leta moduler och rycka loss. =/ Jag ska kolla spänning in till ZGW gateway.

rawsezx
17 juli 2020 · 116 Inlägg

Mercedes OBDII kontakt är oftast helt "tysta" om inte inkopplad utrustning specifikt frågar efter data genom att skicka ut ett meddelande på bussen.

Sedan så kan du inte mäta spänningen på det sättet du beskriver, då både CAN-H och CAN-L ligger på 2.5V när inget meddelade skickas ut på bussen.

När väl en styrenhet skickar ut ett meddelande så kommer en etta att representeras av att CAN-H blir 4.5V och CAN-L 0.5V.

Betänk då också att detta (i OBD2 porten) sker med en hastighet av 500 kbit/s. Så det är alltså ett oscilloskop av bra modell som krävs att kunna mäta spänningen på CAN-H/L.

Jag gissar på att din OBD2 läsare strular om du inte har andra fel på bilen. Uppge gärna vilken modell som avses då exempelvis Sprinter skiljer sig rejält från en personbil.

Sedan så är oftast OBD2 portens CAN nät helt avskiljt från resterande CAN nät i bilen. Dvs du har bara kontakt med en styrenhet som i sin tur frågar andra styrenheter den information som du efterfrågar på bussen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang