Oljeläckage (Skoda Octavia II 1.8 TSI - 2008)

Toein
14 juli 2020 · 10 Inlägg

Har oljeläckage som sakta med säkert blivit värre och värre. Droppar endast precis efter körning och har inte behövt fylla på mer än ytterst lite olja.
Har nu till slut lyckats lokalisera läckan, tror jag. Försökte ta några bilder för att visa varifrån det rinner.
Novis som jag är tänker jag packbox?




https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221217/221217-351a05d50c25426ddb732f0122ade3c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221217/221217-c2dafebf499af16a7fa829487e548536.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221217/221217-893545d13f35cfc1108c37d9fad9171a.jpg

Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Väldigt svårt att se på bilderna exakt var på motorn du fotograferat, än mindre var oljan kommer ifrån. Ligger du under bilen och fotograferar uppåt?

Toein
14 juli 2020 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Väldigt svårt att se på bilderna exakt var på motorn du fotograferat, än mindre var oljan kommer ifrån. Ligger du under bilen och fotograferar uppåt?

Ja, precis. Ligger under och fotar uppåt. Därför det är taget så nära.
Är väl mestadels växellåda från lite olika vinklar man ser.

Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Om det är på växellådssidan borde det vara antingen packboxen på motorns utgående axel, det vill säga bakom kopplingen. Den är ganska tråkig att byta. Det kan också vara ventilkåpspackningen som läcker och det rinner ner dit. För det är väl brun eller svart olja, och inte mörkt rödaktig?

Men du kan försöka torka av all olja och sedan köra ett kort stycke och se var det finns ny olja.

Toein
14 juli 2020 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om det är på växellådssidan borde det vara antingen packboxen på motorns utgående axel, det vill säga bakom kopplingen. Den är ganska tråkig att byta. Det kan också vara ventilkåpspackningen som läcker och det rinner ner dit. För det är väl brun eller svart olja, och inte mörkt rödaktig?

Men du kan försöka torka av all olja och sedan köra ett kort stycke och se var det finns ny olja.

Ja, svart olja. Bilderna är tagna precis efter jag gjort exakt just det och det verkar inte vara ventilkåpspackningen. Torrt hela vägen runt.
Så rimligtvis är det väl packboxen där då...
Med tanke på bilens skick i övrigt och värdet på den är det uteslutet att lämna in för att byta packboxen. Hade gärna gett mig på att testa byta själv (perfekt bil om det skulle gå dåligt dessutom) men man får ju vara realist också. Jag saknar väldigt mycket kunskap och dessutom verktyg för att få ut motorn.
Så... Kanske svär i kyrkan nu... Men är det värt att göra ett försök med Omega 917 för att med lite tur krama ur något år till ur bilen?

Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Om det läcker så mycket räcker det nog inte med några tillsatser. Sedan är frågan hur lamellerna ser ut om det skvalpar runt en massa olja inuti sprängkåpan.

Du kan nog googla på kostnader för kopplingsbyte, att sedan byta packbox också när lådan ändå är nere borde inte bli jättemycket extra. Förutsatt att du har en vanlig växellåda och inte någon automat eller DSG eller annat "konstigt".

Toein
14 juli 2020 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om det läcker så mycket räcker det nog inte med några tillsatser. Sedan är frågan hur lamellerna ser ut om det skvalpar runt en massa olja inuti sprängkåpan.

Du kan nog googla på kostnader för kopplingsbyte, att sedan byta packbox också när lådan ändå är nere borde inte bli jättemycket extra. Förutsatt att du har en vanlig växellåda och inte någon automat eller DSG eller annat "konstigt".

Nepp, vanlig låda.
Tusen tack för hjälpen!

Cuefa Ain't no place like home...
15 juli 2020 · 4 628 Inlägg

På dessa motorer är det ingen lös packbox utan den kommer komplett med flänsen den sitter i.
Precis som sagts tidigare är det ett större jobb att byta då man måste dela motor och låda samt ta bort svänghjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2130182efa1fcaa30cb8938d5a7defa4.jpg

Så ser det ut.
Pris från Skoda ca 1400kr, finns garanterat billigare på eftermarknaden.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang