Fiat punto -03. Startar ej efter vintervila

Sockerfar
6 juli · 9 Inlägg
#1

Hej! Vet inte om jag lagt tråden rätt. Ber admin flytta om det visar sig ligga fel. Det är så att jag har min extra bil en fiat punto 2003 som stått en hel vinter och vår. Nu startar inte bilen, har bytt batteri m.m. bilen har gått igång 1 gång snabbt men dött. Dock har handbromsen låst sig då den låg i istället för 1:an samt står i uppförsbacke på en grästomt så att putta och dra igång bilen går ej(iaf inte med den bilen jag försökt med) om det finns någon meck kunnig i närheten av rimbo och kan tänkas hjälpa mig få igång bilen hör av dig snälla! Behöver sommarbilen om det sker olycka med barnen samt åka och handla m.m.



Ni når mig på 0761661684
Mvh Nico

Tråd flyttad, rubrik redigerad /mod

Senast redigerat av Hybrid_ (7 juli )

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
6 juli · 4 562 Inlägg
#2

Jag ger mig 17 på att det enbart är soppabrist p gr av att den står i backe.
Om du sprutar startgas i luftintaget några gånger och försöker starta flera gånger, så ska du få se att den går igång.

Köp inte grisen i säcken..
uhlin
6 juli · 1 658 Inlägg
#3

axxet skrev:
Jag ger mig 17 på att det enbart är soppabrist p gr av att den står i backe.
Om du sprutar startgas i luftintaget några gånger och försöker starta flera gånger, så ska du få se att den går igång.

Hmmmmm.... Blir det mer bensin i tanken om man sprutar startgas i insuget?  Bättre att fylla i mer bensin isåfall.

Jag tippar mer åt att startspärren trätt in.

Senast redigerat av uhlin (6 juli )

Sockerfar
6 juli · 9 Inlägg
#4

axxet skrev:
Jag ger mig 17 på att det enbart är soppabrist p gr av att den står i backe.
Om du sprutar startgas i luftintaget några gånger och försöker starta flera gånger, så ska du få se att den går igång.

Skulle gissa på exakt samma sak, dock är jag noob på sånt. Så vet inte hur man gör. Men med tanke på förgående försök och allt låter ok samt att jag vet sevicqr oljor m.m bör det bara vara en spark i arslet bilen behöver. Om någon kan hjälpa toll väntas öl eller pengar

Sockerfar
6 juli · 9 Inlägg
#5

Full tank om det spelar roll. Stått så sen förra nov. Allt funka då mkt är bytt så av min kunskap ska skiten starta men behöver 3xta hjälpen och jag kan inte mer än det jag försökr

husseman
6 juli · 514 Inlägg
#6

Hehe,  ska vi gissa på att startgasen va för att felsöka om motorn e´med.?  Kanske man kan rycka loss bromsarna o ta sig ner på en nivå.. där motorn får suga vatten/bensin blandningen i tanken till insuget..huu.  Oavsett vilket, så pratar vi Fiat. Startspärr e´inte otroligt, men ge bilfaen en chans med lite färsk bensin först e´mitt tips.
mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli · 12 880 Inlägg
#7

Startspärren gör att bilen startar och går 1-2 sekunder innan den dör igen.

Men startgas är väl inte fel? Om man lyckas få bilen och tända kanske den går igång i ren protest. Fast handbromsen var ju inte bra, dessutom stod den på gräs vilket är rena döden för en bil. Startkablar och envist malande på startmotorn (i perioder så den inte brinner upp) kan lösa problemet.

Jag tror inte soppan skulle vara gammal.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Sockerfar
11 juli · 9 Inlägg
#8

Hej är ute igen vid bilen. Nu när man vrider nyckeln försvinner allt på displayen, släpper jag nyckeln kommer allt tillbaka. Bara 1 klick hörs men inget händer. Det finns ingen som bor nära rimbo som kan komma och ta sig en titt?

Tack på förhand

uhlin
11 juli · 1 658 Inlägg
#9

Byt batteri eller ladda det.

Batteriet är säkert tomt enligt din beskrivning.

Sockerfar
11 juli · 9 Inlägg
#10

uhlin skrev:
Byt batteri eller ladda det.

Batteriet är säkert tomt enligt din beskrivning.

Vad menar du? Batteriet är ju helt nytt. Kör även med startkablar självklart från en annan bil varje gång jag testar.

uhlin
11 juli · 1 658 Inlägg
#11

Sockerfar skrev:

uhlin skrev:
Byt batteri eller ladda det.

Batteriet är säkert tomt enligt din beskrivning.

Vad menar du? Batteriet är ju helt nytt. Kör även med startkablar självklart från en annan bil varje gång jag testar.

har du ordentligt kontakt på batteripolerna? Kan även va dålig jord mellan motor/kaross.

Enligt din beskrivning så klickar det bara och lamporna i instrumentet svartnar. Det tyder på urladdat batteri eller dålig kontakt.

Prova med att bilen får stå och gå en stund som du tar startkablarna från. Mycket malande på startmotor suger ström och även ett nytt batteri kan bli tomt. Även med startkablar påkopplade.

Senast redigerat av uhlin (11 juli )

Sockerfar
11 juli · 9 Inlägg
#12

uhlin skrev:

Sockerfar skrev:

uhlin skrev:
Byt batteri eller ladda det.

Batteriet är säkert tomt enligt din beskrivning.

Vad menar du? Batteriet är ju helt nytt. Kör även med startkablar självklart från en annan bil varje gång jag testar.

har du ordentligt kontakt på batteripolerna? Kan även va dålig jord mellan motor/kaross.

Enligt din beskrivning så klickar det bara och lamporna i instrumentet svartnar. Det tyder på urladdat batteri eller dålig kontakt.

Prova med att bilen får stå och gå en stund som du tar startkablarna från. Mycket malande på startmotor suger ström och även ett nytt batteri kan bli tomt. Även med startkablar påkopplade.

Tack for svar. Jag brukar låta bilen som ger stå 5-10min. Tänkte koppla loss batteriet och slipa bort korrosion från polerna, kan en bil lagra energi utan batteri?

uhlin
11 juli · 1 658 Inlägg
#13

Nej utan batteri blir ju bilen strömlös och lagrar ingen energi.

Så ta av batteripolskorna och gör rent, förslagsvis med en rundfil ( brukar jag använda ) eller så finns det speciell borste till det. Typ stålborste. Men går utmärkt med rundfil. Eller vad som helst som man kommer åt med.

husseman
12 juli · 514 Inlägg
#14

Hupp.. o dessa finns på Feltema- o e´förmodligen det enda du kan köpa där som faktiskt funkar..hehe
mvh/husse

torsen
12 juli · 4 322 Inlägg
#15

När du skriver "nytt" batteri - menar du då "nytt" batteri eller ett annat "begagnat".
Tycker din beskrivning stämmer in på en batteri som har en "pajad" cell.
Du laddar batteriet tills batteriladdaren indikerar att det är fulladdat.
Slår på lyset och det lyser normalt/oklanderligt.
Vrider på tändningsnyckeln till startmotorläget, och det bara klickar.
Samtidigt "går lyset ner och glöder".
Du slår av tändningen och slår på lyset, som nu lyser normalt.
Då vill jag sätta min heder på att det är batteriet som "tappat" en cell.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
12 juli · 4 562 Inlägg
#16

Ja, han får mäta över batteripolerna så vi kan få reda på vad det är för spänningsvärde ..
Över 12,5 volt hade varit bra..
Hedern hade jag inte satsat, men kanske en halväten hatt..smile

Senast redigerat av axxet (12 juli )

Köp inte grisen i säcken..
torsen
12 juli · 4 322 Inlägg
#17

axxet skrev:
Ja, han får mäta över batteripolerna så vi kan få reda på vad det är för spänningsvärde ..
Över 12,5 volt hade varit bra..
Hedern hade jag inte satsat, men kanske en halväten hatt..smile

Mäter du spänningen över batteripolerna på ett nyladdat batteri, trots att en cell är defekt, får du 12,6 volt ändå.
Felet(på cellen) går endast att få fram genom en batteriprovare, som belastar batteriet.
Men inte vilken cell på moderna kapslade batterier.
På gamla batterier med ovanpåliggande cellförbindelser kunde man lokalisera vilken cell som fallerade.
Anser jag med hedern i behåll!

Brådhis * Voff voff *
12 juli · 5 260 Inlägg
#18

Nytt batteri, bara ett klick vid startförsök och allt svartnar i bilen...

Jag tycker det låter som att startmotorn (eller motorn...) sitter fast.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juli · 12 880 Inlägg
#19

Tror att dålig kontakt mellan batteri/-kabelskor.
Det kan krävas att skorna ska bytas ut och kablarna får kortas en bit så man får fram fräsch koppar och fästa i. Gissar på att det bara är grön ärg där nu.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
12 juli · 4 562 Inlägg
#20

torsen skrev:

axxet skrev:
Ja, han får mäta över batteripolerna så vi kan få reda på vad det är för spänningsvärde ..
Över 12,5 volt hade varit bra..
Hedern hade jag inte satsat, men kanske en halväten hatt..smile

Mäter du spänningen över batteripolerna på ett nyladdat batteri, trots att en cell är defekt, får du 12,6 volt ändå.
Felet(på cellen) går endast att få fram genom en batteriprovare, som belastar batteriet.
Men inte vilken cell på moderna kapslade batterier.
På gamla batterier med ovanpåliggande cellförbindelser kunde man lokalisera vilken cell som fallerade.
Anser jag med hedern i behåll!

Jag brukar använda 2 spikar som jag kopplar till min mätare och sen doppar jag ner dom i syran i varje cell och mäter.
På det viset kan man t o m se vilken cell som fallerar..
Men i dethär fallet, eftersom han bytt batteri, så är det förmodligen något annat fel..
Satsa du din heder , men jag vågar knappt satsa min hatt nu..smile

Senast redigerat av axxet (12 juli )

Köp inte grisen i säcken..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang